Lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

729 visninger
9 svar
2 synes godt om
5. november 2013

Moma

Min datter på 9 år er begyndt at tale meget om lommepenge og vil gerne have lommepenge for diverse pligter i hjemmet.

Jeg har egentligt et lidt ambivalent forhold til lommepenge som betaling for pligter. Jeg mener, vi alle skal hjælpe hinanden for at få hverdagen til at fungere. Men da vores datter har en autismediagnose er hun bl.a. meget styret af ydre belønning og gør ikke umiddelbart noget for at hjælpe andre eller gøre andre glade. Men hun vil kunne motiveres af lommepenge.

Så hvad får jeres skolebørn i lommepenge - og for hvad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2013

morNov2010

Hej

Jeg har også en dreng med en diagnosen indenfor autismespektret, som, ligesom din datter, er meget styret af belønningsprincipper, og heller ikke gør noget uden at han kan se en fordel for ham selv.

Vi har god erfaring med lommepenge. Nogle gange er det i form af kontanter til sparebøssen, og andre gange ønsker han hellere, at vi køber et blad af en eller anden art. Men beløbet svarer til 20-25 kroner om ugen.

For dette skal han rydde af bordet x 1 ugentligt, sætte på bordet x 1 ugentligt og rydde op og støvsuge eget værelse x 1 ugentligt.
Derudover skal han gå ud med skraldespanden når vi beder ham.

Find en ordning I begge kan have det godt med, for jeg kan så udmærket følge dit ambivalente forhold til det. Jeg har også den holdning, at her i huset hjælper vi hinanden.
Omvendt kan jeg også bare se, at det giver ham meget mere motivation til at hjælpe, at jeg kalder det "lommepenge". Det er jo i virkeligheden noget jeg formentlig ville have givet ham alligevel, hvis han var sød at hjælpe frivilligt.
Nogle børn skal bare hjælpes lidt på vej.

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Anmeld

5. november 2013

Bshizzle

Min store dreng som blir 8 år her i Dec tjener osse lommepenge 

Det kan være alt lige fra.. 

Gå ud med hunden

Gå ud med Skrald

Hente noget i Kvickly  alene (bor lige ved siden af).

Rydde op efter måltid.

Vaske tøj.

Hænge vasketøj op.

Ligge tøj sammen.

Støvsuge.

Vaske gulv.

Lige pt tjener han flest penge ved at hjælpe med at smide byggematerialer ud (da vi er ved at bygge lidt om..)

Anmeld

5. november 2013

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Moma skriver:

Min datter på 9 år er begyndt at tale meget om lommepenge og vil gerne have lommepenge for diverse pligter i hjemmet.

Jeg har egentligt et lidt ambivalent forhold til lommepenge som betaling for pligter. Jeg mener, vi alle skal hjælpe hinanden for at få hverdagen til at fungere. Men da vores datter har en autismediagnose er hun bl.a. meget styret af ydre belønning og gør ikke umiddelbart noget for at hjælpe andre eller gøre andre glade. Men hun vil kunne motiveres af lommepenge.

Så hvad får jeres skolebørn i lommepenge - og for hvad?

Min datter på næsten 10 får en 50er om ugen. Hun hjælper meget til herhjemme

Anmeld

5. november 2013

baby012

Mine får ikke lommepenge endnu, 

men jeg fik ikke selv lommepenge (udover en 10'er til slik om fredagen) før jrg var 13 . Der fik jeg 50 kr. Om ugen .. 

For det skulle jeg (og min søster) 

tage af bordet hver aften

gå med hunden en gang om dagen

støvsuge hver 3. Dag

gøre rent i hundegården

tørre støv af en gang om ugen

rydde op på eget værelse en gang om ugen 

Anmeld

5. november 2013

Moma

morNov2010 skriver:

Hej

Jeg har også en dreng med en diagnosen indenfor autismespektret, som, ligesom din datter, er meget styret af belønningsprincipper, og heller ikke gør noget uden at han kan se en fordel for ham selv.

Vi har god erfaring med lommepenge. Nogle gange er det i form af kontanter til sparebøssen, og andre gange ønsker han hellere, at vi køber et blad af en eller anden art. Men beløbet svarer til 20-25 kroner om ugen.

For dette skal han rydde af bordet x 1 ugentligt, sætte på bordet x 1 ugentligt og rydde op og støvsuge eget værelse x 1 ugentligt.
Derudover skal han gå ud med skraldespanden når vi beder ham.

Find en ordning I begge kan have det godt med, for jeg kan så udmærket følge dit ambivalente forhold til det. Jeg har også den holdning, at her i huset hjælper vi hinanden.
Omvendt kan jeg også bare se, at det giver ham meget mere motivation til at hjælpe, at jeg kalder det "lommepenge". Det er jo i virkeligheden noget jeg formentlig ville have givet ham alligevel, hvis han var sød at hjælpe frivilligt.
Nogle børn skal bare hjælpes lidt på vej.

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Mange tak for svar og tak, fordi du deler jeres erfaringer. Det er også det beløb, vi havde tænkt på.

Vi har alt for mange konflikter omkring pligter. Tror lommepenge er vejen frem. 

Anmeld

5. november 2013

Moma

Bshizzle skriver:

Min store dreng som blir 8 år her i Dec tjener osse lommepenge 

Det kan være alt lige fra.. 

Gå ud med hunden

Gå ud med Skrald

Hente noget i Kvickly  alene (bor lige ved siden af).

Rydde op efter måltid.

Vaske tøj.

Hænge vasketøj op.

Ligge tøj sammen.

Støvsuge.

Vaske gulv.

Lige pt tjener han flest penge ved at hjælpe med at smide byggematerialer ud (da vi er ved at bygge lidt om..)

Tak for svar. Tror vores datter skal i lære hos jer  Nu indfører vi også lommepenge.  

Anmeld

5. november 2013

Moma

Aisha skriver:

Min datter på næsten 10 får en 50er om ugen. Hun hjælper meget til herhjemme

Tak for svar! Det var en del, hun får. Men det er sikkert, hvad der passer til hendes pligter.

Anmeld

5. november 2013

Moma

baby012 skriver:

Mine får ikke lommepenge endnu, 

men jeg fik ikke selv lommepenge (udover en 10'er til slik om fredagen) før jrg var 13 . Der fik jeg 50 kr. Om ugen .. 

For det skulle jeg (og min søster) 

tage af bordet hver aften

gå med hunden en gang om dagen

støvsuge hver 3. Dag

gøre rent i hundegården

tørre støv af en gang om ugen

rydde op på eget værelse en gang om ugen 

Tak for svar! Min holdning var egentligt også, at lommepenge først skulle indføres, når hun fik et behov for at bruge penge. Men vi indfører dem nu og regner med, at det motiverer.

Anmeld

5. november 2013

Bshizzle

Moma skriver:

Tak for svar. Tror vores datter skal i lære hos jer  Nu indfører vi også lommepenge.  

Du kommer bare med hende 

Det er altid hyggeligt at se børnene lave små pligter og se dem stråle af glæde ved at tjene penge. 

- Skal lige siges at min dreng på 2 år osse hjælper til.. Men det er kun fordi han ser Storebror gøre disse ting 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.