Min er 8 mdr og spiser meget forskelligt. Har ingen tænder endnu.
Jeg startede med kartoffel/gulerod. Har aldrig blendet noget, men moste det i starten igennem en si. Efterhånden kan man lave det mere og mere groft. Husk en teske smør i hver portion og evt sødmælk. Og til sidst give små stykker kød/kogte grøntsager. Det får min nu.
Af kød kan du prøve en kødbolle af hakket kød (jeg bruger kylling), lidt løg og krydderier som moses med, indmaden af en frikadelle, lidt laks, torskerogn mm. Min brød sig ikke om kød de første par gange - så prøvede vi bare igen nogle dage senere.
Du kan også prøve bondebrød i små bidder med f.eks. leverpostej. Min havde lidt svært ved brødet i starten, så jeg satte det i lidt sødmælk, så det blev blødt lidt op.
I princippet må de få det meste, det handler om at vudere, hvornår din er klar til forskellige ting. F.eks. har min slet ikke styr på at spise melon og agurk, men hun får lov at sidde og bide i det med mig ved siden af - når hun får en bid af, tager jeg den så ud ad munden på hende, for hun tygger det ikke rigtigt endnu.
Rå gulerod må du ikke give, da det kan sætte sig fast i halsen. Og salt skal man jo spare på.
Anmeld