Hvad gør jeg nu??? Potte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

666 visninger
9 svar
8 synes godt om
29. oktober 2013

Sujan

Ja altså min datter er kun 1,5 år. Men min DP køre pottetræning med nogle af de større børn og min datter er meget interesseret.

Herhjemme har vi så fået et potte som hun sidder lidt på hver aften, uden at lave noget. Men hun laver tisse og pruttelyde.
Vi har ikke rigtig opfordret til noget, hun tager den selv frem og sætter sig..
I dag lavede hun så stort på potten og skyndte mig at rose hende og var faktisk meget stolt:-) hun er jo ikke så gammel...
Men der skete det at hun blev vildt ked af det. Var helt utrøstelig. Blev ved med at sige "bad" og "numsen" prøvede at trøste hende og forklare at hun var meget dygtig og at der altså også kommer bad ud af min numse;-)
Men det har berørt hende dybt og hun er nærmest skræmt..
Hvorfor det??? Skal jeg stille potten væk et stykke tid??? Eller hvad gør jeg herfra

En anden ting er at hun i sidste uge kom til at lave stort mens hun var i bad og der blev hun også meget ulykkelig. Hun plejer at elske at være i bad og skal tvinges op... Nu vil hun ikke i bad og må ofte bare skylle hende hurtigt og vaske hende mens hun græder (men hun skal jo vaskes)

Hvad sker der egentlig og hvad gør jeg lige, både med bade og potte situationen...
Har intet ønske om at presse hende til potte for tidligt. Den har bare været her fordi hun viste så stor interesse i DP

Hjææællp!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2013

foto på lærred

Har desværre ingen hjælp. Men kan godt forstå, at I har sat potten frem når hun nu synes det var spændende. Også fordi I jo ikke havde regnet med, at der ville ske noget.

Har som sagt ikke rigtig nogle gode råd, men ville ikke gå fra tråden uden at skrive.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

Husk den personlige julegave: Collage på lærred.

Anmeld

29. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Uden at have nogen erfaring med det, så tror jeg at jeg ville pakke potten væk i håb om at hun glemmer den så i kan starte forfra senere. Forhåbentlig 

Mht bad, er det nok et spørgsmål om tid, når hun har glemt episoden eller bare bliver tryg ved karet igen. Der er ikke andet for end at prøve at gøre det sjovt og hyggeligt tror jeg.  

Vores vil som regel ikke i bad, men hvis vi fylder karet med skum og legetøj, så kan han liiiige lokkes, og når han først sidder der så eeelsker han det jo

Anmeld

29. oktober 2013

VIPpigen

Jeg ville lade hende selv finde potte frem når hun har lyst. Og evt tage hende med på toilet når i skal lave stort.

Jeg er dog selv rigtig dårlig til at have min datter med når jeg skal nr 2... Der er manden meget bedre, og de sidder begge og (undskyld mit sprog) "hyggeskider" og læser... Jeg kan bare ikke med andre i rummet, også selvom det er min datter.

Men lad hende tage det i hendes tempo, hun er nok ret forskrækket over hvad der kommer ud, fordi det er en ny følelse at bleen ikke griber det

Anmeld

29. oktober 2013

Mortilxx

Følger lige med:-)
Min søn skreg pludselig "moor!!!?" Imorges, da han havde stået i bar krop inde på hans værelse, og havde tisset på gulvet. Han var dybt ulykkelig og sagde grædende "mig tisset mor". Min kæreste og jeg prøvede at gøre det klart at det gjorde ingenting osv osv. men intet hjalp :-(

Anmeld

29. oktober 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Med frygt for at lyde alt for "pædagogisk" ( erhvervs skade ) så kaldes det "seperations angst" Og det sker fordi barnet stadigt er så lille at det ik helt forstår hva det er der sker med rumpen/ kroppen, når pølsen kommer ud/ slipper. Det mister lidt kontrollen, hvis det gir mening??

