Hvor meget staver/skriver/regner i med jeres?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

946 visninger
8 svar
10 synes godt om
13. september 2013

C-Dog

Hvor ofte laver i skoleting osv. med jeres lige før og næsten snart skolebørn? Herhjemme er ingen af dem jo startet endnu (5 år og knap 3 år), men de glæder sig, og elsker at skrive, alfabet og tælle lege, spille spil med ord, tal og bogstaver osv. Men hvor ofte gør i andre jer i den slags? Vi gør det kun som hygge når de selv forslår det, de skulle nødig blive skoletrætte før de er gamle nok til at gå i skole Jeg synes selv min datter på 5 er ret god hvis man sammenligner med mig der aldrig havde hørt om alfabetet da jeg startede i skole, hun kan stave vores navne, skrive mange tal og bogstaver, gætte hvad nogle ord starter med, og snakke lidt engelsk og tysk og en hel del volapyk og tøsesnak
Har i nogle gode lærespil, helst brætspil vi kan spille sammen, eller lege med ord, tal og bogstaver Kom frisk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2013

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
C-Dog skriver:

Hvor ofte laver i skoleting osv. med jeres lige før og næsten snart skolebørn? Herhjemme er ingen af dem jo startet endnu (5 år og knap 3 år), men de glæder sig, og elsker at skrive, alfabet og tælle lege, spille spil med ord, tal og bogstaver osv. Men hvor ofte gør i andre jer i den slags? Vi gør det kun som hygge når de selv forslår det, de skulle nødig blive skoletrætte før de er gamle nok til at gå i skole Jeg synes selv min datter på 5 er ret god hvis man sammenligner med mig der aldrig havde hørt om alfabetet da jeg startede i skole, hun kan stave vores navne, skrive mange tal og bogstaver, gætte hvad nogle ord starter med, og snakke lidt engelsk og tysk og en hel del volapyk og tøsesnak
Har i nogle gode lærespil, helst brætspil vi kan spille sammen, eller lege med ord, tal og bogstaver Kom frisk.

Nu er min næsten lige startet i skole..
Men vi "legede" skole om man vil 1-2 gange om ugen, ikke fast som sådan. Min har også altid været utroligglad for tal, bogstaver, bøger you name it..

Så herhjemme har det bare faldet naturligt og øge interessesen.. Min kan på nuværende tidspunkt stave til mange ting, læse bøger etc.

Så jeg ser ingen grund til at man ikke, hjælper dem godt på vej.. Det har jeg godt og det har ingen skade taget

Anmeld

13. september 2013

DianaRJS

C-Dog skriver:

her har vi 2 gange i ugen med den ældste, dog grundet at bhv er lidt bekymret for om han er skoleklar når han skal i skole, det er primært kun hans navn og tallene 0-10 som han skriver. vi skriver det først og så skriver han det efterfølgende, han har ingen problemer med at skrive hverken tal eller bogstaver, men det er mere koncentrationen han har problemer med, og han elsker at skrive sit navn så det er den måde vi træner på

Anmeld

13. september 2013

PernilleogLouis

Min starter i skole næste år - vi øver slet ik derhjemme medmindre han selv spørg om noget - han kan skrive sit navn og sin hunds navn og far. Også er han ret god til at plus og minus - men det er ikke noget han interesser sig meget for 

Anmeld

13. september 2013

Ciss

Her i huset er storesøster lige startet i skolen.

Det sidste år har vi leget en del - men det har været leg ikke planlagt læring fra vores side.

Hun elsker opgavebøger (trække streg fra prik til prik, labyrinter, bogstavopgaver, talopgaver, farveopgaver osv), så den slags har hun nogle gange fået til turen, hvis vi skulle ud at rejse, eller hvis hun skulle passes f eks.

ABC-sangen har vi sunget en milliard gange. Mindst. En kæmpe favorit hos begge børn.

Nogle gange har hun spurgt, hvad ting hedder på engelsk, og så har vi svaret, og den slags husker hun.

Når vi sidder i bilen og keder os, har vi nogle gange leget med bogstaver. De fleste bogstavlyde har hun kunnet det sidste år, så vi startede med ting a la "kan du finde et ord som starter med...". Efterhånden er det blevet til "kan du stave til ...." og udvidet med "hvad rimer på ...." og "skibet er ladet med...."

På samme måde har vi leget med at tælle til hundrede, lægge sammen og trække fra, når vi alligevel sidder i bilen og glor. Trække fra har hun forstået, men hun synes, det er vanskeligt at gøre det. Lægge sammen er hun blevet en ørn til.

Hjemme leger vi ofte butik. Vi har samlet en kasse med forskellige ting fra huset (en tom saltbøsse, en tom pastilæske af metal, et smykke, en ske, nogle bondegårdsdyr osv), og så har vi lavet en prisliste, hvor tingene står opført med blokbogstaver sammen med en (lille) pris. Vi har så samlet en del enkroner og femkroner i en lille æske, og så leger hun butik. Til at begynde med var det vanskeligt nok for hende at finde tingene på listen, men efterhånden var vi nødt til at hæve vanskelighedsgraden ved at købe to ting ad gangen, så hun må lægge tallene sammen, eller ved ikke at give nøjagtig beløb, så hun må finde ud af vekslepengene.

Det sidste nye er, at vi er begyndt med tallotteri.

