What to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

651 visninger
9 svar
7 synes godt om
13. september 2013

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Beklager på forhånd at dette måske bliver en lille smugle lang. Sagen er den at jeg ikke kan beslutte mig om den lille skal døbes eller ej!
Det der afholder mig fra det er bla. så noget som økonomi .. min kæreste og jer er begge studerende, og det er jo ikke fordi vi vader i penge. Dog har svigermor tilbudt at give et tilskud/betale for maden. Det er jo rigtig sødt af hende, men hun har hjulpet med rigtig meget i forhold til vores lejlighed og til baby, og jeg ved hun gør det med glæde, men vil også gerne vise at vi ikke har brug for hjælp til alt! måske jeg bare er for stolt ...

Gæstelisten er også et problem .. min kærestes og min baggrund er meget forskellige. Han kommer fra en familie med mange akademikere/ alle har arbejde og uddannelse. Jeg kommer selv fra en familie hvor både min mor og far er misbrugere, så hvis man sætte dem sammen med hans familie kunne jeg forstille mig nogle fordomme vil dukke op.
Min far er ikke et problem, han kan godt finde ud af at begå sig sammen med andre mennesker, det er mere min mor. På den ene side vil jer gerne have hende med fordi hun er mormor og jeg vil ikke gøre hende ked af det/skuffe hende. Men på den anden side synes jeg det er pinligt. Jeg ved heller ikke hvad hun kan finde på, da hun før har været med til ting hvor hun bla. har stjålet fra nogle af de andre gæster. Og man ved aldrig hvordan hun ser ud når hun dukker op til ting ...

Ved ikke rigtig hvor jeg vil hen med det her da det ikke rigtig er noget spørgsmål eller noget .. jeg ved bare ikke om jeg skal vælge dåb eller ej, også pga hele det med om man i bund og grund er troende eller ej! (for man siger jo ja til opvokse sit barn i den kristne tro)

Tak fordi du læste med.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2013

Kløver

Hvad med at holde dåben, og kun invitere jeres forældre og søskende, gjorde mange førhen

Anmeld

13. september 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Hvad med at holde dåben, og kun invitere jeres forældre og søskende, gjorde mange førhen

stadig ikke fedt at mine forældre skal være sammen med hans forældre 

Anmeld

13. september 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Kan du ikke tage en snak med din mor? - Hvilket misbrug er der tale om?
Har jeres familier aldrig mødt hinanden før?

I kan jo blot invitere på kaffe og kage efterfølgende, så det ligesom er underforstået, at folk ikke skal blive hængende i 8 timer bagefter.
Så er der mindre tid hvor tingene kan gå galt.

I øvrigt synes jeg, at mormor skal med, men at det skal præsiceres meget klart og tydeligt, at hun skal opføre sig ordentligt.

Anmeld

13. september 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Hej alle, 

Beklager på forhånd at dette måske bliver en lille smugle lang. Sagen er den at jeg ikke kan beslutte mig om den lille skal døbes eller ej!
Det der afholder mig fra det er bla. så noget som økonomi .. min kæreste og jer er begge studerende, og det er jo ikke fordi vi vader i penge. Dog har svigermor tilbudt at give et tilskud/betale for maden. Det er jo rigtig sødt af hende, men hun har hjulpet med rigtig meget i forhold til vores lejlighed og til baby, og jeg ved hun gør det med glæde, men vil også gerne vise at vi ikke har brug for hjælp til alt! måske jeg bare er for stolt ...

Gæstelisten er også et problem .. min kærestes og min baggrund er meget forskellige. Han kommer fra en familie med mange akademikere/ alle har arbejde og uddannelse. Jeg kommer selv fra en familie hvor både min mor og far er misbrugere, så hvis man sætte dem sammen med hans familie kunne jeg forstille mig nogle fordomme vil dukke op.
Min far er ikke et problem, han kan godt finde ud af at begå sig sammen med andre mennesker, det er mere min mor. På den ene side vil jer gerne have hende med fordi hun er mormor og jeg vil ikke gøre hende ked af det/skuffe hende. Men på den anden side synes jeg det er pinligt. Jeg ved heller ikke hvad hun kan finde på, da hun før har været med til ting hvor hun bla. har stjålet fra nogle af de andre gæster. Og man ved aldrig hvordan hun ser ud når hun dukker op til ting ...

