Skal han have bidrag tilbage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.353 visninger
12 svar
14 synes godt om
12. september 2013

Anonym trådstarter

Jeg er ikke enlig - men har 2 børn fra tidligere. Jeg har normalt børnene 12/2 (dvs. far har børnene hver 2. weekend) samt hvis han f.eks. har fri til det, kan han evt. af og til have børnene en hverdag - der er dog ingen fast aftale.

Jeg modtager derfor både børneydelsen samt børnebidrag i alt svarende til 4521 kr. pr. måned.

Nu er sagen at jeg er højgravid, og har i den forbindelse spurgt om han vil hjælpe - da han er eneste familie som bor i samme by = 5 min fra skole/fritter. Dette har han accepteret.

Nu spørger han så om jeg har tænkt på børnebidraget i den tid han har børnene ekstra (bidrag = 2494 kr. / mdr).

Jeg tænker naturligvis NEJ - for jeg har jo stadig alle udgifter - på nær til mad, men det er sgu ikke ret meget pr. måned.
Jeg har stadig regningen til institution, fritidsaktiviteter, tøj/sko-udgifter, medicin/briller m.v., div. årskort (som han også benytter). m.v.
Hvis jeg selv sætter alt op - så ender jeg på et "underskud" på ca. 300 kr. pr. måned. Altså at jeg bruger ca. 4800 kr. pr. måned for de 2 børn set over et år.

Ifølge SKAT (hvis man f.eks. skal indeholdes i løn) så koster mine 2 børn ca. 4900 kr. pr. måned - så det passer vel meget godt.

Mine børn går IKKE til dyre fritidsaktiviteter og ej heller i mærketøj.

Oveni dette kunne jeg faktisk lægge huslejen på vores lejlighed, da vi bor til leje - men ejer en lille lejlighed ved siden af, som vi sagtens ville kunne bo i, hvis det var mig der kun havde børnene hver 2. weekend. Dette har jeg IKKE gjort. (over 9000 kr. pr. måned).

Er jeg fuldstændig ude på et skrå-plan når jeg mener at han selvfølgelig ikke skal kompenseres i børnebidrag for de dage han kommer til at have børnene (forventer indlæggelse i ca. 5 dage efter fødslen)?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg er ikke enlig - men har 2 børn fra tidligere. Jeg har normalt børnene 12/2 (dvs. far har børnene hver 2. weekend) samt hvis han f.eks. har fri til det, kan han evt. af og til have børnene en hverdag - der er dog ingen fast aftale.

Jeg modtager derfor både børneydelsen samt børnebidrag i alt svarende til 4521 kr. pr. måned.

Nu er sagen at jeg er højgravid, og har i den forbindelse spurgt om han vil hjælpe - da han er eneste familie som bor i samme by = 5 min fra skole/fritter. Dette har han accepteret.

Nu spørger han så om jeg har tænkt på børnebidraget i den tid han har børnene ekstra (bidrag = 2494 kr. / mdr).

Jeg tænker naturligvis NEJ - for jeg har jo stadig alle udgifter - på nær til mad, men det er sgu ikke ret meget pr. måned.
Jeg har stadig regningen til institution, fritidsaktiviteter, tøj/sko-udgifter, medicin/briller m.v., div. årskort (som han også benytter). m.v.
Hvis jeg selv sætter alt op - så ender jeg på et "underskud" på ca. 300 kr. pr. måned. Altså at jeg bruger ca. 4800 kr. pr. måned for de 2 børn set over et år.

Ifølge SKAT (hvis man f.eks. skal indeholdes i løn) så koster mine 2 børn ca. 4900 kr. pr. måned - så det passer vel meget godt.

Oveni dette kunne jeg faktisk lægge huslejen på vores lejlighed, da vi bor til leje - men ejer en lille lejlighed ved siden af, som vi sagtens ville kunne bo i, hvis det var mig der kun havde børnene hver 2. weekend. Dette har jeg IKKE gjort. (over 9000 kr. pr. måned).

Er jeg fuldstændig ude på et skrå-plan når jeg mener at han selvfølgelig ikke skal kompenseres i børnebidrag for de dage han kommer til at have børnene (forventer indlæggelse i ca. 5 dage efter fødslen)?

hmmmm .... ville overveje at give ham madpenge i den uge, og sørge for at ungerne havde nok rent tøj, ekstra sko og overtøj med.. men ikke mere end det .. det er stadig dig der står med alle udgifter og regninger

Anmeld

12. september 2013

mpr

Nej det skal han ikke.. Der kan først begynde at blive tale om at han evt ikke skal betale det hvis han har børnene lige så meget som du i måneden hvilket han ikke kan have hvis han kun har dem de 5 dage + 2 weekender  

Anmeld

12. september 2013

wamse

Skal du også kompensere når han har dem på ferie?

det er kun i forbindelsen med fødslen han skal have dem mere ikke?

Anmeld

12. september 2013

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Skal du også kompensere når han har dem på ferie?

det er kun i forbindelsen med fødslen han skal have dem mere ikke?

jo, kun i forbindelse med fødslen.

Han har tidligere brugt samme agument ifbm. 3-ugers ferie, men der har jeg afvist ham blankt - hvilket jeg via mit arbejde har set mange afgørelser fra statsforvaltningen på. Det er nemlig en del af normalt samvær.

Anmeld

12. september 2013

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

hmmmm .... ville overveje at give ham madpenge i den uge, og sørge for at ungerne havde nok rent tøj, ekstra sko og overtøj med.. men ikke mere end det .. det er stadig dig der står med alle udgifter og regninger

Han får naturligvis tøj m.v. med. Har ovenikøbet givet bleer med (til natten).

Har egentlig ikke overvejet at give ham penge for ekstra mad - det skal siges at han IKKE er alene - han har selv kæreste + bonusdatter, og jeg ved at jeg normalt ikke kan mærke forskel på madbudgettet når de ikke er hjemme - derfor vil jeg heller ikke antage at han kan.

Og ellers - burde de ekstra dage med hans børn ikke opveje det?

Og kender jeg ham ret, så vil farmor/farfar også komme ind over, da han ikke selv vil kunne hente altid pga. arbejde... 

Anmeld

12. september 2013

wamse

Anonym skriver:

jo, kun i forbindelse med fødslen.

Han har tidligere brugt samme agument ifbm. 3-ugers ferie, men der har jeg afvist ham blankt - hvilket jeg via mit arbejde har set mange afgørelser fra statsforvaltningen på. Det er nemlig en del af normalt samvær.

Synes sgu det er en underlig tankegang han har, han har selv sagt ja til at hjælpe, og det er jo da hans børn

Jeg ville ikke gå med på hans ide. Jeg har aldrig gjort det hverken som samværsforældre ved min ældste, eller som bopælsforældre ved min anden søn.

Anmeld

12. september 2013

baby012

Selvfølgedig skal du ikke give ham noget når han skal passe SINE EGNE børn !

det kun en uge, giv dem ekstra tøj med, men du står jo stadig med inst regninger osv. 

Anmeld

12. september 2013

trunte89

Synes det lyder underligt, at han vil ha penge for at være sammen med sine egne børn.
Havde godt nok også sagt nej.

Anmeld

12. september 2013

klmf

Han har da vist tabt småkagerne SELVFØLGELIG skal han ikke 'kompenseres' økonomisk for at have sine EGNE børn 5 dage ekstra. Det var dog en helt utrolig ucharmerende, ufleksibel og gennemført træls indstilling at have til det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.