kan man godt kræve sprogpædagog???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.117 visninger
6 svar
3 synes godt om
23. september 2013

DianaRJS

sagen er den min yngste på 3½ er svært ørebarn ingen har kunnet finde ud af hvorfor han aldrig ville snakke, læger, pædagoger og ørelæger har brugt ordene " det er bare fordi storebror snakker for ham" så først da vi skiftede ørelæge, som desværre var meget sent da man jo stoler på dem man nu har, men fandt de ud af han var mildesttalt døv pga trykket i ørene, og derfor har han først fået dræn i da han var 2,7 år gammel, og først lært at snakke derefter....

skal siges han er blevet rigtig god og jeg forstår ham jo godt, men jeg har jo også altid været vat til at lytte til "hans sprog".

nå men sagen er børnehaven havde vurderet udfra test at han skulle have sprog pædagog på, MEN nu har de trukket det tilbage, da de mener det går godt med ham..... jeg synes derimod det stik modsatte, jo han kommer med nye ord hver dag, men nej han aner ikke hvordan han skal kommunikere med de andre børn fordi han stadig har svært ved sproget......

så mit spørgsmål er om man godt kan kræve at han får den sprog pædagog på, eller om det udelukkende er bhv der tager den beslutning???? jeg vilham jo udelukkende det bedste, og ud af en hel bhv på 75 børn leger han kun med 3, da de er de eneste der forstår hvornår han gerne vil være med, og det gør ham rigtig ked af det at de andre ikke kan forstå ham.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2013

Dot D

Jeg synes, at du skal tage en snak med de nærmeste pædagoger, fortælle dem om DIN bekymring i forhold til hans sprog.

Så tror jeg da, at de vil tage det med i deres vurdering, om han skal have sproghjælp eller ej.

Håber det bedste for ham

Anmeld

23. september 2013

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
DianaRJS skriver:

sagen er den min yngste på 3½ er svært ørebarn ingen har kunnet finde ud af hvorfor han aldrig ville snakke, læger, pædagoger og ørelæger har brugt ordene " det er bare fordi storebror snakker for ham" så først da vi skiftede ørelæge, som desværre var meget sent da man jo stoler på dem man nu har, men fandt de ud af han var mildesttalt døv pga trykket i ørene, og derfor har han først fået dræn i da han var 2,7 år gammel, og først lært at snakke derefter....

skal siges han er blevet rigtig god og jeg forstår ham jo godt, men jeg har jo også altid været vat til at lytte til "hans sprog".

nå men sagen er børnehaven havde vurderet udfra test at han skulle have sprog pædagog på, MEN nu har de trukket det tilbage, da de mener det går godt med ham..... jeg synes derimod det stik modsatte, jo han kommer med nye ord hver dag, men nej han aner ikke hvordan han skal kommunikere med de andre børn fordi han stadig har svært ved sproget......

så mit spørgsmål er om man godt kan kræve at han får den sprog pædagog på, eller om det udelukkende er bhv der tager den beslutning???? jeg vilham jo udelukkende det bedste, og ud af en hel bhv på 75 børn leger han kun med 3, da de er de eneste der forstår hvornår han gerne vil være med, og det gør ham rigtig ked af det at de andre ikke kan forstå ham.....

Min søn har dræn i 3 gange og har haft mellemøres betændelse 8 gange. Han har heller ikke ret meget sprog. Børnehaven vudere at han lærer noget nyt hver dag og derfor skal der ikke tale pædagog til. Det er noget de vudere og vi kan ikke kræve det. Jeg regner med at sproget kommer ligepludseligt så jeg er ikke bekymret. Jeg kender heller ikke nogen skolebørn der ikke har lært at snakke endnu.

Anmeld

23. september 2013

Frk. Himmelblå

DianaRJS skriver:

Du kan eventuelt tage kontakt til PPR direkte. Her er den en god idé at være klar i mæglet og have forberedt argumenter for dit klare ønske for dit barn.. 

Fx "Jeg mener, det er vigtigt, min søn får ekstra støtte til sin sprogudvikling, da jeg oplever, det hæmmer ham socialt, at han er kommet bagefter grundet sin tidligere meget sparsomme hørelse.." Bla bla, noget i den retning. - Du skal nok ikke så meegt spørge, hvad de mener, men altså fortælle, hvad DU ønsker. 

Hvis du altså er sikker i din sag, og det virker jo sådan. Du kan eventuelt efterlyse nogle ressourcer til empowerment, så du selv kan blive dygtigere til at arbejde med hans sprog, - Fx spørge til, om du kan få det ene eller andet kursus dækket. - Eller om en tale/hørekonsulent fra PPR kan komme på besøg i hjemmet og give jer nogle gode fifs til, hvordan man bedst hjælper din dreng med at "komme på niveau", så han kan komme til at fungere bedre.

Jeg synes, det er dejligt at læse, at du tager din søns sociale liv alvorligt, - også selvom udviklingen egentlig går som "den skal". 

Anmeld

23. september 2013

DianaRJS

Frk. Himmelblå skriver:

Du kan eventuelt tage kontakt til PPR direkte. Her er den en god idé at være klar i mæglet og have forberedt argumenter for dit klare ønske for dit barn.. 

