Spørgsmål til sprogforståelsen ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

999 visninger
6 svar
0 synes godt om
30. oktober 2013

bøllen

håber der sidder en eller måske 2  Der kan hjælpe mig lidt på vej.

jeg har en dreng på 12 år , som går i 6 kl. han blev testet af en psykolog for ca 1,5 år siden. Testen viste at han var bagud på nogle punkter bl.a sprogforståelsen & socialt. ( ca 2-3 år )

Vi var indlagt på sygehuset i 14 dage hvor vi blev fulgt af en social pædagog. Hun fandt relativt hurtigt ud af, at han ofte misforstå ordets betydning og tolker det anderledes end sagt. 

Nu har den sidste læsetest vist at han er under middel i sprogforståelse.

så jeg tænker HVAD kan vi gøre for at hjælpe ham ?

sprogforståelsen er jo vigtigt for at kunne forstå, jeg fornemmer at han ofte misforstår hvilken kan give unødvendige konflikter . Og situationer som går galt pga af dette.

 

 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2013

lineog4

Tænker lige, men først opklarende spørgsmål. Går han i normal klasse og er den aldersvarende? Er der sat noget i gang eventuelt med ppr åå baggrund af de oplysninger, er der støtte i skolen eller endnu bedre timer hvor han undervises specifikt med sprog og sprogforståelse for øje? Har I fået råd fra skolen eller andre?

line

Anmeld

30. oktober 2013

bøllen

lineog4 skriver:

Tænker lige, men først opklarende spørgsmål. Går han i normal klasse og er den aldersvarende? Er der sat noget i gang eventuelt med ppr åå baggrund af de oplysninger, er der støtte i skolen eller endnu bedre timer hvor han undervises specifikt med sprog og sprogforståelse for øje? Har I fået råd fra skolen eller andre?

line



Han går i normal klasse og den er alderssvarende . De er 2 klasser i hans årgang, hvor ca 1/2 delen er oversidder dvs 1 år ældre.

der er INTET sat i værk , hverken fra ppr eller skolen's side.

han får ikke støtte eller ekstra timer.

han var bagud i de første klasse og havde svært ved at knække læsekoden. Han fik ekstra timer i en periode. Og fik indhentet det.

lærerne har sagt at han er helt med fagligt som han skulle. 

vi har haft ppr inde over i forhold til vejledning , da han er sensitiv og kan reagere meget hjemme. Dog intet de ser i skolen.

jeg har spurgt disse fagfolk ( fra ppr ) om det ikke var en god ide at lave en handleplan, så man kunne hjælpe ham bedst muligt. Men der sker intet. 

jeg kontaktede lærerne på intra, da han blev sendt hjem med en opgave jeg skulle hjælpe ham med ( tegnsætning ) men han forstår det ikke helt, og jeg kan ikke få ham forklaret det . Hun skrev så om hun måtte vende ham på et møde på baggrund af testen.

det er det

 

Anmeld

30. oktober 2013

lineog4

Er det egen læge der har sendt jer til en indlæggelse og psykolog test? Ja undskyld spørgsmål, men tænker min hjælp jo primært er målrettet skolen det er det jeg ved noget om, men selvsagt kan I lave noget af det hjemme, men ville jo være bedst hvis det var i samarbejde også fordi han er så stor så det ville fedest at lave sammen med kammerater for det er der sproget ska bruges blandt andet.

det er jo også vigtigt at få klarlagt er det alt sprog, er det overbegrebene, er det det der forklarer fellever, er det fordi hans sprog er konkret dvs når vi bevæger os i et abstrakt sprogområde og det gør vi tit så kan han ikke følge med eller hvad er det?

umiddelbart tænker jeg I kan starte med at få ham til at gentage feks. Hvis I beder ham om noget: hvad var det lige du skulle? Så undgår man i hvert fald de misforståelser som kan gøre dumme situationer. I kan få ham til at genfortælle noget fra hans interessesfære om det er spil, film, spejder, rollespil eller hvad ved jeg. Ofte er substantiver på plads og det er alt fyldet der er svært og det er de ord man skal arbejde med - det kan også være han forstår alle ordene isoleret men når de sættes sammen giver det ikke mening der kan man "lege" med ordkort og sætte sætninger sammen.

har I iPad for  har jeg nogen apps som er gode til at bruge sproget og helst sammen?

