Her i huset er storesøster lige startet i skolen.
Det sidste år har vi leget en del - men det har været leg ikke planlagt læring fra vores side.
Hun elsker opgavebøger (trække streg fra prik til prik, labyrinter, bogstavopgaver, talopgaver, farveopgaver osv), så den slags har hun nogle gange fået til turen, hvis vi skulle ud at rejse, eller hvis hun skulle passes f eks.
ABC-sangen har vi sunget en milliard gange. Mindst. En kæmpe favorit hos begge børn.
Nogle gange har hun spurgt, hvad ting hedder på engelsk, og så har vi svaret, og den slags husker hun.
Når vi sidder i bilen og keder os, har vi nogle gange leget med bogstaver. De fleste bogstavlyde har hun kunnet det sidste år, så vi startede med ting a la "kan du finde et ord som starter med...". Efterhånden er det blevet til "kan du stave til ...." og udvidet med "hvad rimer på ...." og "skibet er ladet med...."
På samme måde har vi leget med at tælle til hundrede, lægge sammen og trække fra, når vi alligevel sidder i bilen og glor. Trække fra har hun forstået, men hun synes, det er vanskeligt at gøre det. Lægge sammen er hun blevet en ørn til.
Hjemme leger vi ofte butik. Vi har samlet en kasse med forskellige ting fra huset (en tom saltbøsse, en tom pastilæske af metal, et smykke, en ske, nogle bondegårdsdyr osv), og så har vi lavet en prisliste, hvor tingene står opført med blokbogstaver sammen med en (lille) pris. Vi har så samlet en del enkroner og femkroner i en lille æske, og så leger hun butik. Til at begynde med var det vanskeligt nok for hende at finde tingene på listen, men efterhånden var vi nødt til at hæve vanskelighedsgraden ved at købe to ting ad gangen, så hun må lægge tallene sammen, eller ved ikke at give nøjagtig beløb, så hun må finde ud af vekslepengene.
Det sidste nye er, at vi er begyndt med tallotteri.
Lillebror er 3,5 år. Han kan sin forbogstav og familiens forbogstaver, og han bliver så fornøjet med sig selv, når han genkender en bogstav et sted, så når vi kører i bilen leder vi ofte på butiksskiltene efter kendte bogstaver, og så synger vi abc-sangen og tæller ting, når det passer sådan. (f eks, antal pastiller, som er tilbage i æsken eller antallet af tallerkner i opvaskemaskinen.).