17år og udeblevet mens i 3mdr?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2013

Bshizzle

DMuslimah skriver:

Det samme tænker jeg, men hun har LIGE skiftet til den her læge. Jeg mener at have læst et sted man selv kan betale for en scanning, men hvor og hvordan?
6mdr er lang tid, og hun synes ikke det er fedt mere at gå i uvished.

Jeg betalte selv for en scanning igennem jordmoder.dk i sin tid.
Men man kan nok osse få en på sygehuset eller andre steder..

Ja.. 6 mdr er lang tid!
Hvad siger hendes forældre? ... kan de ikke hjælpe eller ligge et ord ind hos lægen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2013

DMuslimah

Bshizzle skriver:

Jeg betalte selv for en scanning igennem jordmoder.dk i sin tid.
Men man kan nok osse få en på sygehuset eller andre steder..

Ja.. 6 mdr er lang tid!
Hvad siger hendes forældre? ... kan de ikke hjælpe eller ligge et ord ind hos lægen?

Prøver at sige videre hun må forhører sig ved en Jordmoder.

Det er prøvet, men uden held. 6mdr skal der gå før nogen form for undersøgelse, både den besked hun selv og hendes Mor fik.
Så ved ikke lige, men vil klart lige sige det med Jordmoder videre.

Anmeld

16. september 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
DMuslimah skriver:

Prøver at sige videre hun må forhører sig ved en Jordmoder.

Det er prøvet, men uden held. 6mdr skal der gå før nogen form for undersøgelse, både den besked hun selv og hendes Mor fik.
Så ved ikke lige, men vil klart lige sige det med Jordmoder videre.

Det er altså bare at Google.
Mange steder er der drop in scanning, hvor man ikke behøver bestille tid i forvejen til en hurtig scanning.

Anmeld

16. september 2013

Bak

DMuslimah skriver:

Hej girls.

Det her handler ikke om mig, men en jeg kender.

Jeg har en veninde på 17 der ikke har haft mens i 3mdr, og den plejer at være forholdsvis regelmæssig.

Hun har taget tre teste i de 3mdr den er udeblevet, men alle tre negative.

Jeg tænker selv - en graviditet evt. hvor hun er en af dem der ikke kan måle HCG på en graviditetstest, og skal have blodprøve for at få bekræftet graviditet.

Hendes læge vil ikke tage blodprøver eller lignende på hende før den er udeblevet i 6mdr hm.

Eller noget? Jeg ved det ikke, så bad om lov til at spørge jer lidt klogere kvinder end mig selv herinde om hvad i tror årsagen kan være, og om der er noget hun selv kan gøre for en scanning af en art?

Lægens grund er sådan set god nok. Diagnosen amenoré (udebleven menstruation) kan først stilles efter 6 mdr.s udeblevet menstruation. Det er en definition.
Derfor vil han/hun ikke iværksætte en masse undersøgelser før. Det er et komplekst system, vi kvinder render rundt med, som kan være forstyrret af mange forskellige årsager.

Kan godt forstå din venindes frustration, hun har nok ikke fået en ordentlig forklaring af sin læge, og det synes jeg da godt, hun kan prøve at få. Det er bedre at henvende sig og få en forklaring end at gå og være indebrændt.
Ved udredningen af udeblevet menstruation skal man undersøge bl.a. livsstil (spiser hun ordentligt, træner hun overdrevent meget, er hun stresset osv.) og blodprøver (ikke kun graviditetshormon).

Håber du/din veninde kan bruge forklaringen til noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.