DianaRJS skriver:
sagen er den min yngste på 3½ er svært ørebarn ingen har kunnet finde ud af hvorfor han aldrig ville snakke, læger, pædagoger og ørelæger har brugt ordene " det er bare fordi storebror snakker for ham" så først da vi skiftede ørelæge, som desværre var meget sent da man jo stoler på dem man nu har, men fandt de ud af han var mildesttalt døv pga trykket i ørene, og derfor har han først fået dræn i da han var 2,7 år gammel, og først lært at snakke derefter....
skal siges han er blevet rigtig god og jeg forstår ham jo godt, men jeg har jo også altid været vat til at lytte til "hans sprog".
nå men sagen er børnehaven havde vurderet udfra test at han skulle have sprog pædagog på, MEN nu har de trukket det tilbage, da de mener det går godt med ham..... jeg synes derimod det stik modsatte, jo han kommer med nye ord hver dag, men nej han aner ikke hvordan han skal kommunikere med de andre børn fordi han stadig har svært ved sproget......
så mit spørgsmål er om man godt kan kræve at han får den sprog pædagog på, eller om det udelukkende er bhv der tager den beslutning???? jeg vilham jo udelukkende det bedste, og ud af en hel bhv på 75 børn leger han kun med 3, da de er de eneste der forstår hvornår han gerne vil være med, og det gør ham rigtig ked af det at de andre ikke kan forstå ham.....
Du kan eventuelt tage kontakt til PPR direkte. Her er den en god idé at være klar i mæglet og have forberedt argumenter for dit klare ønske for dit barn..
Fx "Jeg mener, det er vigtigt, min søn får ekstra støtte til sin sprogudvikling, da jeg oplever, det hæmmer ham socialt, at han er kommet bagefter grundet sin tidligere meget sparsomme hørelse.." Bla bla, noget i den retning. - Du skal nok ikke så meegt spørge, hvad de mener, men altså fortælle, hvad DU ønsker.
Hvis du altså er sikker i din sag, og det virker jo sådan. Du kan eventuelt efterlyse nogle ressourcer til empowerment, så du selv kan blive dygtigere til at arbejde med hans sprog, - Fx spørge til, om du kan få det ene eller andet kursus dækket. - Eller om en tale/hørekonsulent fra PPR kan komme på besøg i hjemmet og give jer nogle gode fifs til, hvordan man bedst hjælper din dreng med at "komme på niveau", så han kan komme til at fungere bedre.
Jeg synes, det er dejligt at læse, at du tager din søns sociale liv alvorligt, - også selvom udviklingen egentlig går som "den skal".