Anmeld

30. oktober 2013

bøllen

lineog4 skriver:

Er det egen læge der har sendt jer til en indlæggelse og psykolog test? Ja undskyld spørgsmål, men tænker min hjælp jo primært er målrettet skolen det er det jeg ved noget om, men selvsagt kan I lave noget af det hjemme, men ville jo være bedst hvis det var i samarbejde også fordi han er så stor så det ville fedest at lave sammen med kammerater for det er der sproget ska bruges blandt andet.

det er jo også vigtigt at få klarlagt er det alt sprog, er det overbegrebene, er det det der forklarer fellever, er det fordi hans sprog er konkret dvs når vi bevæger os i et abstrakt sprogområde og det gør vi tit så kan han ikke følge med eller hvad er det?

umiddelbart tænker jeg I kan starte med at få ham til at gentage feks. Hvis I beder ham om noget: hvad var det lige du skulle? Så undgår man i hvert fald de misforståelser som kan gøre dumme situationer. I kan få ham til at genfortælle noget fra hans interessesfære om det er spil, film, spejder, rollespil eller hvad ved jeg. Ofte er substantiver på plads og det er alt fyldet der er svært og det er de ord man skal arbejde med - det kan også være han forstår alle ordene isoleret men når de sættes sammen giver det ikke mening der kan man "lege" med ordkort og sætte sætninger sammen.

har I iPad for  har jeg nogen apps som er gode til at bruge sproget og helst sammen?



Grunden til indlæggelse er en længere historie , skal prøve at korte det lidt. Vi har været tilknyttet børneambulatoriet i en del år efterhånden grundet sengevædder. Og da han i 1 kl mistrives så meget, at det betød meget fravær, ondt i maven osv tilbød overlægen os en indlæggelse da skolen ikke kunne / ville hjælpe os.

vores samarbejde med skolen er desværre ikke eksisterende, da vi ser 2 forskellige sider af samme dreng. 

Jeg må indrømme jeg ikke helt ved hvad " manglende ordforståelse " dækker over ( i fagsprog ) altså hvilken konkret problemer han har, i forhold til skolen. Kan bare se på svaret fra testen at den viser under middel i sprog forståelse, og testen fra psykologen viste også " problemer " på dette område.

og jeg kan se han ofte mistolker situationer med os / kammerater fordi han måske ikke helt forstår ( ved ikke om det giver mening ) det virker som om han, tolker de sagte ord på en anden måde en ment.

og det har givet mango konflikter herhjemme ( ikke så meget mere ) men har har simpelthen tolket det der er sagt på en anden måde end der ment.

ja vi har iPad herhjemme

Anmeld

31. oktober 2013

lineog4

bøllen skriver:



Grunden til indlæggelse er en længere historie , skal prøve at korte det lidt. Vi har været tilknyttet børneambulatoriet i en del år efterhånden grundet sengevædder. Og da han i 1 kl mistrives så meget, at det betød meget fravær, ondt i maven osv tilbød overlægen os en indlæggelse da skolen ikke kunne / ville hjælpe os.

vores samarbejde med skolen er desværre ikke eksisterende, da vi ser 2 forskellige sider af samme dreng. 

Jeg må indrømme jeg ikke helt ved hvad " manglende ordforståelse " dækker over ( i fagsprog ) altså hvilken konkret problemer han har, i forhold til skolen. Kan bare se på svaret fra testen at den viser under middel i sprog forståelse, og testen fra psykologen viste også " problemer " på dette område.

og jeg kan se han ofte mistolker situationer med os / kammerater fordi han måske ikke helt forstår ( ved ikke om det giver mening ) det virker som om han, tolker de sagte ord på en anden måde en ment.

og det har givet mango konflikter herhjemme ( ikke så meget mere ) men har har simpelthen tolket det der er sagt på en anden måde end der ment.

ja vi har iPad herhjemme



Undskyld sene svar.

jeg arbejder primært med yngre børn og derfor er det jeg kan foreslå må lidt barnligt, men min store på 10 kan nu godt lide det. 

