Anonym skriver:
ja sagen er den jeg er blevet enlig med min store pige og overvejer at flytte tilbage til København, bor i nordsjælland og det har jeg gjort snart 5 år. Men jeg er i gang med en uddannelse og får tillæg fordi jeg er enlig på på ca 11.400 før skat. Men har en rigtig god ven der gerne vil give os husly til vi får et sted at bo, hun skal nemlig os begynde på ny skole, problemet er bare at min gode ven er min datters biologiske far. vi kommer ikke til at skulle have noget sammen, vi kommer ikke til at have økonomi sammen, eller noget som helst så han bidrager til min økonomi, hvordan er reglerne der? får jeg så su som enlig eller som samboende? vi har ikke eller kommer til at have noget sammen, nogen der kender de regler?
Du vil få meget svært ved at overbevise Udbetaling Danmark om at du er reelt enlig - simpelthen fordi det er dit barns far.
Hvis du finder et sted hos en fremmed, hvor du kan leje dig ind, så kan du fremvise lejekontrakt m.v. men når man som kunderådgiver/sagsbehandler ser at du flytter ind hos dit barns far - så går man stærkt ud fra at I igen er en familie.
I ville givetvis måske også komme til at spise sammen og han vil måske også hente oftere end hvad han tidligere har gjort. Derfor vil man - selvom I ikke direkte bidrager økonomisk til hinanden - anse jer som samlevende med de "ikke økonomiske fordele" der er ved at bo/spise/praktiske gøremål.
Rent økonomisk - så ville jeg vælge at finde et andet sted at bo - ellers skal du forvente at ALLE enlig-tilskud (børnetilskud (og dermed forsørger tillæg til SU, evt. forskudsvis udlagt børnebidrag, friplads m.v.) bliver frataget.
For dig kan det snildt dreje sig om flere tusinde kroner pr. måned, dvs. at du vil have mulighed for at finde dig et sted at bo - som er jeres og som i sidste ende vil give flere penge på bundlinjen.
-Xolia- (kunderådgiver i Udbetaling Danmark på barsel
)
Anmeld