Nogen der ved noget om andelsboliger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.212 visninger
14 svar
2 synes godt om
15. oktober 2013

AnnaK89

Jeg overvejer at købe mig en andelsbolig, men jeg ved egentlig ikke så meget om det.
Det er jo noget med at der er en mdl. boligydelse, og så betaler man lån på boligen ved siden af?
Er det meget dyrt at have en andelsbolig? Altså den jeg har kigget på koster 225.000 og mdl. boligydelse er 5763 kr og mdl. anv. udgifter er 843 kr. Jeg vil kunne få 3570 kr i boligsikring.

Nogen som har lyst til at fortælle?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2013

Lukas&Liam<3

AnnaKJ skriver:

Jeg overvejer at købe mig en andelsbolig, men jeg ved egentlig ikke så meget om det.
Det er jo noget med at der er en mdl. boligydelse, og så betaler man lån på boligen ved siden af?
Er det meget dyrt at have en andelsbolig? Altså den jeg har kigget på koster 225.000 og mdl. boligydelse er 5763 kr og mdl. anv. udgifter er 843 kr. Jeg vil kunne få 3570 kr i boligsikring.

Aner ikke rigtig noget om det andet end du skal betale månedlig udgift + anvendelse + lån
Men vidste ikke man kunne få boligstøtte når man ejer noget??

Anmeld

15. oktober 2013

AnnaK89

Maria&Lukas skriver:

Aner ikke rigtig noget om det andet end du skal betale månedlig udgift + anvendelse + lån
Men vidste ikke man kunne få boligstøtte når man ejer noget??

Jeg har i hvert fald beregnet efter andelshaver på borger.dk

Anmeld

15. oktober 2013

modesty

For det første skal du undersøge hvilke lån andelsboligforeningen har. Det skal helst være 100% fastforrentede, ellers risikerer du huslejestigning når renterne stiger.

M.h.t. hvor meget det koster dig at låne, så bed tre forskellige banker om et lånetilbud og se hvad de tilbyder dig. Det kan sagtens være at din egen bank ikke kan give dig det mest fordelagtige tilbud.

Men en tommelfingerregel er omtrent 700 kr. pr. md. pr. 100.000 kr. lånte. Men også her kommer det an på hvilken type lån, og også her ville jeg gå efter det meste sikre, også selvom det bliver lidt dyrere. Men det er jo en vurderingssag - andre ville satse og tage et usikkert lån, med risiko for hævning af ydelse når renten stiger.

Men ring til din bank (og et par andre banker) og snak med dem. De får brug for at se papirerne på den lejlighed du overvejer, og dem kan du få via ejendomsmægleren (eller sælger, hvis lejligheden ikke er til salg pr. ejendomsmægler)

Anmeld

15. oktober 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Du skal kigge på foreningens økonomi..

Jeg synes det lyder som en meget dyr månedlig ydelse, når der kommer lån ved siden af.

Gå efter noget der max koster 2000 kr. Plus lån. Hellere et højere lån end en dyr månedlig ydelse.

Anmeld

15. oktober 2013

Lukas&Liam<3

AnnaKJ skriver:

Jeg har i hvert fald beregnet efter andelshaver på borger.dk

Når okay. Synes bare det lyder af meget også i forhold til månedlig udgift men det kan godt være det er rigtigt
Men hvis du kan få så meget boligstøtte så er det meget billigt.

Anmeld

15. oktober 2013

modesty

Jeg synes det lyder som en meget dyr månedlig ydelse, når der kommer lån ved siden af.

Gå efter noget der max koster 2000 kr. Plus lån. Hellere et højere lån end en dyr månedlig ydelse.

Det vigtige er jo hvad lån + ydelse koster tilsammen. Hvis andelsprisen er tilsvarende lav og hun derfor skal låne mindre i banken, så den endelige ydelse om måneden bliver den samme (som en dyrere lejlighed med billigere månedlig ydelse), er det jo ligegyldigt.

Derudover er det afgørende hvilken type lån der er i foreningen. Hellere have højt fastforrentet lån via foreningen og tage et lille flexlån via banken for at betale andelsprisen. End et højt flexlån via foreningen.

Hvis hun kan lægge penge kontakt eller gøre sig forhåbninger om at betale lånet af hurtigt, er det klart at det bedst kan betale sig med en lav månedlig ydelse.

Anmeld

15. oktober 2013

AnnaK89

modesty skriver:

For det første skal du undersøge hvilke lån andelsboligforeningen har. Det skal helst være 100% fastforrentede, ellers risikerer du huslejestigning når renterne stiger.

M.h.t. hvor meget det koster dig at låne, så bed tre forskellige banker om et lånetilbud og se hvad de tilbyder dig. Det kan sagtens være at din egen bank ikke kan give dig det mest fordelagtige tilbud.

Men en tommelfingerregel er omtrent 700 kr. pr. md. pr. 100.000 kr. lånte. Men også her kommer det an på hvilken type lån, og også her ville jeg gå efter det meste sikre, også selvom det bliver lidt dyrere. Men det er jo en vurderingssag - andre ville satse og tage et usikkert lån, med risiko for hævning af ydelse når renten stiger.

Men ring til din bank (og et par andre banker) og snak med dem. De får brug for at se papirerne på den lejlighed du overvejer, og dem kan du få via ejendomsmægleren (eller sælger, hvis lejligheden ikke er til salg pr. ejendomsmægler)

Så lige omkring 1600 i lån hvis vi snakker 225.000 kr?
Men 5700 kr om måneden i boligydelse er egentlig meget? Altså det skal jo gå til vedligeholdelse så vidt jeg forstår?`
Men flot er den bestemt

Anmeld

15. oktober 2013

AnnaK89

ES90 skriver:

Det er der faktisk intet af heroppe, altså som er så billigt i mdl. boligydelse

Anmeld

15. oktober 2013

modesty

Så lige omkring 1600 i lån hvis vi snakker 225.000 kr?
Men 5700 kr om måneden i boligydelse er egentlig meget? Altså det skal jo gå til vedligeholdelse så vidt jeg forstår?`
Men flot er den bestemt

Nej, boligydelsen går primært til det lån foreningen i sin tid har taget for at købe ejendommen. Og noget af det går så til vedligeholdelseskontoen, men det er typisk max. 1.000 kr. pr. md. Men det kan du også se i papirerne om foreningens økonomi.

De 700 er en tommelfingerregel, du bliver nødt til at snakke med nogle banker og få konkrete tilbud. 

Om 5700 er meget, kommer helt an på markedsprisen i det område du vil købe i. Hvis 225.000 f.eks er en meget lav andelspris for det område, er det klart at den månedlige ydelse vil være højere, da de to tal sammenlagt (altså lån til andelspris + md. ydelse) skal lægges sammen. Så kig på priserne på andre lejligheder i området.

Og HUSK at undersøge at der er ordentlige lån i ejendommen. Ellers risikerer du at sidde med en lejlighed der falder og falder i værdi, som du ikke kan komme af med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.