Ravnemor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

725 visninger
7 svar
6 synes godt om
24. september 2013

RosaSofia

Føler mig ærlig talt som en ravnemor lige nu. Vi flyttede i sidste måned og i starten af denne var vi på kæresteferie uden barn. Bad idea. Det har været en alt for stor omvæltning for vores søn på 3 år. Men sket er jo sket og han har altid været nem og haft nemt ved at omstille sig. 

Nu er han i midlertid utrøstelig, når han skal i børnehave og grænsesøgende herhjemme. Børnehaven anbefaler dage fra kl 8-12, jeg er så bare alene om at hente og passe, for min mand kan ikke tage fri og jeg trænger selv til at skrive på mine projektopgaver. For at sige sandheden synes jeg, det er hårdt at være forælder pt. Med tre-fire timer til alt det praktiske og lektier, inden min søn kommer hjem og vi har konflikter og skrigeri. Øv for en trodsalder, vil så gerne at min dreng har det godt og det er jo også derfor han får de ultrakorte dage i børnehave, men det er bare hårdt for overskud og ens egne opgaver. Andre der kender følelsen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2013

Pikku Myy

RosaSofia skriver:

Føler mig ærlig talt som en ravnemor lige nu. Vi flyttede i sidste måned og i starten af denne var vi på kæresteferie uden barn. Bad idea. Det har været en alt for stor omvæltning for vores søn på 3 år. Men sket er jo sket og han har altid været nem og haft nemt ved at omstille sig. 

Nu er han i midlertid utrøstelig, når han skal i børnehave og grænsesøgende herhjemme. Børnehaven anbefaler dage fra kl 8-12, jeg er så bare alene om at hente og passe, for min mand kan ikke tage fri og jeg trænger selv til at skrive på mine projektopgaver. For at sige sandheden synes jeg, det er hårdt at være forælder pt. Med tre-fire timer til alt det praktiske og lektier, inden min søn kommer hjem og vi har konflikter og skrigeri. Øv for en trodsalder, vil så gerne at min dreng har det godt og det er jo også derfor han får de ultrakorte dage i børnehave, men det er bare hårdt for overskud og ens egne opgaver. Andre der kender følelsen?

Hvorfor anbefaler børnehaven så korte dage?

Anmeld

24. september 2013

C-Dog

Ta dig tid til dit barn, så må det andet vente lidt og huslige pligter kan ordnes om aftenen når ungerne sover. Det lyder til han har det svært lige nu, så uanset hvor hårdt det er for dig, så er det sikkert meget værre for din dreng. Det er ikke nemt at være barn. Mon ikke det ville hjælpe med et par fridage med Mor og kvalitetstid uden tv og oprydning. Bare hygge og snak og lege :-) og når han så er på toppen kan han sagtens klare mere end en halv inst dag.

Anmeld

24. september 2013

RosaSofia

Han har altid haft mange fridage og han havde en lang sommerferie 6-7 uger, så det er formentlig derfor, det er en slags omvæltning for ham at komme tilbage til børnehaven. De korte dage er så han bedre kan vænne sig til at være der hver dag. Det har han ikke været så vant til, da jeg hidtil har haft mulighed for at være meget hjemme ved ham.

Anmeld

24. september 2013

Pikku Myy

Han har altid haft mange fridage og han havde en lang sommerferie 6-7 uger, så det er formentlig derfor, det er en slags omvæltning for ham at komme tilbage til børnehaven. De korte dage er så han bedre kan vænne sig til at være der hver dag. Det har han ikke været så vant til, da jeg hidtil har haft mulighed for at være meget hjemme ved ham.

Jeg har det lidt ambivalent med de korte dage. I starten praktiserede vi det også med vores søn, men en af pædagogerne påpegede at han fik svært ved at være en del af dagens program. Han kom efter de andre var gået i gang, og skulle hjem igen før legen var færdig. Og efter at have ændret vores rutiner, kan jeg tydeligt se at hun havde ret.

Istedet tager vi den tid vi før brugte på ham i "enderne", og holder en fridag eller tager med ham i børnehave en gang imellem. Det kan lade sig gøre fordi vi er studerende og derfor er mere fleksible.

Jeg forstår dit indlæg som at du også er studerende - måske ville det også være nemmere for dig at arbejde hvis du får nogle koncentrerede stræk istedet for 3-4 timer hver dag?

Anmeld

24. september 2013

Mumto3

RosaSofia skriver:

JA! Den følelse kender jeg godt! Vores børn har altid haft korte dage, og det bliver jo endnu kortere for mig, for jeg skal også trække transporttiden fra (så hvis de er i institution i 4 timer, giver det reelt mig 3½ time alene).

Det der har fungeret bedst her, er at jeg er sammen med vores børn og vi i fællesskab laver de huslige pligter. Så i stedet for at ligge på gulvet og lege med biler, så sortere vi vasketøjet, og min søn får lov til at putte det ind i maskinen. Jeg fylder sæbe på og han trykker på start-knappen. Det giver masser af samvær samtidig med at man får lavet noget. Det går selvfølgelig ikke lige så hurtigt som hvis man gjorde det alene, men pointen er jo at være sammen med barnet. Jeg har endnu ikke oplevet noget som jeg ikke kunne lave sammen med vores børn.

Vi gør alt sammen, almindelig rengøring både hus og badeværelse, lægger tøj sammen, vasker, rydder op, renser afløb (jep! Det er min søn på nu 6 år blevet så godt til, at han næsten kan selv. Vores afløb stopper tit) , pudse vinduer, handle ind (de går med mini-indkøbs kurv, og tager ting ned fra hylderne (dem de ikke kan nå, lægger jeg ned på en hylde hvor de kan nå dem), de lægger op på bånden, men jeg pakker i poser. Det er super sjovt for dem at være med, når de får lov til at gøre noget, men det er surt og kedeligt for børn, hvis de bare skal gå ved siden af og ikke må selv)).

Men selvom vi ordne det praktisk sammen, så er det stadig korte dage!!!

Anmeld

24. september 2013

Mettefpigen

Jaa det kender jeg godt
Jeg er blevet alenemor, så lektier og huslige pligter er efter kl 20 om aftenen.... Det er sku hårdt, men bassen kommer i første række.... Men tænker lidt er det ikk rimelig korte dage, hvor lang tid skal det være det??

Anmeld

25. september 2013

RosaSofia

Jeg tænker faktisk også lidt, at det kunne være en ide nogle gange at inddrage ham i praktiske ting, for han er faktisk meget interesseret i det hvad enten det er vasketøj eller opvasken.

De tænker, at de korte dage skal vare ved ind til efterårsferien, hvor han også skal have korte dage. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.