At føde omkring jule aften/dec

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.406 visninger
9 svar
7 synes godt om
8. oktober 2013

Diana2013

Jeg har termin d 15/12 og kan jo nemt risikere at føde juleaften. Så jeg tænker om nogen har erfaringer med dette, altså er der chance for de vil sætte en igang før? Er der lige så mange på arbejde i julen, som der er uden for højtider. Da jeg er første gangs fødende, kan man så godt sige at man gerne vil hjem så snart at amningen går godt, så man ikke behøver være der de 2 dage på sygehuset/barselsgangen osv. Håber der er nogen der vil dele erfaringer. Hvordan er det med de papir man skal sende ind når der er "ferie lukket" til sit sogN. Hvad med den sprøjte den lille skal have senest nogen dage efter fødselen, og sundhedsplejsken. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2013

Kløver

Mig bekend sætter de ikke igang i forhold til jul og nytår, ved ikke hvordan det er i dag, men min mor var indlagt julen over, med mig, og havde ssf, og jeg kom til ved ks den 25 dec. Dengang lå man længere tid på hospitalet, efter en fødsel. Tror bemandingen er den samme som ved helligdage og ferier, og nogle har tilkaldevagt, så sikker på der nok skal være personale hvis du går over tid

Anmeld

8. oktober 2013

LeneKE

Jeg havde termin d. 16/12, og blev ikke forsøgt igangsat pga jul, faktisk ville de prøve at løsne hinder den 23. - heldigvis var det en fantastisk jordemoder, der var på vagt og sagde "Det gør vi altså ikke hvis du ikke har lyst - jeg forstår sagtens hvis du vil vente" 

Jeg blev sat igang d 26. ved hjælp af piller - jeg gjorde alt for at de skulle sætte det igang før, men det ville de ikke. 

Jeg fødte den 27/12 først på aftenen, og skulle egentlig have været hjem 4 timer efter fødslen (var 1. gangs fødende), men skulle blive til dagen efter fordi jeg blev dårlig af epiduralen. 

Hvis du gerne vil hjem, så tror jeg meget gerne at du må det 

Håber det kunne hjælpe dig lidt

MVH Lene

Anmeld

8. oktober 2013

MoarMoar

Jeg har født d 31.12, og der er lige så meget personale som almindelige dage. Og sygeplejesken havde nytårsnat på, meget hyggeligt. Vi fik taget hælprøven på fødegangen pga helligdage. 

Jeg har også prøvet at føde d 27.12 og her lagde jeg heller ikke mærke til at det var mellem jul og nytår. Jeg fik tilbudt besøg af sundhedsplejersken d 29.12. 

Så jeg har kun oplevet positive ting ved at føde omkring jul og nytår. 

Anmeld

8. oktober 2013

Bell'star

Diana2013 skriver:

Jeg har termin d 15/12 og kan jo nemt risikere at føde juleaften. Så jeg tænker om nogen har erfaringer med dette, altså er der chance for de vil sætte en igang før? Er der lige så mange på arbejde i julen, som der er uden for højtider. Da jeg er første gangs fødende, kan man så godt sige at man gerne vil hjem så snart at amningen går godt, så man ikke behøver være der de 2 dage på sygehuset/barselsgangen osv. Håber der er nogen der vil dele erfaringer. Hvordan er det med de papir man skal sende ind når der er "ferie lukket" til sit sogN. Hvad med den sprøjte den lille skal have senest nogen dage efter fødselen, og sundhedsplejsken. 

Nu har jeg ingen erfaring med fødsel omkring jul, men altså alting burde da være det samme uanset hvornår man føder - arbejdspladser som fx hospitaler, holder jo netop ikke ferielukket, uanset hvornår det er - heldigvis da

så tror altså ikke du skal være bekymret over om dig og dit barn ikke får samme betingelser som alle andre, der ikke føder til jul..  

Og med hensyn til at komme tidligere hjem, så er der ingen der kan tvinge dig til at blive, hvis du ikke vil.. (Hvis alt er gået som det skal selvfølgelig) du kan i princippet tage hjem 4 timer efter du har født, hvis du vil (hvilket de på fx Rigshospitalet ligefrem prøver at få folk til)

Anmeld

8. oktober 2013

AnonymMor

Diana2013 skriver:

har ikke selv født i december men vil prøve at svare dig så godt som muligt  

Ved ikke helt om de vil sætte dig igang før tid på det grundlag, men chancen for at de sætter dig igang juleaften tror jeg er minimal pga travlhed men tag en snak med din JM om hvordan og hvorledes det kommer til at forløbe så tæt på jul. 