Det jeg har handler om man selv bruger sproget og for jer var det måske en mulighed så du kunne se/høre om der er noget der skurer i hans sprog, for det er jo det første skal kortlægges.

Men lige et spørgsmål mere er det i en prøve til nationale test han er faldet sådan ud? Hvis det er, er ham så under middel eller klart under middel. sprogforståelsen der er blandt andet talenter og metaforer så måske din søn har et meget konkret sprog og netop misforstår når vi bruger alle de vendinger der egentlig betyder noget andet end det vi siger. Og så er det noget andet der skal til.

nå men til apps hvor han bruger sproget: puppet pals or man laver sin egen historie med figurer (også fantastisk helt ned til 2-3 år), stortalent og storycreator der er det skriftsproget man er i gang med også god (også hvis man har svært ved udtale og lære at læse ds man læser teksten op), bitsboard men er mest til enkelt ord men man kunne måske lave den med talemåder selv. Så kan man også selv lave film med cute cut også der kan du høre hans sprog.

Anmeld

1. november 2013

bøllen

lineog4 skriver:



Undskyld sene svar.

jeg arbejder primært med yngre børn og derfor er det jeg kan foreslå må lidt barnligt, men min store på 10 kan nu godt lide det. 

Det jeg har handler om man selv bruger sproget og for jer var det måske en mulighed så du kunne se/høre om der er noget der skurer i hans sprog, for det er jo det første skal kortlægges.

Men lige et spørgsmål mere er det i en prøve til nationale test han er faldet sådan ud? Hvis det er, er ham så under middel eller klart under middel. sprogforståelsen der er blandt andet talenter og metaforer så måske din søn har et meget konkret sprog og netop misforstår når vi bruger alle de vendinger der egentlig betyder noget andet end det vi siger. Og så er det noget andet der skal til.

nå men til apps hvor han bruger sproget: puppet pals or man laver sin egen historie med figurer (også fantastisk helt ned til 2-3 år), stortalent og storycreator der er det skriftsproget man er i gang med også god (også hvis man har svært ved udtale og lære at læse ds man læser teksten op), bitsboard men er mest til enkelt ord men man kunne måske lave den med talemåder selv. Så kan man også selv lave film med cute cut også der kan du høre hans sprog.



Så er det min tur til at undskylde den sene tilbage melding.

ja det er i den nationale test i dansk læsning. I resultatet står der ved sprogforståelse under middel. I tekst forståelse svarer til gennemsnittet. Det samme med afkodning.

jeg har ikke som sådan tænkt at der er noget med hans sprog, meeen jeg kan " se " han ofte mistolker det sagte. For ham har ordene en anden betydning en jeg f.eks mente.

han er meget konkret tænkende . Og har svært ved at forstå ironi.

grunden til jeg " reagere " er at den test psykologen tog for 1,5 år siden viste, at han havde problemer på dette område. Samt en social pædogog kunne høre, at mange af vores konflikter opstår, fordi han tolker , det vi siger på en anden måden end ment. Et ord kan have en anden betydning for ham.

som sagt har vi desværre ikke et godt samarbejdede med læreren, omkring det problematikker der måtte være. 

Men jeg tænker jo, at når der er flere der kan sige han har problemer på dette område, så skal der gøres et eller andet for at hjælpe ham på vej.

de fagfolk vi har haft snakket med mener det samme, problemet er bare jeg ikke ved hvordan. 

Jeg ville bare gerne, at han kunne hjælpes så han ikke falder helt ved siden af, nu de snart bliver teenager og de andre måske rykker sig helt vildt. Han er jo i forvejen bagud ( på sprogforståelse og det sociale ).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.