Med mindre han falder ned af en trappe f eks eller slår hovedet i en stenkant, er det ikke sansynligt, at han slår sig så hårdt, at han er i fare for hjernerystelse, sålænge han kun kravler.
Jeg har kun en gang oplevet det med mine to, og det var da Lillebror var kravlet op ad en brat trappe med metalkanter på trinene. Han faldt ned fra ca 1,5 meters højde med hovedet først ned i en af kanterne og måtte syes med fire sting. Lægen, som undersøgte ham mente ikke, at han havde hjernerystelse, men for en sikkerheds skyld skulle vi holde øje med ham. Heldigvis havde han ikke fået det, og efter en god nattesøvn var han tilbage i fuld fart i børnehaven og lod sig ikke mærke med plaster og sting i hovedet.
Normale fald fra deres egen højde eller ved at de kolliderer med et bordben sker der ikke det store ved bortset fra blåmærker.
Du lærer hurtigt at genkende barnets måde at græde eller reagere på, så du kan skille imellem, om det er alvorligt eller ikke. Hvis dine alarmklokker ringer og barnet reagerer anderledes/voldsommere end normalt, så er det en rigtig god ide ikke at stå alene med det. Ved mistanke om hjernerystelse vil jeg altid ringe til lægen. Så bliver man også opdateret på, hvad man skal se efter, hvis der er fare for den slags.
Anmeld