lineog4 skriver:
Undskyld sene svar.
jeg arbejder primært med yngre børn og derfor er det jeg kan foreslå må lidt barnligt, men min store på 10 kan nu godt lide det.
Det jeg har handler om man selv bruger sproget og for jer var det måske en mulighed så du kunne se/høre om der er noget der skurer i hans sprog, for det er jo det første skal kortlægges.
Men lige et spørgsmål mere er det i en prøve til nationale test han er faldet sådan ud? Hvis det er, er ham så under middel eller klart under middel. sprogforståelsen der er blandt andet talenter og metaforer så måske din søn har et meget konkret sprog og netop misforstår når vi bruger alle de vendinger der egentlig betyder noget andet end det vi siger. Og så er det noget andet der skal til.
nå men til apps hvor han bruger sproget: puppet pals or man laver sin egen historie med figurer (også fantastisk helt ned til 2-3 år), stortalent og storycreator der er det skriftsproget man er i gang med også god (også hvis man har svært ved udtale og lære at læse ds man læser teksten op), bitsboard men er mest til enkelt ord men man kunne måske lave den med talemåder selv. Så kan man også selv lave film med cute cut også der kan du høre hans sprog.
Så er det min tur til at undskylde den sene tilbage melding.
ja det er i den nationale test i dansk læsning. I resultatet står der ved sprogforståelse under middel. I tekst forståelse svarer til gennemsnittet. Det samme med afkodning.
jeg har ikke som sådan tænkt at der er noget med hans sprog, meeen jeg kan " se " han ofte mistolker det sagte. For ham har ordene en anden betydning en jeg f.eks mente.
han er meget konkret tænkende . Og har svært ved at forstå ironi.
grunden til jeg " reagere " er at den test psykologen tog for 1,5 år siden viste, at han havde problemer på dette område. Samt en social pædogog kunne høre, at mange af vores konflikter opstår, fordi han tolker , det vi siger på en anden måden end ment. Et ord kan have en anden betydning for ham.
som sagt har vi desværre ikke et godt samarbejdede med læreren, omkring det problematikker der måtte være.
Men jeg tænker jo, at når der er flere der kan sige han har problemer på dette område, så skal der gøres et eller andet for at hjælpe ham på vej.
de fagfolk vi har haft snakket med mener det samme, problemet er bare jeg ikke ved hvordan.
Jeg ville bare gerne, at han kunne hjælpes så han ikke falder helt ved siden af, nu de snart bliver teenager og de andre måske rykker sig helt vildt. Han er jo i forvejen bagud ( på sprogforståelse og det sociale ).