Ved ikke rigtig hvor jeg vil hen med det her da det ikke rigtig er noget spørgsmål eller noget .. jeg ved bare ikke om jeg skal vælge dåb eller ej, også pga hele det med om man i bund og grund er troende eller ej! (for man siger jo ja til opvokse sit barn i den kristne tro)

Tak fordi du læste med.  

vi er ikke kristne, men begge mine børn er døbt da de selv skal have valget.

Vi stod i samme situation som jer, dog ikke med familien, men penge mæssigt, vi tog faktisk en månede lige efter børnepenge, lavede maden selv og dog havde vi så den fordel at mine forældre har sindsygt stort hus, med gildesal, så der holdte vi det. vi inviterede også kun bedsteforældre, oldeforældre, og søskende, og deres børn self. men vi brugte ca 3500 på det hele. så det kan godt lade sig gøre for små beløb. skal siges mine børns far har en meget stor familie, så vi var alligevel 35 mennesker. men alle havde en hel uforglemmelig dag, selvom vi ikke havde brugt 10.000 på barnedåb.

den med familien hvis det kun er din mor du er bekymret for, (og ved det kan være hårdt) men jeg ville sige til hende at du gerne ser hun er der, men at det er uden drama, og at hun ser ordentlig ud når hun kommer, da det er en stor dag for jer og jeres barn, og det håber du hun kan acceptere. kan hun så ikke det og selv siger at hun ikke kan, så ville jeg sige at hun bare ikke kunne komme med.

Anmeld

13. september 2013

Anonym trådstarter

ES90 skriver:

Kan du ikke tage en snak med din mor? - Hvilket misbrug er der tale om?
Har jeres familier aldrig mødt hinanden før?

I kan jo blot invitere på kaffe og kage efterfølgende, så det ligesom er underforstået, at folk ikke skal blive hængende i 8 timer bagefter.
Så er der mindre tid hvor tingene kan gå galt.

I øvrigt synes jeg, at mormor skal med, men at det skal præsiceres meget klart og tydeligt, at hun skal opføre sig ordentligt.

stofmisbrug. og nej kun min far har de mødt. 

det er bare blevet præciseret i mange andre sammenhæng før, og lige lidt synes det at hjælpe. man er jo desværre lidt utilregnlig .. 

desuden har min ene søster det meget svært med vores mor, hun har selv en søn som min mor aldrig har mødt før, og hvis min mor kommer til dåben, så kommer min søster og nevø ikke, ellers kommer min søster med uden min nevø ... og vil jo gerne have min dejlige nevø med. 

Anmeld

13. september 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

stofmisbrug. og nej kun min far har de mødt. 

det er bare blevet præciseret i mange andre sammenhæng før, og lige lidt synes det at hjælpe. man er jo desværre lidt utilregnlig .. 

desuden har min ene søster det meget svært med vores mor, hun har selv en søn som min mor aldrig har mødt før, og hvis min mor kommer til dåben, så kommer min søster og nevø ikke, ellers kommer min søster med uden min nevø ... og vil jo gerne have min dejlige nevø med. 

Jeg var blevet så ked af den udmelding fra min søster, hvis jeg var dig.
Det synes jeg ikke hun kan tillade sig at sige til dig.

Så må du sige til din mor, at du FORVENTER at hun respekterer at det er babys dag, og der INTET ballade skal være. Sig til hende, at hvis der er optræk til det mindste, så vil du bede hende om at gå.

Sig til din søster, at hvis hun vælger at blive væk denne dag, så må det stå for egen regning, men at du vil være rigtig ked af, at mangle hende og nevøen.

Så må din kæreste tage en snak med sin familie om, hvordan verden ser ud i din familie, så de er forberedt på at det måske er lidt anderledes.

