Jeg opretter lige det her anonymt så jeg ikke kan googles 
Lidt background Info. Jeg venter mit første barn med min kæreste. Vi har boet sammen i 9 måneder og har hver anden weekend og i ferier hans søn boende som er 11 år. Vi har det allesammen godt sammen, der er ikke noget der...
Mit spørgsmål går på, at selvom jeg ved det kan være svært at huske hvordan man gør tingene i to forskellige hjem, så undrer jeg mig over nogle af de ting han gør, eller ikke gør, og i den forbindelse ville jeg høre om jeres større børn gør det samme... Der kommer lige en lille liste:
- Han skal mindes om hver dag at han skal drikke vand og spise, ellers gør han det ikke og sidder sidst på dagen og klager over hovedpine (logisk nok jo).
- Han spiser og smasker med åben mund og så højt at man skulle tro det vat en konkurrence.
- Han siger han ikke kan lide grøntsager, og han vil helst kun have mad der er svøbt i sukker eller stegt eller friturestegt til ukendelighed (det er rigtig nok, han forventer det er dét vi serverer for ham), han er dog blevet bedre på denne front, efter at have lært at sådan foregår tingene ikke hos os.
- Han skifter ikke undertøj og sokker af sig selv og kigger undrende på os når vi siger han skal tage rent på hver dag.
- Han går kun i bad når vi siger at han SKAL, men med det punkt er jeg godt klar over at det nok er meget normalt.
Jeg har lige et par punkter mere jeg undres over ved hans opførsel, men som er en lidt anden kategori:
- Han er virkelig doven, og opfører sig generelt som om han er vandt til at tingene bliver gjort for ham.
- Han er 100% uden af stand til at lave noget selv, enten hænger han konstant på sin far og spørger hvad de skal lave (jeg er klar over at han savner sin far og gerne vil være sammen med ham, men det et altså ligesådan efter han har været hos os i 3 uger). Hvis han ikke hænger på farmand, så er det eneste han laver at glo på en skærm, om det så er Disney Channel, xbox han spiller eller spil på mobilen eller youtube videoer af folk der spiller hans spil han ser.
Jeg er godt klar over at det et svært som 11 årig at befinde sig mellem at være teenager og barn, men det er ikke dét jeg ønsker feedback på. Jeg tænker på om det er almindeligt for en 11 årig at være SÅ inaktiv hele dagen, doven og med en mani for at skulle underholdes af en skærm der grænser til det asociale??
Og er det almindeligt at en 11 årig spiser og smasker som et børnehavebarn og ikke kan finde ud af selv at tage noget at drikke eller spise eller selv tage rent tøj på, for ikke at snakke om undertøj, da bukser mm herhjemme godt kan blive brugt et par dage.
Jeg ved også godt barndommen er anderledes idag end da jeg var lille, og vi arbejder på at lære ham god bord-opførsel og god almindelig menneskelig hygiejne, og ikke mindst at han skal spise når han er sulten, og drikke vand selvom han synes det et kedeligere end cola...
Jeg (og kæresten for den sags skyld) synes bare det er så underligt at han ikke kan noget selv i en alder af 11 år. Han er jo mest hos sin mor, men jeg er godt klar over at min kæreste måske ikke har tænkt nok over hvilke værdier han lærte sin søn når han lod ham spille xbox hel weekend uden at komme uden for en dør. Men udover det har jeg fået fortalt af en ven af familien at hos moderen gør hun alt for ham, lægger hans tøj frem hver dag, bestemmer hvornår han skal spise og sådan. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hans opførsel tyder på det...
Men blivet det ikke bedre med tiden, når vi nu tålmodigt prøver at lære ham at være mere selvhjulpen...?
Det skærer mig bare lidt i hjertet at en ellers sund dreng på kun 11 år kan være så inaktiv og asocial... Er jeres også sådan?
Der er selvfølgelig MANGE flere gode stunder end de her trælse nogle jeg nævner, men nu nævnte jeg kun de trælse for netop at få feedback på dem

Det er ikke ting vi eller jeg går helt i selvsving over, vi er tålmodige og tager tingene et skridt ad gangen, når han kun er her hver anden weekend kan man jo også nå at glemme ting. Men jeg vil virkelig gerne have feedback på drengens opførsel om andre 11 årige er ligesådan, eller om i har en der er yngre eller ældre der er ligesådan eller sådan noget

Tak for svar