Musik mm

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

948 visninger
12 svar
2 synes godt om
17. september 2013

Ciss

Hej alle sammen.

Min datter er netop startet i skolen, og jeg må indrømme, at jeg er lidt forundret.

Som jeg oplever det, er der et enormt fokus på læsning og matematik. Der er flere timer pr dag og pr uge end før, og det meste af tiden bruges til disse to ting.

Nu elsker vores pige at gøre opgaver osv, så hende generer det ikke, men det, jeg spekulerer på er, hvor f eks musikfaget er blevet af? Det ser for mig ud som alt - bortset fra gymnastikken - som ikke er boglige fag næsten er fraværende.

Grunden til at jeg reagerer lidt er ikke, at jeg ikke ser værdien af at starte tidlig med boglig lærdom, men skolen har jo traditionelt også været en kulturbærer i forskellige former, og den almene dannelse er jo også en del af billedet. Dette, virker det som for mig, er blevet kraftig nedtonet. Hvis man ønsker at være videnskabelig er det jo også påvist at tidlig træning i musikalske færdigheder f eks bedrer den generelle indlæringsevne permanent - og andre kreative fag har også sin berettigelse. Så hvorfor er disse ting så nedprioriteret i skolen?

Nu kan det selvfølgelig være, at vi er uheldige med vores skole, men jeg har indtryk af, at der helt fra toppen af systemet er et voldsomt pres på skolerne for at få de boglige færdigheder hos ungerne op på bekostning af stort set alt andet.

Hvordan ser I andre det?

Oplever I det samme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2013

lene

Min datter er også lige startet i 0.klasse, her har de heller ikke musik som fag, men de synger hverdag, samt at der er morgensang en gang om ugen, musik som fag for de i 1.klasse, det sammen gælder billedekunst.

Mvh Lene 

Anmeld

18. september 2013

B&J

den 0klasse jeg var i praktik i havde heller ikke musik på skemaet, men de sang og musik lege min engang om dagen om sommeren var det mest ude vinter inde

Anmeld

18. september 2013

Ciss

lene skriver:

Min datter er også lige startet i 0.klasse, her har de heller ikke musik som fag, men de synger hverdag, samt at der er morgensang en gang om ugen, musik som fag for de i 1.klasse, det sammen gælder billedekunst.

Mvh Lene 

Ja, så kan det jo være, at det bare er os, som er uheldige med læreren/skolen. For jeg synes godt nok ikke, der er meget musik i den klasse.

Tak for svar.

Anmeld

18. september 2013

Ciss

B&J skriver:

den 0klasse jeg var i praktik i havde heller ikke musik på skemaet, men de sang og musik lege min engang om dagen om sommeren var det mest ude vinter inde

Ja, så kan det jo være, at vi bare har været uheldige, for de synger godt nok ikke ofte i hendes klasse - eller har andre musikalske aktiviteter.

I mine øjne er det noget, som burde være der, så det lyder da godt, at det er det normale.

Tak for svar.

Anmeld

18. september 2013

B&J

Ciss skriver:

Ja, så kan det jo være, at vi bare har været uheldige, for de synger godt nok ikke ofte i hendes klasse - eller har andre musikalske aktiviteter.

I mine øjne er det noget, som burde være der, så det lyder da godt, at det er det normale.

Tak for svar.

det der er mest hyggeligt i det er når de skulle i sfo så sang de bagefter det var så hyggeligt at lytte på

Anmeld

18. september 2013

wamse

Der har været musik her i min datters o klasse, og nu, hvor hun er startet i 1 klasse, så er der musik + billedkunst. Ud over det, så går hun i musikskolen om onsdagen, hvilket er en samarbejde mellem skole og musikskolen, da de sendes direkte fra skole og derover, og tilbage igen senere

Anmeld

18. september 2013

FruJacobsen

Det må være forskelligt, hvordan de gør det fra skole til skole....jeg bliver selv lærer til sommer (bl.a. i musik) og på de skoler, hvor jeg har været i praktik har de som regel 2 lektioner om ugen i musik fra 0.kl. til 5.-6.kl., hvorefter faget bliver et valgfag...

Anmeld

18. september 2013

Ciss

wamse skriver:

Der har været musik her i min datters o klasse, og nu, hvor hun er startet i 1 klasse, så er der musik + billedkunst. Ud over det, så går hun i musikskolen om onsdagen, hvilket er en samarbejde mellem skole og musikskolen, da de sendes direkte fra skole og derover, og tilbage igen senere

Det lyder fantastisk!

Tak for svar.

Anmeld

18. september 2013

Ciss

FruJacobsen skriver:

Det må være forskelligt, hvordan de gør det fra skole til skole....jeg bliver selv lærer til sommer (bl.a. i musik) og på de skoler, hvor jeg har været i praktik har de som regel 2 lektioner om ugen i musik fra 0.kl. til 5.-6.kl., hvorefter faget bliver et valgfag...

Det lyder, som om vi ret og slet har været lidt uheldige med læreren/skolen lige på dette punkt.

Jeg tror, jeg skal spørge lidt ind til dette med musik, når jeg snakker med hende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.