Eksperthjælp: 7 måneder,sover meget meget lidt både nat og dag.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.900 visninger
3 svar
1 synes godt om
10. september 2013

Lisbeth Jess

"7 måneder,sover meget meget lidt både nat og dag. "

Hej Lisbeth.

For 7 måneder siden blev jeg mor til den yndigste lille pige - Lærke. Hun blev født ved planlagt kejsersnit, da hun vendte forkert. Hun vejede 3180 g ved fødslen og var 52 cm - altså en ganske perfekt lille pige .Hun har været til kontrol på sygehuset for hofteskred, men hun er netop afsluttet, da alt ser fint ud. Hun er sund og rask og vejer og måler mere end gennemsnittet, altså en stor fin pige. Jeg har ammet hende siden dag 1 og gør det stadig. Hun er selvfølgelig begyndt at få grød og mos flere gange dagligt, hvilket fungerer fint.

Grunden til mit brev er, at hun simpelthen ikke vil sove om dagen og det har hun aldrig villet. Vi er ved at være godt udkørte herhjemme, for det bette pus er træt om dagen, men hun vil bare ikke overgive sig til søvnen. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt, så nu er gode råd dyre.

Faste rutiner, puttes i barnevogn, gåtur, puttes i sengen, vugges i armene. Alt er forsøgt de sidste 7 måneder, men intet virker. Hvis vi putter hende i barnevognen ligger hun bare og skriger fuldstændig hysterisk indtil vi tager hende op igen, hvor vi får et smil og hun kigger interesseret rundt, Men samtidig gnider hun sig i sine røde øjne, for hun er meget træt. Det er som om hun tror hun går glip af noget hvis hun sover. Hun har nemlig altid været meget nysgerrig.

Hvis det endelig lykkes at hun falder i søvn om dagen, så sover hun kun mellem 20 og 40 minutter, hvorefter hun vågner glad. Men efter max 15 minutter sidder hun igen og gnider sig i øjnene. Vi er altså ikke i tvivl om, at hun er træt og har brug for mere søvn i løbet af dagen, men HVORDAN?

Om aftenen går det egentlig meget fint med at putte hende. Hun bliver puttet mellem kl 19 og 20. Men hele natten igennem vågner hun stadig ca hver anden time og hun får stadig mad 2-3 gange hver nat. Vores sundhedsplejerske har sagt at det skal være slut med mad om natten og hun skal sove på eget værelse. Men prøv du og forklar en baby det?

Lærke har altid været en stædig lille dame og vil kun det hun selv vil - altså hun har temperament. Men jeg begynder mere og mere at tænke om der er noget galt med hende eller os? :/

Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Vi har forsøgt alle de råd vi har fået af vores egen sundhedsplejerske, men lige lidt hjælper det. Det er hårdt at være på barsel, fordi jeg ingen ro har i løbet af dagen. Lærke sover måske 2 x 20 minutter hele dagen og det er efter jeg måske har brugt 2-3 timer på at få hende til at falde i søvn.

Vi elsker vores datter og vil gerne hjælpe hende til at sove i løbet af dagen, så hun ikke er så træt og pyldret. Det er som forældre, hårdt at se på. Problemet med søvnen er det eneste problem. Ellers er hun nem til grin og latter og er en fantastisk dejlig pige!

Kan du hjælpe os?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

En træt og udkørt mor

Lisbeths svar

Hej!
Jeg forstår godt du/I er udkørte. Ingen sammenhængende nattesøvn i 7 måneder. heldigvis trives hun fint og er glad, for det meste,alligveler det super hårdt.
I har prøvet alle de råd i har fået og intet har hjulpet.
Jeg tror ,der er noget der generer hende i nakken. Når hun ligger ned.
Hun kan falde i søvn, men kortvarigt, hun bliver vækket af gener.
Jeg vil anbefale dig at besøge en kiropraktor med børnespeciale, og se om det kan hjælpe hende og jer.
Hvis ikke det hjælper, så vend tilbage, og jeg har flere råd.
Held og Lykke med hende.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2013

Heidi Christensen

lisbeth jess skriver:

Hej Lisbeth.

For 7 måneder siden blev jeg mor til den yndigste lille pige - Lærke. Hun blev født ved planlagt kejsersnit, da hun vendte forkert. Hun vejede 3180 g ved fødslen og var 52 cm - altså en ganske perfekt lille pige .Hun har været til kontrol på sygehuset for hofteskred, men hun er netop afsluttet, da alt ser fint ud. Hun er sund og rask og vejer og måler mere end gennemsnittet, altså en stor fin pige. Jeg har ammet hende siden dag 1 og gør det stadig. Hun er selvfølgelig begyndt at få grød og mos flere gange dagligt, hvilket fungerer fint.

Grunden til mit brev er, at hun simpelthen ikke vil sove om dagen og det har hun aldrig villet. Vi er ved at være godt udkørte herhjemme, for det bette pus er træt om dagen, men hun vil bare ikke overgive sig til søvnen. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt, så nu er gode råd dyre.

Faste rutiner, puttes i barnevogn, gåtur, puttes i sengen, vugges i armene. Alt er forsøgt de sidste 7 måneder, men intet virker. Hvis vi putter hende i barnevognen ligger hun bare og skriger fuldstændig hysterisk indtil vi tager hende op igen, hvor vi får et smil og hun kigger interesseret rundt, Men samtidig gnider hun sig i sine røde øjne, for hun er meget træt. Det er som om hun tror hun går glip af noget hvis hun sover. Hun har nemlig altid været meget nysgerrig.

