Puha, min søn på 2 år har lige haft sit første slemme hys anfald, hvor han har skreget og skreget og kastet med ting i en halv time og slet ikke kunne falde til ro. Til sidst tog far ham med ned i klapvognen for at gå en tur, og dér faldt han så ned.
Men det var godt nok ubehageligt og jeg vidste simpelthen ikke hvordan jeg skulle reagere.
Jeg prøvede at kramme (det måtte jeg ikke), prøvede at give ham det han ville have (så ville han bare ikke have det længere), prøvede at holde afstand og lade ham "rase ud" alene, prøvede at sige bestemt (men ikke strengt) at nu måtte han falde til ro, prøvede at sætte mig ind i stuen med en bog og høre om ikke han kom ind og sad med mig o.s.v. Intet virkede - bortset fra da far fjernede ham helt fra situationen (hvilket så også indebar en ubehagelig flyverdragt-episode, men far insisterede - og havde også ret).
Der var ikke tårer, men alligevel virkede han dybt ulykkelig. Frustreret og ked af det. Jeg synes egentlig ikke at han virkede vred selvom han kastede med tingene. Mest bare, ja, frustreret og ulykkelig.
Og jeg er selv dybt frustreret og ulykkelig over at jeg ikke var bedre til at håndtere situationen og bevare roen.
Jeg plejer at hente 14:30, men i dag havde både far og jeg sene møder, så far hentede kl. 16, og måtte fortsætte sit møde mens vores søn var der. Da jeg kommer ind af døren kl. 17, er min søn i stuen med ham som min mand holder møde med, mens min mand er i et andet rum og fører en telefonsamtale. Min søn er i fint nok humør da jeg kommer ind af døren, men cirka 5-10 minutter efter starter det dårlige humør og så eskalerer det bare.
Jeg tænker at det er en reaktion på at blive hentet senere end normalt og så ikke at have fået fuld opmærksomhed og ro på, men i stedet at skulle dele fars opmærksomhed med en anden, og så går far ovenikøbet midt i det hele... (min mand sagde at han først lige var gået ind ved siden af da jeg kom hjem)
Hvad fanden gør I andre i sådan en situation? Time out ville slet, slet ikke fungere for mig. Men skal man bare holde sig væk og vente på at det går over? Eller hvad?
Hilsen en dybt frustreret mor, der mest af alt har brug for et kram lige nu.

PS: Undskyld at det blev meget langt, men jeg havde lige brug for at få alle frustrationerne ud på skrift.