Hvis han er 10 mdr og motorisk forud (og det lyder det til) så er han nok ikke ret langt sprogligt.
Det første børn forstår er navneord.
Så et helt klassisk eksempel er når lille Peter smider maden på gulvet og moren så siger: Nej, du må ikke smide maden på gulvet. Så forstår barnet kun to tin: Mad Gulvet, Mad Gulvet, og så er det måske ikke så underligt at maden bliver ved med at blive kastet derned.
Så istedet for at sige nej, kan det være en god ide at fortælle hvad barnet gerne må. (For nu at blive i eksemplet, så er det maden skal ligge på tallerkenen. Så er det Mad Tallerken barnet hører).
Vi voksne har også meget let ved at finde ud af at sætningen: "Du må ikke stå med sko på i sofaen" betyder: Du må gerne sidde ned i sofaen. Men det kan børn ikke finde ud af. Så når det lille barn få at vide der er noget det ikke må, så kan det ikke selv finde ud af hvad det så gerne må. Det skal vi voksne hjælpe det med.
-OG så til sidst! Jeg ved godt det er meget lettere sagt end gjort! På trods af 3 børn og på trods af at vi gang på gang, så hvor godt det fungerede når vi fortalte vores børn hvad de gerne måtte, så var det bare rigtig tid at det der NEEEJ føj ud af munden på os. Men vi havde gode perioder hvor vi slet ikke sagde nej til vores børn, fordi vi huskede at fortælle dem hvad de gerne måtte. Typisk gik det rigtig godt når vi havde overskud, og dårligt når vi ikke have overskud og derfor kom til at sige nej alt for meget.
Anmeld