Hvis det endelig lykkes at hun falder i søvn om dagen, så sover hun kun mellem 20 og 40 minutter, hvorefter hun vågner glad. Men efter max 15 minutter sidder hun igen og gnider sig i øjnene. Vi er altså ikke i tvivl om, at hun er træt og har brug for mere søvn i løbet af dagen, men HVORDAN?

Om aftenen går det egentlig meget fint med at putte hende. Hun bliver puttet mellem kl 19 og 20. Men hele natten igennem vågner hun stadig ca hver anden time og hun får stadig mad 2-3 gange hver nat. Vores sundhedsplejerske har sagt at det skal være slut med mad om natten og hun skal sove på eget værelse. Men prøv du og forklar en baby det?

Lærke har altid været en stædig lille dame og vil kun det hun selv vil - altså hun har temperament. Men jeg begynder mere og mere at tænke om der er noget galt med hende eller os? :/

Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Vi har forsøgt alle de råd vi har fået af vores egen sundhedsplejerske, men lige lidt hjælper det. Det er hårdt at være på barsel, fordi jeg ingen ro har i løbet af dagen. Lærke sover måske 2 x 20 minutter hele dagen og det er efter jeg måske har brugt 2-3 timer på at få hende til at falde i søvn.

Vi elsker vores datter og vil gerne hjælpe hende til at sove i løbet af dagen, så hun ikke er så træt og pyldret. Det er som forældre, hårdt at se på. Problemet med søvnen er det eneste problem. Ellers er hun nem til grin og latter og er en fantastisk dejlig pige!

Kan du hjælpe os?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

En træt og udkørt mor

Hej!
Jeg forstår godt du/I er udkørte. Ingen sammenhængende nattesøvn i 7 måneder. heldigvis trives hun fint og er glad, for det meste,alligveler det super hårdt.
I har prøvet alle de råd i har fået og intet har hjulpet.
Jeg tror ,der er noget der generer hende i nakken. Når hun ligger ned.
Hun kan falde i søvn, men kortvarigt, hun bliver vækket af gener.
Jeg vil anbefale dig at besøge en kiropraktor med børnespeciale, og se om det kan hjælpe hende og jer.
Hvis ikke det hjælper, så vend tilbage, og jeg har flere råd.
Held og Lykke med hende.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Hej Lisbeth

Lærke sover nu fra kl 20 til ca 3.30, hvor hun vågner første gang og ammes og sover derefter videre til ca kl 7. Vi tog beslutningen om at hun skal sove på eget værelse og har holdt fast i at NU skulle det være. 

Om dagen kniber det dog stadig med søvn.

Vi er ikke enige i din formodning om at hun skulle være generet af smerter i nakken da vi bestemt ikke kan se nogle symptomer på dette - så vi vil gerne høre de andre råd du har?

Med venlig hilsen Heidi

Anmeld

21. september 2013

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Heidi !

Deter en dejlig besked at få.I tog en beslutning , og nu sover hun fint i egen seng.kun afbrudt af en amning midt på natten.

I har nok ret, der er ikke problemer med hendes nakke, når hun kan sove 7 timer i et stræk. Hun er i stand til at komme ned i den dybe søvn .

Jeg har set børn som p.gr.a. gener i nakken ikke kunne sove ret længe af gangen. Derfor mit bud.

Om dagen er der stadig problemer, og hun sover max 2 gange 20 minutter.

Jeg tror I skal bruge samme fremgangsmåde med dagssøvnen.

Beslut dig for.  nu skal hun lære at sove f.eks .2 gode lure om dagen i barnevognen.

Inden putning sørge for hun kropsligt får brugt rigtig meget energi.Måske kravler hun endnu ikke, men hun er formentlig begyndt at trille rundt på gulvet. 

Leg med hende på gulvet,, gør lidt arme ben stræk og bøj.Lad hende evt ligge på en bold og tril lidt med hende. 

Lav gyngelege , hun vil sikkert nyde det.Inden putning er mange børn glade for og bliver beroliget af blid massage af fødderne.

Det kan være din datter også vil nyde det.

Når  du lægger hende i barnevognen, siger du med kærlig lav stemme. Nu skal du sove min ven, og  så går du med vognen, evt en vuggen af barnevognen. Du kan hænge en stofble for åbningen.selvom hun brokker, så  fortsætter du med din blide beslutsomme stemme. Scch nu skal du sove.

Måske er det alt det her du gør i forvejen.Du får hende jo til at sove. Bliv ved  barnevognen, hvis deter muligt. For når og hvis hun vågner efter de 20 minutter,er du der lige med det samme.

Du gentager den kærlige milde overbevisende besked.

Alt er godt du skal sove,en tung kærlig hånd på brystet og forhåbentlig kan du med din beslutsom hed og overbevisning få hende ned i søvnen igen . Hun må gerne brokke lidt. 

Når hun mærker, at du er sikker på hun vil sove og er kærlig, blid og beslutsom,så tror og håber jeg ,hun trygt falder i søvn igen.

Det kan tage lidt tid at indarbejde den nye rytme. Tænk på den store succes du/I havde med nattesøvnen. så skal dagsøvnen også nok lykkes.

Hav en dejlig week end og fortsat held og lykke med hende.

Varme  Hilsner

Lisbeth Jess

Anmeld

30. september 2013

Marlene N. G.

Hej Heidi.

Da jeg læste dit indlæg slog det mig med det samme hvor meget jeres situation ligner vores. Vores datter Agnes bliver 7 måneder her den 6. Okt og dit indlæg kunne lige så godt være skrevet af mig!! Jeg vil meget gerne høre om du har nogen gode råd?! Har som du prøvet stort set ALT. Min sundhedsplejerske er begyndt at tale om hvorvidt Agnes er et sensitivt barn. Hvilket jeg jo ikke håber. Håber at høre fra dig:-)

Mange medfølende tanker fra en bekymret mor 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.