Jeg ville bare lade hende finde potten frem hvis hun har lyst, men ik ellers presse på. Og hvor er hun dygtig! Vh stine

Anmeld

30. oktober 2013

Sujan

StineW79 skriver:

Med frygt for at lyde alt for "pædagogisk" ( erhvervs skade ) så kaldes det "seperations angst" Og det sker fordi barnet stadigt er så lille at det ik helt forstår hva det er der sker med rumpen/ kroppen, når pølsen kommer ud/ slipper. Det mister lidt kontrollen, hvis det gir mening??

Jeg ville bare lade hende finde potten frem hvis hun har lyst, men ik ellers presse på. Og hvor er hun dygtig! Vh stine

Du må meget gerne lyde pædagogisk:-) er jo netop sådan et svar jeg søger:-)
Tak

Anmeld

30. oktober 2013

2babygirls

Sujan skriver:

Ja altså min datter er kun 1,5 år. Men min DP køre pottetræning med nogle af de større børn og min datter er meget interesseret.

Herhjemme har vi så fået et potte som hun sidder lidt på hver aften, uden at lave noget. Men hun laver tisse og pruttelyde.
Vi har ikke rigtig opfordret til noget, hun tager den selv frem og sætter sig..
I dag lavede hun så stort på potten og skyndte mig at rose hende og var faktisk meget stolt:-) hun er jo ikke så gammel...
Men der skete det at hun blev vildt ked af det. Var helt utrøstelig. Blev ved med at sige "bad" og "numsen" prøvede at trøste hende og forklare at hun var meget dygtig og at der altså også kommer bad ud af min numse;-)
Men det har berørt hende dybt og hun er nærmest skræmt..
Hvorfor det??? Skal jeg stille potten væk et stykke tid??? Eller hvad gør jeg herfra

En anden ting er at hun i sidste uge kom til at lave stort mens hun var i bad og der blev hun også meget ulykkelig. Hun plejer at elske at være i bad og skal tvinges op... Nu vil hun ikke i bad og må ofte bare skylle hende hurtigt og vaske hende mens hun græder (men hun skal jo vaskes)

Hvad sker der egentlig og hvad gør jeg lige, både med bade og potte situationen...
Har intet ønske om at presse hende til potte for tidligt. Den har bare været her fordi hun viste så stor interesse i DP

Hjææællp!!!!

De første par gange min datter lavede pølser på toilettet var hun også lidt bange, men hun vænnede sig hurtig til følelsen

Anmeld

30. oktober 2013

lineog4

Jeg ville ikke fjerne potten da det kan forstærke hendes følelse af det hun gjorde var forkert. Jeg ville havde en stående og lade hende løbe så meget uden tøj som muligt så smutter hun nok der ud en gang imellem eller hvis hun tisser over alt  med alt tøjet igen i en periode for så er hun ikke parat. Og beder hun selv om ble på så aldrig nægte.

To af mine var renlige før de blev to men ikke med lort, de kunne så bede om ble på når de skulle lave lort... Faktisk vil den sidste stadig ikke lort på toilettet men har været tisse renlig siden han var halvanden og også smidt nattebleen. 

men nej ikke tage den væk, men bare have den stående uden den store opmærksomhed. Og ja det er seperations angst og man må tage det med små skridt

Anmeld

30. oktober 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Min søn er meget interesseret i at sidde på toilet og har været det et stykke tid (han er 20 mdr).
Han har tisset derpå en del gange, men for et par uger siden begyndte han at lave nr 2, mens han sad der.
Han blev helt panisk og begyndte at skrige, fægte med arme og ben for at komme ned og væltede alt indenfor rækkevidde.

Siden den dag har han ikke været på toilettet, da jeg lægger lidt afstand til den episode, og han har heller ikke selv spurgt efter at komme op.
Når han er klar igen, kommer han sikkert og siger det, og det samme med dit barn

Min datter tissede altid på toilettet den sommer, hun blev tre, men ville have ble på for at lave stort. Som Stine siger, så er det seperationsangst, for de ved ikke, hvor det kommer hen, når det ikke er i bleen.
Det er meget naturligt

Gem potten væk til barnet selv spørger efter den igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.