Mht personale i julen så tror jeg ikke der er helt så mange som normalt på arbejde da det jo koster rimeligt meget at have så mange på arbejde sådan en dag som juleaften, det er lidt det samme som i weekenderne tror jeg.. altså der er lidt mindre personale men der skal nu nok være den hjælp at hente man behøver

Det med om du må tage hjem før der er gået 2 dag.. Ja det må du gerne.. i princippet kan du tage hjem når det passer dig da de ikke kan tvinge dig til at blive... det er blot et tilbud man som førstegangsfødende får, for at komme bedst muligt fra start og der er hjælp at hente lige i nærheden.. så det er faktisk kun op til dig hvornår du mener du er klar til at tage hjem  

Den prøve dit barn skal have taget 2 døgn efter fødslen behøver du ikke at blive på sygehuset for.. du kan sagtens tage hjem og så komme ind på sygehuset igen når prøven skal tages.. og selvom det er i julen vil der altid være personale til at lave denne prøve for den skal jo laves uanset hvornår på året man føder

mht papirene så tror jeg ikke det kommer sig så nøje at der er ferie lukket, så længe du har skrevet under og sendt papirene inden for den angivne tidsfrist som står på papiret.. du kan jo ikke gøre for at de har lukket.. hvis bare du har gjort dit og sendt papirene så tror jeg bare de ordner det når ferien er slut men du kan evt lige give dit sogn et kald for at være på den sikre side

og sundhedsplejersken kontakter dig kort efter fødslen og ramler det sammen med juledagene så kontakter hun dig højst sansynligt den første arbejdsdag efter jul ( min sundhedsplejerske kom bla. samme dag som hun ringede til mig 4 dage efter fødslen )

Håber det kunne hjælpe dig lidt  

Anmeld

8. oktober 2013

Kamilla-m

Diana2013 skriver:

De sætter hvertfald ikke igang pga julen ..

mit it tredje barn havde jeg termim 1/1-12 jeg var også sindsyg nervøs for at føde juleaften ville være så ærgerligt at bruge lige præcis den dag på Det så fantastiske - men ville det ske gjorde det selvg Det..

min søn kom til verden natten mellem første og anden juledag og bliver nu to pr den 2612 :-) han blev født kl 00.30

Anmeld

8. oktober 2013

Blop2

Jeg havde termin d. 7 januar, men fødte vores søn d. 27-12. Jeg havde den samme jordemoder under hele forløbet fra kl. ca. 14 til han er født kl. 22.40.

Han kom til verden ved akut kejsernit.

Vi fik lov, at tage hjem d. 30-12 og inden vi tog hjem vi han taget hælprøve og fik lavet høreundersøgelse.

Min sundhedsplejerske kontaktede mig mens jeg lå på sygehuset, og hun kom hjem til os d. 3 januar.

Anmeld

8. oktober 2013

C-Dog

Det er det samme som normalt og der bliver ikke taget hensyn til juleaften, nytår eller noget andet end dig og babys ve og vel, Jeg har både fået en julebaby og en sommerbaby og der var ingen forskel. Udover at hele barselsgangen var i julestemning og det var skide hyggeligt ;-) Vi tog hjem efter et par timer, på vores sygehus bestemmer man selv hvornår man vil hjem uanset om det er første eller andet barn. :-) og de der prøver lå som normalt, heller ingen hindring Der selv om jeg fødte d 27 dec. Og præsten havde heller ikke lukket selv om det var jul .

Anmeld

8. oktober 2013

Frk. Himmelblå

Diana2013 skriver:

Jeg fødte ambulant med min den første, så hvis alt går vel, kan du tage hjem samme dag.

Mellem jul og nytår er der naturligvis stadig bemanding på, men vagtplanerne er skruet lidt mere kreativt sammen - for at imødekomme personalets ønsker, og man skal derfor regne med, at tingene måske ikke glider helt så problemfrit som ellers. Men i teorien skulle der ikke være nogen forskel på hverdag og helligdag  - meeeen det er der nu nok alligevel.

Jeg oplevede det i hvert fald, da jeg fødte mellem jul og nytår.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.