Lillebror er 3,5 år. Han kan sin forbogstav og familiens forbogstaver, og han bliver så fornøjet med sig selv, når han genkender en bogstav et sted, så når vi kører i bilen leder vi ofte på butiksskiltene efter kendte bogstaver, og så synger vi abc-sangen og tæller ting, når det passer sådan. (f eks, antal pastiller, som er tilbage i æsken eller antallet af tallerkner i opvaskemaskinen.).

Anmeld

13. september 2013

raca

vi har ikke skolet vores børn, som i løst opgavehæfter, øvet bogstaver og spillet "lærings spil",

vi har talt med vores børn, læst for dem, og svaret dem når de spurgte.. og udfordret dem..

vi har leget med bogstavs lyde og overøst dem med viden på deres interesse punkter. og snakket tal og talt og regent samme og skrevet sammen med dme når det var naturligt.

den ene kunne ikke skrive sit navn, da h, startede i skole, den anden vil kunne, uden probler.. derudover har de en stor almen og special viden..

at kunne skrive har ingen værdig hvis ikke man har noget at skrive om

og at kunne regne opgaver har ingen værdi hvis man har midstet sin sunde fornuft, eller ikke fået det praktiske del med men kun teorien..

den lille på knapt 5 kan. tælle til 20-30 stykker, genkende 20 ord-navne og skrive 5 navne, hun kender lydende på 4-5 bogstaver, der ud over har hun et ordforråd der ligger i den øverste 1/4 af forventet for den alders gruppe...

den store kan på 7, der går i 1.  børneskive, og skrive ca 20 ord korekt, og læse korte lydrette sætninger tælle til 100, regne med pluds og minus  med 1 og 2 cifrede tal samt simple gange og divider stykker

han har en stor viden om dyr. og et ordforråd også i den øverste 1/4 del af det forventede 

Anmeld

14. september 2013

C-Dog

Ciss skriver:

Her i huset er storesøster lige startet i skolen.

Det sidste år har vi leget en del - men det har været leg ikke planlagt læring fra vores side.

Hun elsker opgavebøger (trække streg fra prik til prik, labyrinter, bogstavopgaver, talopgaver, farveopgaver osv), så den slags har hun nogle gange fået til turen, hvis vi skulle ud at rejse, eller hvis hun skulle passes f eks.

ABC-sangen har vi sunget en milliard gange. Mindst. En kæmpe favorit hos begge børn.

Nogle gange har hun spurgt, hvad ting hedder på engelsk, og så har vi svaret, og den slags husker hun.

Når vi sidder i bilen og keder os, har vi nogle gange leget med bogstaver. De fleste bogstavlyde har hun kunnet det sidste år, så vi startede med ting a la "kan du finde et ord som starter med...". Efterhånden er det blevet til "kan du stave til ...." og udvidet med "hvad rimer på ...." og "skibet er ladet med...."

På samme måde har vi leget med at tælle til hundrede, lægge sammen og trække fra, når vi alligevel sidder i bilen og glor. Trække fra har hun forstået, men hun synes, det er vanskeligt at gøre det. Lægge sammen er hun blevet en ørn til.

Hjemme leger vi ofte butik. Vi har samlet en kasse med forskellige ting fra huset (en tom saltbøsse, en tom pastilæske af metal, et smykke, en ske, nogle bondegårdsdyr osv), og så har vi lavet en prisliste, hvor tingene står opført med blokbogstaver sammen med en (lille) pris. Vi har så samlet en del enkroner og femkroner i en lille æske, og så leger hun butik. Til at begynde med var det vanskeligt nok for hende at finde tingene på listen, men efterhånden var vi nødt til at hæve vanskelighedsgraden ved at købe to ting ad gangen, så hun må lægge tallene sammen, eller ved ikke at give nøjagtig beløb, så hun må finde ud af vekslepengene.

Det sidste nye er, at vi er begyndt med tallotteri.

Lillebror er 3,5 år. Han kan sin forbogstav og familiens forbogstaver, og han bliver så fornøjet med sig selv, når han genkender en bogstav et sted, så når vi kører i bilen leder vi ofte på butiksskiltene efter kendte bogstaver, og så synger vi abc-sangen og tæller ting, når det passer sådan. (f eks, antal pastiller, som er tilbage i æsken eller antallet af tallerkner i opvaskemaskinen.).

Det lyder bare som en super god måde i gør det på. Vi sørger også for det kun er sjovt og hyggeligt, og nu gav du mig lige nogle nye ideer :-D tak.

Anmeld

14. september 2013

Mumto3

Herhjemme har det altid været når børnene gerne ville, og det vil de tit. Det er hver eller hver anden dag at vi laver " skole" ting. Min datter på 5 år er så småt begyndt at læse og kan stave 2 stavelsesord.

Anmeld

14. september 2013

Dorthe1986

Ja nu ved jeg godt at min Emil har noget tid endnu før vi kan snakke om skolestart, han er snart 2 år og 5 måneder ;-) men han er allerede meget interesseret i bogstaver og kan siger "der står E" og "der står M". Han interesserer sig også for tal og der kan han tælle til 6 :-)

Men det er ikke noget vi decideret sidder og arbejder med. Det kommer sådan lidt når situationerne dukker op. Men jeg har da helt klart et forhold til hvordan jeg vil gribe det an, når vi nærmer os tiden til skolestart. Der vil jeg introducere ham til alfabet og også tal sådan lidt mere systematisk. Tænker det må være rart når man starter et nyt kapitel i sit liv som skolestart jo er, at man i det mindste har en lille smule kendskab til det, der skal ske :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.