Tyk mave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.478 visninger
7 svar
0 synes godt om
29. oktober 2013

CMR1971

Nu forsøger jeg med mit første indlæg

Min datter, Ida, på snart 4 år har altid haft en ret rund mave. Hun er derudover også meget svajrygget. Som spæd havde hun altid problemer med at få afføringen ud og nu hvor hun er ældre har vi lært hende at drikke meget vand "så lorten kan komme ud". Hun får ofte ondt i maven hvis hun ikke drikker meget vand og det kunne tyde på, at hun altid er forstoppet. Jeg har spurgt lægen som siger, at små børn jo har tykke maver.... men altså, nu er hun jo ved at være en større pige og der er stadig ikke store tegn på ændring. Jeg har tænkt mig at spørge lidt mere indtrængende næste gang vi er til lægen (4 års undersøgelsen). Man kan i øvrigt tydeligt se når hun har lavet en stor portion afføring - så bliver maven fladere!

Jeg har længe overvejet om hun er allergiker (mælk eller gluten). Vi forsøgte en måned uden mælk da hun var helt lille, men det virkede ikke til at have nogen effekt. Måske var perioden for kort?!

Ida ammede desværre kun i en måned. Derefter fik hun mme. Jeg vil dog sige, at hun altid fra fødslen har haft denne store mave. Så umiddelbart burde mme ikke være årsag til "problemet".

En pædagog sagde for et par år siden, at det kunne være fordi hun har en meget lang krop. Så længe hendes hofter er smalle så kan kroppeb ligesom ikke blive rettet ordentligt ud. Det havde hun oplevet med hendes egen datter. Jeg har så gået og ventet på at de hofter skal blive breddere i et par år nu.....!

Andre herinde med børn som har en tyk mave????

Bukser er ikke bare noget man køber. Det er noget man eftersøger og når det endelig lykkedes så kan man ikke få armene ned! Kjoler må ikke have bærestykke for det ser temmelig mærkeligt ud når maven stritter ud  Andre der kender til den slags tøjproblemer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2013

ESV

CMR1971 skriver:

Min datter, Ida, på snart 4 år har altid haft en ret rund mave. Hun er derudover også meget svajrygget. Som spæd havde hun altid problemer med at få afføringen ud og nu hvor hun er ældre har vi lært hende at drikke meget vand "så lorten kan komme ud". Hun får ofte ondt i maven hvis hun ikke drikker meget vand og det kunne tyde på, at hun altid er forstoppet. Jeg har spurgt lægen som siger, at små børn jo har tykke maver.... men altså, nu er hun jo ved at være en større pige og der er stadig ikke store tegn på ændring. Jeg har tænkt mig at spørge lidt mere indtrængende næste gang vi er til lægen (4 års undersøgelsen). Man kan i øvrigt tydeligt se når hun har lavet en stor portion afføring - så bliver maven fladere!

Jeg har længe overvejet om hun er allergiker (mælk eller gluten). Vi forsøgte en måned uden mælk da hun var helt lille, men det virkede ikke til at have nogen effekt. Måske var perioden for kort?!

Ida ammede desværre kun i en måned. Derefter fik hun mme. Jeg vil dog sige, at hun altid fra fødslen har haft denne store mave. Så umiddelbart burde mme ikke være årsag til "problemet".

En pædagog sagde for et par år siden, at det kunne være fordi hun har en meget lang krop. Så længe hendes hofter er smalle så kan kroppeb ligesom ikke blive rettet ordentligt ud. Det havde hun oplevet med hendes egen datter. Jeg har så gået og ventet på at de hofter skal blive breddere i et par år nu.....!

Bukser er ikke bare noget man køber. Det er noget man eftersøger og når det endelig lykkedes så kan man ikke få armene ned! Kjoler må ikke have bærestykke for det ser temmelig mærkeligt ud når maven stritter ud  Andre der kender til den slags tøjproblemer?

Jeg kan have skrevet det indlæg ord for ord. Jeg ville faktisk nævne det for min læge i næste uge når jeg skal have hende til 4 års undersøgelse

Anmeld

29. oktober 2013

Tulipan

CMR1971 skriver:

Prøv at give hende mere fiberrig kost eller evt fibertilskud som fx "husk".
Hvis det er fordi hun altid er forstoppet, så kan det måske hjælpe?

Anmeld

31. oktober 2013

CMR1971

Tak for jeres svar. Man føler sig til tider lidt alene med sin lille tyksak når alle børn omkring nærmest ser ud som om de ingen mave har!

God idé med "husk". Ida laver stort hver dag, men jeg ved at man sagtens kan være forstoppet på trods af det. Jeg synes vi spiser meget varieret kost, men det er generelt svært at få stoppet grøntsager nok i hende. Alligevel er hun rigtig god til at spise grøntsagssuppe, grøntsagslasagne osv.

