Mad og 7 mdr. baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
6 svar
0 synes godt om
5. september 2013

PrincessTanja

Hej alle.

Jeg er virkeligt i tvivl omkring maden og min 7 mdr. gamle datter. Hun har fået grød siden hun var 5 mdr. Og nu har hun fået 2 bisser i undermunden og jeg tænker det er tid til og prøve så småt og vænne hende mere til normal mad.

Men hvordan pokker gør man? Hvad må jeg give hende, hvordan vænner jeg hende til vores mad? Og skal det ligefrem blendes før hun må få det? Eller skla det moses blot? Skæres i små bidder?

Har oz hørt man gerne må gi' en banan/agurk/gulerod og bide i.. Men får hun det så ikke galt i halsen? Eller må man godt gi' det?

Dumme spørgsmål - i know hehe. Men det er skisme ikke nemt og være førstegangsforældre. Håber I har nogle erfaringer og gode råd.

/Tanja.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2013

L&V

PrincessTanja skriver:

Hej alle.

Jeg er virkeligt i tvivl omkring maden og min 7 mdr. gamle datter. Hun har fået grød siden hun var 5 mdr. Og nu har hun fået 2 bisser i undermunden og jeg tænker det er tid til og prøve så småt og vænne hende mere til normal mad.

Men hvordan pokker gør man? Hvad må jeg give hende, hvordan vænner jeg hende til vores mad? Og skal det ligefrem blendes før hun må få det? Eller skla det moses blot? Skæres i små bidder?

Har oz hørt man gerne må gi' en banan/agurk/gulerod og bide i.. Men får hun det så ikke galt i halsen? Eller må man godt gi' det?

Dumme spørgsmål - i know hehe. Men det er skisme ikke nemt og være førstegangsforældre. Håber I har nogle erfaringer og gode råd.

/Tanja.

Nu ved jeg ikke hvor fint hendes grød plejer være men jeg ville starte med lidt klumpet grød. Banan, blød pære osv ka hun mose med gummerne. Gulerod må hun kun få kogt indtil ved 3års alderen.. Mht at spise jeres mad er spagettie kødsovs en go ting og bolle suppe da det jo også ka tygges med gummerne..

Anmeld

5. september 2013

serinasmor

PrincessTanja skriver:

Hej alle.

/Tanja.

Grøntsagsmos med kogt hakket (og most) kød var en ide ...husk en tsk fedtstof pr tallerken Start evt bare med grøntsager i en uges tid og se hvordan det går .. når du senere starter med små bidder (det kan du også gøre nu evt) så start med blød kogt mad eller rugbrød med smørrepålæg og smør

Anmeld

5. september 2013

FruK

Min er 8 mdr og spiser meget forskelligt. Har ingen tænder endnu.

Jeg startede med kartoffel/gulerod. Har aldrig blendet noget, men moste det i starten igennem en si. Efterhånden kan man lave det mere og mere groft. Husk en teske smør i hver portion og evt sødmælk. Og til sidst give små stykker kød/kogte grøntsager. Det får min nu. 

Af kød kan du prøve en kødbolle af hakket kød (jeg bruger kylling), lidt løg og krydderier som moses med, indmaden af en frikadelle, lidt laks, torskerogn mm. Min brød sig ikke om kød de første par gange - så prøvede vi bare igen nogle dage senere. 

Du kan også prøve bondebrød i små bidder med f.eks. leverpostej. Min havde lidt svært ved brødet i starten, så jeg satte det i lidt sødmælk, så det blev blødt lidt op.

I princippet må de få det meste, det handler om at vudere, hvornår din er klar til forskellige ting. F.eks. har min slet ikke styr på at spise melon og agurk, men hun får lov at sidde og bide i det med mig ved siden af - når hun får en bid af, tager jeg den så ud ad munden på hende, for hun tygger det ikke rigtigt endnu. 

Rå gulerod må du ikke give, da det kan sætte sig fast i halsen. Og salt skal man jo spare på.

Anmeld

5. september 2013

PrincessTanja

Tusind tusind tak søde damer!

Jeg er bare så bange for og komme til og give hende noget forkert..

Men hvis hun får lidt af vores aftensmad til ex. pasta og kødsauce, skal jeg så undgå salt i det? Og skal hendes portion findeles? Og skal jeg tilsætte ekstra fedtstof og sødmælk i hendes portion?

Læste et sted de ikke må få sødmælk før de er 8-10 mdr.?

Åhhhhhhh er så forvirret over alle de restriktioner hehe..

Anmeld

5. september 2013

FruK

Altså jeg putter salt i, når hun får vores mad. Men tænker over at spare lidt på det. Og når jeg laver kun til hende, kommer der så ikke salt i.

Pasta skærer jeg helt fint ud med sovs og rn teske smør. Ris moser jeg lidt sammen med en gaffel, hvad vi nu får til og en teske smør.

Mælk bruger jeg mest til mos, hvis det er for tykt. Det gjorde det lidt nemmere for hende at spise det i starten.

De skal lige vænne sig til den grovere konsistens, så hvis det ikke går så godt med noget af det, så kan du bare vente nogle dage og så prøve igen. 

Jeg kender mange der har blendet maden i en periode, det har jeg sprunget helt over - man må prøve sig frem og gøre det der virker for en selv. 

Anmeld

5. september 2013

FruK

Hov... Jeg har brugt sødmælk i grød og mos siden min var 6 mdr. Det har min sp sagt god for. Men det er vist rigtigt, at man ikke må give dem for meget... ?!  Hun får vand at drikke til maden af kop og kun ganske sjældent lidt sødmælk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.