Oksefilet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.768 visninger
4 svar
3 synes godt om
30. september 2013

PernilleogLouis

Overvejer at servere oksefilet til en fødselsdagsmiddag jeg skal holde for veninderne - men har aldrig lavet det før. SÅ er det svært - kom gerne med jeres bedste råd

Og hvor meget skal jeg mon købe til 9 tøser? Der bliver serveret diverse salater ved siden af

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2013

Dot D

Hvis du vil være rigtig god ved dig og dine veninder, så tag til en god slagter og køb et godt stykke oksefilet. 

Man regner 150-200 g kød pr mand - når det er så lækkert kød er det nærmere 200-250 g her hos os

Kryder det godt og kom det i ovnen ved 180 grader - i med stegetermometret og tag den ud, når den er 62 grader. Så skal den ligge og trække ca 15 min, så holder den på den saft, der er i, og kødet er for det første nemmere at skære, men også meget mere saftigt, mums...

Rigtig god fest og go´appetit

PS. det er ikke svært. Få evt et par fif hos slagteren, det er de som regel gode til. Jeg ved godt kødet vil være billigere i supermarkedet, men der er altså noget lækkert ved at få kødet fra slagteren, og ikke i en vacuumpakket plasticlomme

Anmeld

1. oktober 2013

PernilleogLouis

Dot D skriver:

Hvis du vil være rigtig god ved dig og dine veninder, så tag til en god slagter og køb et godt stykke oksefilet. 

Man regner 150-200 g kød pr mand - når det er så lækkert kød er det nærmere 200-250 g her hos os

Kryder det godt og kom det i ovnen ved 180 grader - i med stegetermometret og tag den ud, når den er 62 grader. Så skal den ligge og trække ca 15 min, så holder den på den saft, der er i, og kødet er for det første nemmere at skære, men også meget mere saftigt, mums...

Rigtig god fest og go´appetit

PS. det er ikke svært. Få evt et par fif hos sllagteren, det er de som regel gode til. Jeg ved godt kødet vil være billigere i suoermarkedet, men der er altså noget lækkert ved at få kødet fra slagteren, og ikke i en vacuumpakket plasiclomme

det lyder da ikke så svært) jeg forsøger mig frem og vil følge dit råd om slagteren

Anmeld

1. oktober 2013

Frk. Himmelblå

PernilleogLouis skriver:

Overvejer at servere oksefilet til en fødselsdagsmiddag jeg skal holde for veninderne - men har aldrig lavet det før. SÅ er det svært - kom gerne med jeres bedste råd

Og hvor meget skal jeg mon købe til 9 tøser? Der bliver serveret diverse salater ved siden af

Hej med dig. 

Lyder lækkert. 

Eftersom I er kvinder, vil jeg mene ca. 150-180g pr person er nok
Et godt tip: Oksefilet fra Føtex (den der hedder Ludvig, har mørhedsgaranti, og den lever op til det! Jeg har oplevet at købe dyrere hos slagteren - både øko og ikke-øko, og det har helt ærligt ikke været lige så godt..). Desværre er den ikke øko den fra Føtex, men det er fra rigtig kødkvæg, der har gået ude.

Jeg ville lave hjemmerørt bernaise og hasselbagte kartofler til. Og noget salat. Helt klassisk.

En anden også nem version kunne være at lave en lille fond/glace til kødet og så ellers bare servere flødekartofler og salat til. - Så skal man ikke stå og tilpasse saucen serveringen, men kan slappe helt af med gæsterne, mens man nyder den gode rødvin, som selvfølgelig følger med til sådan en middag :-)

God fornøjelse

(og nej nej, jeg er da ikke sulten)

Anmeld

1. oktober 2013

LMX

Man skal ALDRIG gå ned på kød.

Jeg laver mad ud af huset til venner og familie til festlige lejligheder og regner ALTID 300g kød pr person. Dog i rå vægt. Nu det kun er piger kan man godt reducere til 250g rå vægt men ville ikke gå længere ned.

Jeg har fået det bedste resultat ved intervalstegning i ovnen.

http://henrikjbrandt.wordpress.com/2010/12/29/sadan-far-du-din-culotte-perfekt-hver-eneste-gang/

Ved det er v en culotte, men det er samme princip.

Dog giver weberen altid det bedste resultat 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.