Suppe til baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.439 visninger
9 svar
10 synes godt om
6. oktober 2013

LilleSmølf

Vores søn er 18 uger i morgen og SP'en har sagt vi må begynde at give ham lidt smagsprøver på mad.

Jeg tænker om det er okay men smagsprøver på suppe, eller om det er for meget? Altså, jeg tænker en meget mild suppe (fx. gulerods, tomat, kartoffel) og ikke sådan noget med knald på og masser af salt og peber.

Vil gerne undgå at han får det i halsen eller hvad ved jeg, så spørger lide dem af jer, der har mere styr på det (:

Og et sidespørgsmål - må man lave mos af frosne grøntsager? (når de er tøet op, selvfølgeligt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

mor88

LilleSmølf skriver:

Vores søn er 18 uger i morgen og SP'en har sagt vi må begynde at give ham lidt smagsprøver på mad.

Jeg tænker om det er okay men smagsprøver på suppe, eller om det er for meget? Altså, jeg tænker en meget mild suppe (fx. gulerods, tomat, kartoffel) og ikke sådan noget med knald på og masser af salt og peber.

Vil gerne undgå at han får det i halsen eller hvad ved jeg, så spørger lide dem af jer, der har mere styr på det (:

Og et sidespørgsmål - må man lave mos af frosne grøntsager? (når de er tøet op, selvfølgeligt)

Nej, det ville jeg ikke gøre 

Anmeld

6. oktober 2013

FrkZier

LilleSmølf skriver:

Altså nu kommer det an på hvad du mener med suppe - hvis det er almindeligt suppe som vi voksne spiser, så nej.

Men du kan jo sagtens lave grød eller grøntsagsmos der bare er meget meget tyndt, min dreng er lidt over 5mdr. og vi startede grød  igår, jeg laver det meget tyndt, så der ikke er kæmpe forskel fra mælk til grød/mos

Anmeld

6. oktober 2013

LilleSmølf

FrkZier skriver:

Altså nu kommer det an på hvad du mener med suppe - hvis det er almindeligt suppe som vi voksne spiser, så nej.

Men du kan jo sagtens lave grød eller grøntsagsmos der bare er meget meget tyndt, min dreng er lidt over 5mdr. og vi startede grød  igår, jeg laver det meget tyndt, så der ikke er kæmpe forskel fra mælk til grød/mos

Han er ikke så glad for "tyk" mos, så tænkte det ville være nemmere for ham hvis det var suppe-agtigt, som i flydende, ja (:

Anmeld

6. oktober 2013

FrkZier

LilleSmølf skriver:

Han er ikke så glad for "tyk" mos, så tænkte det ville være nemmere for ham hvis det var suppe-agtigt, som i flydende, ja (:

Du kan sagtens bare gøre grøden/mosen tyndere, jeg fortynder det bare med færdigblandet MME

Anmeld

6. oktober 2013

mor88

LilleSmølf skriver:

Et baby på 4-5 måneder skal ikke have salt eller andre krydderier i sin mad. Sundhedsstyrelsen fraråder dette.

Til at starte med kan du give grød af rismel, majsmel eller lignende. Du kan også prøve med kogt kartoffel, der bliver blendet.

jeg vil råde dig til at læse bogen Mad til spædbørn og småbørn.

Du kan læse den som pdf her

Anmeld

6. oktober 2013

LilleSmølf

mor88 skriver:

Et baby på 4-5 måneder skal ikke have salt eller andre krydderier i sin mad. Sundhedsstyrelsen fraråder dette.

Til at starte med kan du give grød af rismel, majsmel eller lignende. Du kan også prøve med kogt kartoffel, der bliver blendet.

Der er heller ikke salt i, ud over den smule der måtte være i smør, men der kan vi ikke rigtig komme uden om.

Og takker, skal nok lige få kigget det igennem

Anmeld

6. oktober 2013

modesty

LilleSmølf skriver:

Ja, det må I gerne. 

Anmeld

6. oktober 2013

Muffinmus

Prøv F.eks kartoffel-porresuppe, den er lidt tykkere og kan sagtens laves uden salt jo, så kan man bare tage en portion fra til barnet og så tilsætte salt til de voksne smager herligt

Anmeld

6. oktober 2013

L&V

mor88 skriver:

De fraråder salt ja men man må da gerne bruge krydderier.

Og til ts så ser jeg ikke noget problem i tynd mos/suppe, jeg vil dug passe på stivelsesholdige grønsager ala kartofler, majs osv da det nemt ka gi mave onde.

Jeg har kogt div. grønsager og frosset det i isterninge bakker så det er små firkanter klar til brug også justere jeg tykkelsen med mme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.