Opdragelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

538 visninger
5 svar
6 synes godt om
30. september 2013

Line8700

Hejsa. Har den skønneste søn på snart 10 måneder, som har kravlet sin han var 6½ månede, og rejser sig op ved sofa osv. 

Han er bare begyndt at blive en rigtig lille bisse. Hvis man siger nej, når han fx piller ved noget han ikk må, hører han ikke efter, og bliver man ved med at gentage nej nej nej nej, og i en mere og mere bestemt tone, reagere han stadig ikke. Hvis man rejser sig op, og går hen mod ham, for at tage det fra ham, skynder han sig at smide det, og kravler vidre. 

Og nogen gange kan han også finde på at slå eller nive, hvis han ikke får sin vilje, eller kaste med ting. 

Ved godt at det lyder som om jeg skriver om et barn der er noget ældre, men dagplejemoren siger også at han godt kan være en bisse. 

Er der nogen som har nogle ideer til hvad vi skal gøre? Er han jo trods alt kun næsten 10 måneder, men en lille hidsigprop til tider!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg syntes at det lyder helt normalt!!

Bare bliv ved med at sige aaaa det må du ik pille ved, bliver han ved, så hjælp ham med at finde på noget andet!!

Det samme gælder for det med at bide osv, bare fortsæt med at sige nej, av det gør ondt, jeg vil ik ha at du bider mig. På et tidspunkt så ska han nok lære det. Vh stine

Anmeld

30. september 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hihi, da vores havde den alder var vi også sikre på at han enten var døv eller havde total selektiv hørelse men, det viste sig jo bare at han ganske enkelt ikk helt forstod budskabet endnu  Det kommer! bare bliv ved at gøre som i gør, lige pludselig forstår han det. men man gentager sig selv maaaaaaange gange indtil da  

Anmeld

30. september 2013

Mumto3

Hvis han er 10 mdr og motorisk forud (og det lyder det til) så er han nok ikke ret langt sprogligt.

Det første børn forstår er navneord.

Så et helt klassisk eksempel er når lille Peter smider maden på gulvet og moren så siger: Nej, du må ikke smide maden på gulvet. Så forstår barnet kun to tin: Mad Gulvet, Mad Gulvet, og så er det måske ikke så underligt at maden bliver ved med at blive kastet derned.

Så istedet for at sige nej, kan det være en god ide at fortælle hvad barnet gerne må. (For nu at blive i eksemplet, så er det maden skal ligge på tallerkenen. Så er det Mad Tallerken barnet hører).

Vi voksne har også meget let ved at finde ud af at sætningen: "Du må ikke stå med sko på i sofaen" betyder: Du må gerne sidde ned i sofaen. Men det kan børn ikke finde ud af. Så når det lille barn få at vide der er noget det ikke må, så kan det ikke selv finde ud af hvad det så gerne må. Det skal vi voksne hjælpe det med.

-OG så til sidst! Jeg ved godt det er meget lettere sagt end gjort! På trods af 3 børn og på trods af at vi gang på gang, så hvor godt det fungerede når vi fortalte vores børn hvad de gerne måtte, så var det bare rigtig tid at det der NEEEJ føj ud af munden på os. Men vi havde gode perioder hvor vi slet ikke sagde nej til vores børn, fordi vi huskede at fortælle dem hvad de gerne måtte. Typisk gik det rigtig godt når vi havde overskud, og dårligt når vi ikke have overskud og derfor kom til at sige nej alt for meget.

Anmeld

30. september 2013

Ciss

Jeg tror, det er meget normalt.

I den alder er der stadig meget de ikke forstår, bl a konsekvenser osv. De er bare så vidt begyndt at lære og forstå sin omverden. Hvis det virker, som om han forstår ordet nej, når du bruger det (smider ting fra sig, før du kan tage det selv), er det da en super begyndelse. Det har ingenting at gøre med at være en bisse. 

Anmeld

30. september 2013

Line8700

Okay. Tak. Det er rart at hører fra andre at det har i også været igennem. Så man ikk står og tænker om det er noget jeg som mor gør galt. Vi må bare blive ved, og hans hørelse fejler ikk noget, det er bare ham der er veldøv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.