Hygiejnehypotesen - kan bakterier forebygge allergi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

593 visninger
9 svar
23 synes godt om
5. september 2013

Pikku Myy

En oplysende artikel om konsekvenserne af at udelukke en af livets samarbejdspartnere: Bakterierne.

Hygiejnehypotesen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2013

Troldemommi

Pikku Myy skriver:

En oplysende artikel om konsekvenserne af at udelukke en af livets samarbejdspartnere: Bakterierne.

Hygiejnehypotesen

nu gider jeg ikke støvsuge idag 

Anmeld

5. september 2013

modesty

Pikku Myy skriver:

Hygiejnehypotesen

Meget interessant og heldigvis også den indstilling vi har haft i vores søns to første leveår. Udover at have været ret så eftergivende i forhold til alt det skidt han har proppet i munden, og aldrig at vaske ham med sæbe, giver vi ham også frysetørrede mælkesyrebakterier for at styrke tarmens naturlige bakterieflora.

Anmeld

5. september 2013

VIPpigen

Kunne ikke være mere enig.

Jeg hader rengørringsvanvid, og støvsuger bestemt ikke hver dag.

Anmeld

5. september 2013

Frejsmor

Jeg har været af denne overbevisning rigtig længe efterhånden og den lærer jeg havde på uni til immunologi fortalte også vidt og bredt om det her med bakterier og allergi mm..

Man skal ha' 7 pund skidt om året, som de sagde i gamle dage og jeg tror det er rigtigt(alt med måde selvfølgelig )!

Vi skærmer vores børn alt for meget nu om dage og jeg tror helt bestemt, vi langt hen ad vejen, kan takke os selv for den stigende forekomst af allergi og andre sygdomme..

Jeg går bestemt ikke ind for rengøringsvanvid og der bliver på ingen måde støvsuget hverken hver eller hver anden dag her hjemme - jeg tror på at vi langt hen ad vejen, kan forebygge allergi mm. ved at holde op med at være så skide bakterie/skidt-forskrækkede..

Mener f.eks også at have læst et sted, at forekomsten af allergi er langt mindre, hos børn der vokser op på landet med dyr og jord under neglene - jeg synes da det er værd at tænke nærmere over..

Anmeld

6. september 2013

Pikku Myy

modesty skriver:

Meget interessant og heldigvis også den indstilling vi har haft i vores søns to første leveår. Udover at have været ret så eftergivende i forhold til alt det skidt han har proppet i munden, og aldrig at vaske ham med sæbe, giver vi ham også frysetørrede mælkesyrebakterier for at styrke tarmens naturlige bakterieflora.

Jeg har aldrig hørt om at give frysetørrede mælkesyrebakterier før. Er det bevist at det er bedre, eller er det for at forebygge?

Anmeld

6. september 2013

Pikku Myy

Frejsmor skriver:

Jeg har været af denne overbevisning rigtig længe efterhånden og den lærer jeg havde på uni til immunologi fortalte også vidt og bredt om det her med bakterier og allergi mm..

Man skal ha' 7 pund skidt om året, som de sagde i gamle dage og jeg tror det er rigtigt(alt med måde selvfølgelig )!

Vi skærmer vores børn alt for meget nu om dage og jeg tror helt bestemt, vi langt hen ad vejen, kan takke os selv for den stigende forekomst af allergi og andre sygdomme..

Jeg går bestemt ikke ind for rengøringsvanvid og der bliver på ingen måde støvsuget hverken hver eller hver anden dag her hjemme - jeg tror på at vi langt hen ad vejen, kan forebygge allergi mm. ved at holde op med at være så skide bakterie/skidt-forskrækkede..

Mener f.eks også at have læst et sted, at forekomsten af allergi er langt mindre, hos børn der vokser op på landet med dyr og jord under neglene - jeg synes da det er værd at tænke nærmere over..

På mange måder er det trist at bakterier er blevet synonym med noget dårligt. Det er som om vi bliver skolet i at bakterier er det der er i fx lort (som man selvfølgelig ikke skal have i munden etc), men vi glemmer at vi har bakterier overalt, der lever i symbiose med os. Og vi har brug for disse bakterier.

Anmeld

6. september 2013

modesty

Pikku Myy skriver:

Jeg har aldrig hørt om at give frysetørrede mælkesyrebakterier før. Er det bevist at det er bedre, eller er det for at forebygge?

Bedre end hvad?

Ja, det er forebyggende, men har også vist sig at have en behandlende effekt ved maveinfektioner, og det er jo med til at genopbygge den naturlige bakterieflora efter f.eks en maveinfektion eller en antibiotika-kur.

Der er en lang række studier der tyder på at probiotika hæmmer antallet og voldsomheden af maveinfektioner hos børn. Ydermere skal det også være med til at forhindre forstoppelse. Alt i alt har det altså en gavnlig effekt på mave-tarm systemet, som igen indvirker på immunforsvaret.

Jeg har selv lidt meget af maveinfektioner, og de er simpelthen stoppet efter jeg er begyndt at tage et probiotika tilskud et par gange om ugen.

Min søn har fået probiotika fra han var helt lille, og han har aldrig haft problemer med maven (jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er derfor).

Den her gives til børn under 2 år: 

http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-probiotic-panda-2-2616p.html

Men min søn spiser nu den samme som mig, selvom han ikke er fyldt to endnu.

(spædbørn får dråber der hedder BioGaia)

Anmeld

6. september 2013

Pikku Myy

modesty skriver:

Bedre end hvad?

Ja, det er forebyggende, men har også vist sig at have en behandlende effekt ved maveinfektioner, og det er jo med til at genopbygge den naturlige bakterieflora efter f.eks en maveinfektion eller en antibiotika-kur.

Der er en lang række studier der tyder på at probiotika hæmmer antallet og voldsomheden af maveinfektioner hos børn. Ydermere skal det også være med til at forhindre forstoppelse. Alt i alt har det altså en gavnlig effekt på mave-tarm systemet, som igen indvirker på immunforsvaret.

Jeg har selv lidt meget af maveinfektioner, og de er simpelthen stoppet efter jeg er begyndt at tage et probiotika tilskud et par gange om ugen.

Min søn har fået probiotika fra han var helt lille, og han har aldrig haft problemer med maven (jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er derfor).

Den her gives til børn under 2 år: 

http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-probiotic-panda-2-2616p.html

Men min søn spiser nu den samme som mig, selvom han ikke er fyldt to endnu.

(spædbørn får dråber der hedder BioGaia)

Ja, bedre end hvad? Det var måske lidt underligt formuleret. Jeg mener har man almindeligvis en bedre bakterieflora end folk der ikke tager det, eller forebygger man at der kommer problemer med bakteriefloraen.

Men nu har du jo svaret, selvom jeg fik mig formuleret lidt sært - tak for svar

Anmeld

6. september 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Hygiejnehypotesen

jeg har altid levet efter; naturlig vaccination

jeg personligt er stort set aldrig syg,  som barn var jeg altid den eneste der aldrig blev ramt af omgangssyge i skolen osv, om det fordi mine forældre IKKE led af rengøringsvanvid er jo svært at sige, men er overbevist om det har en finger med i spillet

Jeg kan godt lide at have et rent og opryddet hjem, men det er ikke hvergang jeg tørre støv af at jeg bruger sæbe, det ser jeg ingen grund til. Herhjemme er vi ikke bakterie forskrækkede (selvfølgelig til en hvis grænse) og håber da på Isaak også kan få oparbejdet sig et godt immunforsvar som både mor og far har

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.