Alt i alt skal du ikke bekymre dig om folk der bliver væk. Det er deres valg! Din mor skal respektere, at hun skal opføre sig ordentligt. Kan hun ikke det, så må hun gå. Din kærestes familie skal have det at vide inden dåben, så det ikke kommer helt bag på dem.
Så vil en eventuel situation være lettere at tackle.

Anmeld

13. september 2013

lycly

Nu kan jeg læse i dine svar til de andre at du har mange bekymringer i forbindelse med at holde en dåb. Og når du egentlig ikke er kristen (man er jo ikke i tvivl når man er) så synes jeg du skal spare dig selv for alle de bekymringer og droppe at holde en dåb.

Nu er jeg selv kristen og mine børn et døbt af den grund. Den eneste grund til at vi holder noget for familien bagefter er fordi det er hyggeligt. Hvis jeg vidste at det ikke ville blive hyggeligt, så ville jeg ikke holde nogen fest for det er jo egentlig ikke det dåben handler om.

Desuden, når I ikke selv er kristne, hvorfor så trække det ned over hovedet på jeres barn? Lad det blive navngivet og så har de valget senere i livet at de kan blive døbt.

Anmeld

13. september 2013

modesty

Anonym skriver:

Hej alle, 

Tak fordi du læste med.  

Altså, jeg ville personligt aldrig døbe mit barn hvis ikke jeg troede på Gud, på samme måde som jeg heller ikke ville blive gift i kirken. Jeg ville ikke kunne holde ud at skulle stå og lyve at jeg ville opfostre mit barn i den kristne tro, synes det er respektløst overfor troende.

Nå men - m.h.t. jeres familier... Uh, det er svært at vurdere som udenforstående. Umiddelbart synes jeg at du skal være helt ærlig og åben omkring din baggrund og stå ved at dine forældre er som de er. Det er ikke din skyld og det er ikke pinligt! På den anden side kan jeg også godt forstå at du gerne vil have den bedst mulige dag.

Jeg tror at du skal tænke helt overordnet på hvordan du i fremtiden har tænkt dig at forholde dig til familiekomsammener. For du vil støde på dette problem igen til hver eneste fødselsdag og muligvis også i andre familiesammenhænge. Du kan nok ikke skjule dine forældre fra svigerfamilien for evigt - så hvorfor ikke spille med åbne kort fra starten?

PS: I kan jo sagtens holde en navngivningsfest uden at baby skal døbes i kirken.

Anmeld

13. september 2013

Lykke:)

Anonym skriver:

Hej alle, 

Tak fordi du læste med.  

Vi står i PRÆCIS samme situation som jer!
Ret uhyggeligt faktisk. Min kærestes familie er en "pæn" familie - hvis det kan siges sådan med højtuddannede og velhavende mennesker.
Min familie derimod er TOTALT anerledes! Min mor er også stofmisbruger, min far har lige fået kæmpet sig ud af et årelangt alkoholmisbrug så de er MEGET forskellige.
Derudover kan mine forældre ikke døje synet af hinanden og de snakker IKKE sammen!

Vi har derfor valgt, at holde to navngivningsfester, da vi ikke ønsker vores søn skal døbes, da vi ikke kristne.
Men den ene bliver for hele min fars familie og den anden for min kærestes familie, min mor, mormor og morfar - de er de eneste jeg har på den side. På den måde synes vi, at vi får delt det godt op.
Min kærestes familie kender til min mor og hendes problemer, og jeg ved på forhånd, at min mor og mormor og morfar ikke bliver hængende i flere timer, da min morfar er en meget syg gammel mand og min mor som sagt har det misbrug hun har.

Jeg har derudover sagt til min mor, at jeg faktisk ikke ønsker at hun skal se min søn før jeg kan se, at hun er i bedring - forstået på den måde, at hun skal være HELT clean er VIRKELIG arbejde med sine problemer.
Jeg vil ikke have, at han skal opleve hans mormor når hun er påvirket.
Du er meget velkommen til, at skrive en privat besked til mig, hvis du har brug for det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.