Er spændt på hvad lægen siger. Det er en ny læge da vi lige er flyttet til en ny kommune. Det kan jo nogle gange være meget godt at starte på en frisk. En læge som ser på Ida med friske øjne.

Anmeld

31. oktober 2013

Mother-love

Isabella er kun 2,5 og hun har også denne strutmave og har altid haft det.
Hun har også nemt til at få hård mave. Men vi har 7-9-13 ikke oplevet at det gjorde ondt på hende endnu.
Men vi prøver også så vidt muligt at holde hende fra madvarer som kan give forstoppelse som banan og Hvidt brød.
Det er bare er underligt at at det problem vi har i forhold til bukser er at de ikke må være for brede rundt om livet for så taber hun dem fordi hun har meget smalle hofter.

Jeg havde også en tyk mave som barn og meget smalle hofter. Som da jeg kom i puberteten forsvandt de meget smalle hofter og den tykke mave.

Men synes klart du skal vende den med lægen. Og specielt hvis du mener at hun ikke får for lidt fiber i hendes kost.
Men tror ikke den tykke mave har noget med fordøjelsen og gøre som sådan. Self bliver man mere oppustet når man er forstoppet. Men som jeg forstår det så har hun den også selvom hun lige er kommet af med afføring bare lidt mindre. ?

Anmeld

1. november 2013

2børn2

CMR1971 skriver:

Min datter bliver 6 lige om lidt og først lige før sommerferien fik hun en "normal" mave.

Det skal nok komme

Anmeld

1. november 2013

grønbæk

Jeg kunne næsten også have skrevet din tråd!
Vores ældste datter på lige om snart 3 år har også en strut mave og har siden hun begyndte på andet end modermælk haft tildens til forstoppelse. Hun fik fra ca. 1 års alderen movicol junior og får stadig et halvt brev om dagen, det virker upåklageligt og hun har aldrig ondt når hun skal lave stort. Og forstoppelsen er væk.

Jeg tror på tarmsystemet kommer igang med alderen og hun en dag kan holde det igang ved hjælp af fiberrig kost (det får hun også nu) samt fortsat masser af vand, som I også bruger.

Tøj problemer kender jeg alt til! Bukser fra H&M er no go, de er bare lavet til alt for tynde børn

Helst bukser med elastik i taljen og ellers har jeg ofte været heldig med flere modeller fra Name It.

Men hvis hun døjer en del med hård mave, synes jeg du skal tale med din læge om Movicol junior, det er et ganske harmløshed produkt frem for lactulose, som er sløvede for tarmen i længden.
Hvis du vælger Movicol, så få det ikke på recept, da det så er dyrere end hvis du køber det i håndkøb! (Ja sådan er systemet)

Held og lykke fremover med din datter!

Anmeld

1. november 2013

CMR1971

Tusinde tak for jeres rigtig gode indlæg. Lige hvad jeg havde brug for.

Ida lider faktisk ikke af hård mave. Hun har det man ville kalde formet afføring og ind imellem løs. Jeg ved en del om dette lækre emne fordi min store pige er vådligger og da hun var yngre gik vi hos en speciallæge som bl.a. lærte os, at forstoppelse (som hun led af dengang) kan trykke på blæren sådan at man tisser ufrivilligt. Man skelner mellem formet, løs og hård afføring. Det er den formede der er bedst  Min ældste fik movicol i et par uger for at sætte gang i sagerne og det virkede. Derefter fyldte vi hende med vand i tide og utide. Vi har derfor også lært den yngste at hun skal huske at drikke meget vand. Dette er hun heldigvis rigtig god til. Hun siger: Jeg skal drikke meeeeget vand så lorten kan komme ud, ik´mor?

Og ja, hun har nemlig stadig bamsemave selvom hun lige har lavet en god portion stort. I går aftes da hun sov lå hun på siden. Hendes mave var helt blød og afslappet, men hænger altså lidt udover buksekanten (ligner pudsigt nok lidt mig med min 2x mormave når jeg ligger på siden &nbsp.

Jeg lytter meget til jer der taler om smalle hofter for det har hun virkelig og det er ligesom der ikke er plads til hendes lange krop. Min ældste datter har omvendt en kort krop og lange ben. Den ene ligner mor - den anden far

Jeg kan i øvrigt anbefale at kigge på denne hjemmeside (håber det er ok jeg reklamerer? jeg har intet med salget at gøre!). www.mælkechokolade.dk Jeg har netop modtaget to par bukser fra hende og de sidder virkelig godt!!!! Det er dyrere end HogM, men så vasker jeg bare lidt mere og har ikke så meget tøj i garderoben.

Det er denne buksekant der fungerer til vores bamsebørn http://www.maelkechokolade.dk/shop/mixed-alberte-abe-6426p.html 

God weekend derude

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.