Fx "Jeg mener, det er vigtigt, min søn får ekstra støtte til sin sprogudvikling, da jeg oplever, det hæmmer ham socialt, at han er kommet bagefter grundet sin tidligere meget sparsomme hørelse.." Bla bla, noget i den retning. - Du skal nok ikke så meegt spørge, hvad de mener, men altså fortælle, hvad DU ønsker. 

Hvis du altså er sikker i din sag, og det virker jo sådan. Du kan eventuelt efterlyse nogle ressourcer til empowerment, så du selv kan blive dygtigere til at arbejde med hans sprog, - Fx spørge til, om du kan få det ene eller andet kursus dækket. - Eller om en tale/hørekonsulent fra PPR kan komme på besøg i hjemmet og give jer nogle gode fifs til, hvordan man bedst hjælper din dreng med at "komme på niveau", så han kan komme til at fungere bedre.

Jeg synes, det er dejligt at læse, at du tager din søns sociale liv alvorligt, - også selvom udviklingen egentlig går som "den skal". 

super god ide 1000tak....

allerede da han startedei bhv fik jeg fifs til hvordan jeg kunne hjælpe ham, der handlede de rigtig hurtigt, hvilket var super dejligt.

og bekymre mig faktisk rigtig meget omkringhans sociale, en grund er f.eks. storebror der er langt foran i hans sprog snakker med alle børn, kan lege med alle børn, og børnehavens beskrivelse da flyttede dem derned var at de var rigtig glade for at han var kommet, da han kunne få alle til at lege med alle, og det var der ikke ret mange børnder var i stand til, men han gjorde det bare som om det var naturligt..... derfor ved jeg også når han skal i skole næste år at han har rigtig mange venner at følges med, hvor det på den anden måde bekymre mig ved lillebror, da dem han så leger med er et år ældre og den anden et år yngre, så medmindre han kommer i skole et år senere, så harhan ikke nogen at følgesmed på samme måde, og jeg har altid selv stået alene i skolen, og ønsker bestemt ikke det samme for ham da jeg vedhvor hårdt det er.....  derfor ser jeg jo goså helst han kan kommunikere med de andre da det jo vil gøre en del godt for ham. og også fordi jeg jo kan se og forstå på ham at det gør ham rigtig ked af det, at han ikke kan kommunikere på lige fod med de andre, og det gør jo bare hammer ondt.....

men vil helt sikkert prøve pppr igenog høre om de kan hjælpe og forklare hvorfor jeg føler han har brug for det.....

1000 tak for rådet

Anmeld

23. september 2013

DianaRJS

Aisha skriver:

Min søn har dræn i 3 gange og har haft mellemøres betændelse 8 gange. Han har heller ikke ret meget sprog. Børnehaven vudere at han lærer noget nyt hver dag og derfor skal der ikke tale pædagog til. Det er noget de vudere og vi kan ikke kræve det. Jeg regner med at sproget kommer ligepludseligt så jeg er ikke bekymret. Jeg kender heller ikke nogen skolebørn der ikke har lært at snakke endnu.

er helt enig med dig i at der ikke ernogen skolebørn der ikkehar lært at snakke når de starter i skole, MEN kender tilgengæld rigtig mange derhar stået alene, fordi de netop igennem børnehave tidenikke har kunnet kommunikere med de andre, og derfor ikkehar fået bygget venskaber op, på lige fod med en der har haft sproget med sig, min søn reagere f.eks. ved at når han gerne vil være med i en leg, så hopper han bare ind i legen, og er der ikke retmange børn der faktisk gider, og derfor gør så de bliver sure på ham istedet for at lege med ham.... det er lidt der mine bekymringer ligger. f.eks.

Anmeld

23. september 2013

dpb

DianaRJS skriver:

Det er nok et yderst omdiskuteret emne med mange holdninger, i de forskellige børnehaver...

Et eksempel er vores yngste søn, har ikke være ørebarn og har aldrig brugt sut, alligevel har han haft problemer med det udtalemæssige aspekt... for ordforådet fejler intet og har heller ikke gjort det... vores BH valgte at foreslå en talepædagog hvilket vi samtykkede til da vi også selv kunne se problemet, hvorefter de hev lidt i land da de fik beskeden at det gjorde man ikke noget ved før de var fyldt 4år... vi pressede lidt på, og de talte med talepædagogen igen og vupti kom hun og talte med ham en gang i mellem... på daværende tidspunkt var han ca 3,9 år så vidt jeg husker og det kørte omkring et halvt år vel ... og da hun fik besked om at der var en ledig plads på det taleinstitut der er tilknyttet havde hun straks tænkt på ham, så der kom han på et hold hvor de skulle være en dag om ugen (fra morgen til ca. frokost)... hvilket han havde enormt stor gavn af 

Min veninde derimod som har en søn der er på alder med vores yngste og har været ørebarn, og hvis søn havde flere udtale problemer og heller ikke havde samme store ordforråd som vores, hendes BH ville ikke sende ham til talepædagog overhovedet... det skulle nok komme med tiden var meldingen og det hæmmede/hæmmer ham også... men de var simpelthen ikke til at rokke... og det er altså indenfor samme kommune, men forskelligt distrikt og BH...

Jeg kan kun anbefale at presse lidt mere på, for din søns skyld...vores søn har ihvertfald haft enormt stor glæde af det

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.