Mange børn får aldrig sommerferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.375 visninger
6 svar
0 synes godt om
24. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

Mange børn i daginstitutioner får aldrig sommerferie, fordi forældrene lader dem blive i institutionen hele ferien.

Mange børn får aldrig sommerferie Sommertid er ferietid for hele familien, men sådan er det ikke for alle børn. En gruppe børn rundt om i landets børnehaver og SFO'er spenderer nemlig hele eller størstedelen af deres ferie i daginstitutionen.

Tendensen bekræftes af BUPL og Københavns Børne- og Ungdomsforvaltning. Men alle børn har brug for ferien, fortæller børnepsykolog Birgit Bruun.

"Både for, at de kan lade op, ligesom vi voksne har brug for at lave noget helt andet, end vi gør, når vi arbejder - men også for at de kan få nogen andre input," siger hun til Nyhedsbureauet Newspaq.

I værste fald kan den manglende ferietid gøre børnene stressede og give dem dårlig livskvalitet, påpeger børnepsykologen. Og nok så mange gode udflugter i børnehaven eller SFO'en ikke kan erstatte mange sammenhængede dage med forældre.

Børn udvikler sig nemlig i takt med, at de oplever forskellige ting, forklarer hun.

"De børn, der ikke får nye input, men kun får de samme input året rundt, de udvikler sig formentlig ikke så optimalt, som havde de fået nogle nye input en gang i mellem," siger børnepsykologen.

Ulykkeligvis kan stemningen hjemme hos far og mor dog være så dårlig, at det for nogen børn faktisk er bedre at blive i børnehaven, forklarer familierådgiver Lene Bagger.

"Selvfølgelig er det belastende for børnene at være i daginstitution hele sommeren, for det er jo fuldstændig ligestillet med et job for os voksne. Omvendt er det vigtigt at have med i sin betragtning, at for nogen børn, kan daginstitutionen faktisk være en beskyttende faktor, hvis de lever i en sårbar familiær situation," påpeger hun over for Newspaq.

Det er dog langt fra en optimal løsning, for de manglende ferieoplevelser får børnene til at føle sig anderledes, når de sammen med deres kammerater starter i børnehave eller skole efter ferien og skal fortælle om deres oplevelser, lyder det fra børnepsykolog Birgit Bruun.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2009

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
PUHA, får godt nok ondt i maven over at læse sådan en artikel.
At tænke sig hvor forskellige vilkår de små pus skal vokse op under.... AK !

Anmeld

24. juli 2009

Lusi

Hvorfor i alverden får man børn, hvis man alligevel ik gider dem
V har 3 ugers ferie nu og det har Luna da også fra vuggestuen, ville have det underligt ved, at vi holdte ferie uden hende, men okay vi er jo så forskellige..

Anmeld

24. juli 2009

Cris

Jeg må tilstå, at der måske ikke er så mange, som man beskriver. Jeg kender ingen som gør det. Der er nogle som måske få tre uger og en af dem sender børnene til institutionen for at kunne flytte, ordne burokratiske ting osv. Jeg kender også nogle som ikke tage på ferie nogle stedder og børnene kommer der i institution en gang i mellem i den tid forældrene har ferie... Men at der er nogle forældre der holder to eller måske tre uger derhjemme, mens børnene er hver dag i institutionen fuld tid, har jeg aldrig set før...

Anmeld

24. juli 2009

Lone Jakobsen

har godt nok hørt om det før...og også haft en nabo som levede på den måde. men det der er mest skræmmende ved artiklen....set herfra, er at den beskriver børn der har det så skidt hjemme.... at børnehaven er en tryghed i en ellers turbulent hverdag. det er de børn mit hjerte græder mest for.

Anmeld

24. juli 2009

Christopher&Andreas

puhhh frygteligt, elsker at have min dreng hjemme når der er ferie og fridage forstår ikke hvorfor folk vil have børn så.... jeg har været sygemeldt længe og nu gået på barsel må inddrømme at han de fleste dage er afsted men ikke med min gode vilje. de er i samråd med sundhedsplejersken som sagde det var bedst at holde hans normale rytme... han skal være hjemme når lillebror bliver født i de 3 uger far også er hjemme men ellers skal han i dagpleje de fleste dage tror også det er godt for ham at komme afsted når han nu er så glad for det og de andre børn...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.