Jeg overvejer at købe mig en andelsbolig, men jeg ved egentlig ikke så meget om det.
Det er jo noget med at der er en mdl. boligydelse, og så betaler man lån på boligen ved siden af?
Er det meget dyrt at have en andelsbolig? Altså den jeg har kigget på koster 225.000 og mdl. boligydelse er 5763 kr og mdl. anv. udgifter er 843 kr. Jeg vil kunne få 3570 kr i boligsikring.
Nogen som har lyst til at fortælle? 
For det første skal du undersøge hvilke lån andelsboligforeningen har. Det skal helst være 100% fastforrentede, ellers risikerer du huslejestigning når renterne stiger.
M.h.t. hvor meget det koster dig at låne, så bed tre forskellige banker om et lånetilbud og se hvad de tilbyder dig. Det kan sagtens være at din egen bank ikke kan give dig det mest fordelagtige tilbud.
Men en tommelfingerregel er omtrent 700 kr. pr. md. pr. 100.000 kr. lånte. Men også her kommer det an på hvilken type lån, og også her ville jeg gå efter det meste sikre, også selvom det bliver lidt dyrere. Men det er jo en vurderingssag - andre ville satse og tage et usikkert lån, med risiko for hævning af ydelse når renten stiger.
Men ring til din bank (og et par andre banker) og snak med dem. De får brug for at se papirerne på den lejlighed du overvejer, og dem kan du få via ejendomsmægleren (eller sælger, hvis lejligheden ikke er til salg pr. ejendomsmægler)
Anmeld