Hej alle sammen.
Min datter er netop startet i skolen, og jeg må indrømme, at jeg er lidt forundret.
Som jeg oplever det, er der et enormt fokus på læsning og matematik. Der er flere timer pr dag og pr uge end før, og det meste af tiden bruges til disse to ting.
Nu elsker vores pige at gøre opgaver osv, så hende generer det ikke, men det, jeg spekulerer på er, hvor f eks musikfaget er blevet af? Det ser for mig ud som alt - bortset fra gymnastikken - som ikke er boglige fag næsten er fraværende.
Grunden til at jeg reagerer lidt er ikke, at jeg ikke ser værdien af at starte tidlig med boglig lærdom, men skolen har jo traditionelt også været en kulturbærer i forskellige former, og den almene dannelse er jo også en del af billedet. Dette, virker det som for mig, er blevet kraftig nedtonet. Hvis man ønsker at være videnskabelig er det jo også påvist at tidlig træning i musikalske færdigheder f eks bedrer den generelle indlæringsevne permanent - og andre kreative fag har også sin berettigelse. Så hvorfor er disse ting så nedprioriteret i skolen?
Nu kan det selvfølgelig være, at vi er uheldige med vores skole, men jeg har indtryk af, at der helt fra toppen af systemet er et voldsomt pres på skolerne for at få de boglige færdigheder hos ungerne op på bekostning af stort set alt andet.
Hvordan ser I andre det?
Oplever I det samme?
Anmeld