Madordning i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.360 visninger
6 svar
5 synes godt om
12. september 2013

karisima

Er du tilfreds med madordningen i jeres børnehave? Hvilken mad får børnene og er det fra eget køkken eller fra cater?

Grunden til jeg spørger er at jeg synes der er MEGET stor forskel på maden i den vuggestue min datter gik i og den mad hun får i børnehaven. Begge steder var/er med egen økonoma. I vuggestuen fik de "spændende" mad men nu står den på - ja skod mad synes jeg.

En grøddag om ugen - fint hvis det var spændende grød men det er veksler mellem havregrød og risengrød. Suppedag en gang om ugen - fint men med de samme 3 supper. I dag da jeg kiggede madplanen igennem går det op for mig at de kun får kød 1 gang i denne uge. I dag stod den på hvid pasta med dåsetomater :-( Så synes jeg f.... det er en virkelig, virkelig dyr frokost til ca 500,- pr mdr (er det ikke ca det den koster i Århus kommune?)

Derudover skal vi selv have alt mad med udover frokosten - er det normalt? Og er det normal mad standard i børnehaver?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2013

tinasmor

karisima skriver:

Er du tilfreds med madordningen i jeres børnehave? Hvilken mad får børnene og er det fra eget køkken eller fra cater?

Grunden til jeg spørger er at jeg synes der er MEGET stor forskel på maden i den vuggestue min datter gik i og den mad hun får i børnehaven. Begge steder var/er med egen økonoma. I vuggestuen fik de "spændende" mad men nu står den på - ja skod mad synes jeg.

En grøddag om ugen - fint hvis det var spændende grød men det er veksler mellem havregrød og risengrød. Suppedag en gang om ugen - fint men med de samme 3 supper. I dag da jeg kiggede madplanen igennem går det op for mig at de kun får kød 1 gang i denne uge. I dag stod den på hvid pasta med dåsetomater :-( Så synes jeg f.... det er en virkelig, virkelig dyr frokost til ca 500,- pr mdr (er det ikke ca det den koster i Århus kommune?)

Derudover skal vi selv have alt mad med udover frokosten - er det normalt? Og er det normal mad standard i børnehaver?

Lyder da også vildt dårligt. Her har min børnehave det mest lækre mad. Her er der også grød om mandagen, men det er forskellige slags og det samme med suppen. Så har de en fiskedag, en rugbrødsdag og så en med forskellige slags ting. Men når jeg ser på deres intra, så lyder det bare SÅ lækkert (bliver tit helt misundelig når man sidder der på sit arbejde med sine klapsammen madder ) Min datter går i vuggestue et andet sted og der er det samme måde. Virkelig lækkert. Vi skulle stemme begge steder i sommers og det var et eller andet med 99 procent der ville beholde det.

Synes du skal snakke med ledelsen i dit barns institution for at høre hvorfor det står så skidt til.

Anmeld

12. september 2013

LinLin

Der hvor jeg arbejder har vi to "maddamer" (den ene er en mand på min egen alder ) - vi deler med naboinstitutionen...

Vi får:
Rugbrødsdag (mandag og fredag)
Fiskedag
"Køddag"
Kødfri-dag/suppedag

Kød i min institution er = kylling/kalkun, da vi ikke får hverken svinekød eller oksekød (vi har 90 % udenlandske familier)

Jeg synes vi får god og varieret mad!

Det er nogenlunde det samme i min søns institution, bortset fra at de også får svin og ko

Anmeld

12. september 2013

Majeha

I Lucas' børnehave har de egen maddame. Hun er rigtig sød og jeg synes maden er fin.

Mandag: rugbrødsklapsammener

Tirsdag: grøddag.

Onsdag: rugbrødsdag med meget forsk. slags pålæg, bl. røget makrel

Torsdag: Varm ret, eks. tortilla med kød og salat/grønt, lakselasagne, kyllingelår m.v.

Fredag: Varm ret 

Og så holder de påske- og julefrokostdag, hvor bordet er overfyldt med alt muligt lækkert.

Udover det, så er der 1-2 bagedage om ugen, hvor børnene kan være med. Og så plejer der at være noget brød, frugtgrød, hj.lavet koldskål el.lign til eftermiddagssamling.

Frugtordning bliver betalt separat via noget forældreinitiativ.  

Anmeld

12. september 2013

Hjaltesmor

Her er et eksempel på madplanen i vores børnehave (KBH):

mandag (grøddag): Byghvedegrød med jordbærpuré og ristede nødder

tirsdag (fiskedag): broccoli/rejetærte med ristet rugbrød

onsdag (køddag): kylling i karry med ris

torsdag (suppedag): gulerods-/appelsinsuppe med ristede græskar og grovboller. hertil creme fraiche

fredag (rugbrødsdag): rugbrød med pålæg (2 slags kød, 2 slags grønt og 1 slags fisk). Hertil gnavegrønt.

Når de fx får gulerods-/appelsin--suppe, ligger der hele gulerødder og appelsiner ved siden af, så de kan se, hvordan maden så ud før den blev tilberedt og tale om den.

De får desuden morgenmad (det ved jeg ikke hvad er, for vi har ikke prøvet at komme så tidligt) og eftermiddagssnack, som fx kan være grovboller med smør og frugt eller yoghurt med müsli og frugt.

Herudover er der knækbrød til i løbet af dagen og af og til laver de fx pandekager over bål, vandmelonis eller boller (alt lavet af/med børnene selv).

Alt er økologisk - undtaget fisken. Konceptet er fuldstændigt det samme som i vuggestuen.

Anmeld

12. september 2013

karisima

Jeres madplaner ser meget mere spændende ud må jeg indrømme :-( Og det har gjort det mere klart for mig at det ikke behøver at være som det er i min datters børnehave. Hun er ret ny i børnehaven så jeg var lidt usikker på om det var sådan det var generelt og jeg bare er en sur, krævende madamme :-) Men det ser ikke ud til at være tilfældet. 

Tror jeg vil - på en positiv måde - spørge ind til hvilke overvejelser det ligger bag madplanerne. Jeg er bare så konflikssky... :-)

Anmeld

13. september 2013

Ciss

Hos os er der ikke varm mad hver dag.

Der er morgenmad for dem, som har behov for det. (brød med pålæg, havregryn, knækkebrød og diverse). Frokosten er mere avanceret. De laver varme smørbrød en gang i løbet af ugen (det er børnene selv med til at lave og bestemme, hvad de skal have på), og så får de en varm ret en dag.

Resten af dagene er det almindeligt brød og pålæg med mindre der er fødselsdag på afdelingen eller andre ekstra ting. Der er selvfølgelig frugt hver dag.

Det hænger jo så også lidt sammen med, at de stort set er ude på tur de tre resterende dage og ofte spiser i det fri på turen. - Men nogle gange laver de så også mad over bål ude om vinteren f eks, og er der fødselsdag laver de varm mad efter ønske fra fødselsdagsbarnet.

Der er ingen økonoma, men jeg er faktisk meget fornøjet. Børnene spiser godt og varieret og får fersk og næringsrig mad og får i tillæg god træning i at smøre sin mad selv mm. Det må jeg nok indrømme, at jeg ikke ville have tid og tålmodighed til, hvis jeg skulle producere x antal madpakker hjemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.