arrrghhh, kommunen.....træt af det hele

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

650 visninger
1 svar
0 synes godt om
8. oktober 2013

Anonym trådstarter

Argh... hvor er jeg bare træt af hele det kommunale system og politikkernes ups-løsninger i sidste øjeblik... vi er faktisk nogle som kommer i klemme!!!!

Jeg opretter dette indlæg da jeg simpelthen er nødsaget til at komme af med nogle af mine frustrationer nu...

Jeg mistede mit job i 2010, og med opsigelsesperioden passede det med at jeg ramte ind i nedskæringen af dp-pengeperioden... jeg har fra dag 1 gjort alt hvad jeg er blevet bedt om... efter 1½års ledighed vælger jeg at søge ind på en videregående uddannelse... dp-perioden bliver forlænget ½år... men jeg får lov til at starte op på uddannelsen med dp hvilket jeg er lykkelig for.... da vi når hen lidt senere på året kommer politikkernes hovsa-løsning og jeg får bevilget særlig uddannelses ydelse, da min sagsbehandler mener at jeg er berretiget da jeg jo allerede er under uddannelse og de gerne vil hjælpe mig så langt igennem som muligt uden at skulle tage su-lån... igen er jeg lykkelig, dog blev det ikke helt gjort i tide så jeg når ikke at få afmeldt/pause SU før fra februar... altså får jeg jo både, su (uden lån da det ikke var gået igennem endnu) og særlig uddannelses ydelse i januar... beskeden jeg får er at det ikke er et problem, jeg vil blot blive opkrævet den uberretigede SU nå de gør det op i sidste ende/ved endt uddannelse inde hos SU-styrelsen... fint.... ingen problemer

Så springer vi frem til sommerperioden... lige pludselig hører man at der tales om at forlænge ordningen, men det er lidt hen i det uvisse om det også gælder for os der allerede har benyttet den i et halvt år... jeg skriver til min sagsbehandler i juni, får et kryptisk svar, skriver igen og hører intet, før i juli hvor jeg bliver kaldt til jobsamtale (som de jo så fint kalder det) i slut juli. Da jeg ikke ved om jeg er købt eller solgt kan jeg ikke afmelde SU som jeg jo havde sørget for at skulle starte op pr. juli. Jeg får bevilget forlængelse ved det møde slut juli, men igen spørger jeg til overlap, og det beskeden er bare at jeg jo må få det afmeldt hurtigst muligt, men ellers er det jo som sidst... grundet nogle personlige problemer glemmer jeg at få den afmeldt med det samme og har faktisk glemt alt om det indtil kort efter skolestart midt august, men der er det for sent at afmelde september, men afmelder mig naturligvis fremadrettet...
I slutningen af august modtager jeg så en udbetalingsmeddelelse fra kommunen som sædvanlig, men pengene går ikke ind... det tager ca. en uge fra udbetalingsdag at finde årsagen... årsagen får jeg via et brev hvor de kræver den særlige uddannelsesstøtte retur for de to mdr. jeg har fået uberettiget... jeg står temmelig uforstående overfor dette da jeg jo netop havde fået en anden besked...  skriver kommentarer og at jeg jo ikke har været mod bedre vidende som de skriver... jeg troede jo på det jeg fik at vide fra jobcentret... og det var jo også sådan tilbage i januar, så der holdte det jo stik afgørelsen kom, mine kommentarer havde ingen betydning, de holder fast på at ville have deres penge retur... men hvordan jeg skal betale dem ved jeg ikke, da pengene jo er brugt... for de vil have dem indenfor 14dage....

Jeg føler mig virkelig misvejledt, og ført bag lyset.... Det er ikke det at skulle betale penge tilbage jeg har noget i mod for havde jo kalkuleret med at skulle betale SU delen tilbage... helt ærligt så havde vi set det lidt som en heldig udvej at jeg fik de ekstra penge lige der, da det gjorde at vi så kunne få lavet bilen... så de er i mine øjne ikke blevet frådset op... og har hele tiden anset det som et lån...

Jeg har valgt at benytte regeringens tilbud til at få mig en ordentlig uddannelse, og det bliver jeg straffet for føler jeg... jeg er ikke en af alle dem der har fået ydelsen i et halvt år blot for at tage et kursus der har varet 3-4uger som det ellers ofte ses... Jeg er kommet i klemme fordi at man hos kommunen ikke taler sammen, for jeg har gjort alt i min magt for at holde den oplyst undervejs om ændringer... alligevel kommer jeg i klemme... og de har heller ikke deres oplysninger på det rene, da de skriver at de har fået oplyst at jeg i juli 2013 er startet på en SU-berretiget uddannelse.... jeg startede august 2012!!!

beskeden kommer først efter at jeg selv har været inde og rette min forskudsopgørelse til... og da man i denne digitale verden ikke (så vidt jeg ved) vælger hvem der får ens skattekort, er det endt hos SU-styrelsen istedet for hos kommunen... hvilket sandsynligvis er årsagen til at kommunen overhovedet har opdaget det... på trods af at jeg jo har haft informeret min sagsbehandler hele vejen...

århh, ved ikke hvad jeg skal gøre... muligheden for at anke er der jo, men er ikke sikker på jeg har overskuddet til det... jeg har jo også min skolegang og en masse afleveringsopgaver at tænke på og mit fokus burde være på at finde praktikplads og efterfølgende elevplads... Hader det kommunale system....

Syntes virkelig det er noget møg....

Hvis du er nået så langt, så tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2013

skatja

jeg nåede så langt ja 

vil ikke gå uden at give dig et kæmpe  

jeg er selv i klemme i det kommunale system pr. 1 jan, da min kæreste starter i voksenlære og jeg er endt på en kontanthjælp som jeg ikke har mulighed for at komme ud af grundet start af barsel 9 nov..

det er godtnok noget møg men jeg er meget taknemmelig af at have en kæreste, som er håndværker og kan lave lidt ved siden af (nej det er ikke sorte penge men han har ifølge skat lov til at lave arbejde for 50.000 om året, men skal selvfølgelig kunne dokumentere det, hvilket intet problem er da vi laver regninger til arbejdsgiveren for arbejdet) så vi kan få det til at køre rundt, da vi på nuværende tidspunkt kan regne os frem til at det kommer til at give os et underskud på ca 4000 kr om mdr hvilket er virkelig et dårligt tidspunkt det kommer til at ligge på da jeg har termin 7 dec.

jeg er virkelig forundret over vores systemer, og ikke mindst regeringens beslutninger!! jeg kan ikke forstå at de på det ene tidspunkt gerne vil have at vi alle får flere børn, vi skal også have en god uddannelse og et godt job.

men når vi så prøver at få flere børn end gennemsnittet og samtidig tager en god uddannelse, så bliver vi straffet under vores barsel

det hænger ikke rigtig sammen efter min mening.

det kommunale systen er og vil altid være øv!! og jeg kan virkelig godt forstå din uheldige situation, det må være så grænseoverskridende at blive behandlet på den måde. 

jeg håber dog i finder den bedste løsning for jer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.