Hej de damer.
Vælger at være anonym da jeg ikke synes jeg har lyst til at folk jeg måske kender kan finde frem til dette.
Sagen er den at min kæreste og jeg bor sammen og har gjort det i 3,5 år vi har sammen en datter på snart 2,5 år.
Min kæreste har en psykisk lidelse som indebærer at han ikke tåler stress. Og han kan nemt blive stresset. Når han bliver stresset bliver han sur og er meget råbende. Han er selv meget ked af dette og det gør ham endnu mere frustreret.
De sidste 3 mdr har været utrolig hårde da han oveni fik en depression. Så han er blevet sat på medicin for dette.
Og i forhold til depressionen synes jeg det går fint.
Hver gang han har disse perioder som oftes varer en uge eller 2 så siger han hele tiden at han vil bo et andet sted og være hos os en 4-5 dage om ugen. Fordi han har brug for ro.
Jeg forstår godt han gerne vil have ro. Han sagde så igår at han igen ville finde et andet sted at bo. Vi fik snakket lidt og han gode så at alternativet kunne være at han fik et værelse her i vores lejlighed som kunne være han tilflugt sted. Hvor han kunne være to dage om ugen.
Dette synes jeg at jeg har lidt svært ved at acceptere da vi begge var enige om at få barn. Jeg ved godt man ikke kan vide hvordan man reagere før barnet er kommet. Men jeg står i forvejen for det meste. Jeg står op med vores datter om morgenen, sender hende i vs, rydder opi køkkenet og i lejligheden, giver hende bad hver anden dag. Vi putter vores datter om aftenen sammen. De perioder hvor han ikke har det godt står jeg også for dette. Og er oftes meget alene med hende fordi han nærmest så snart han ser han kan smutte for det mindste så gør han det.
Nu står jeg selv tilbage med den tanke om jeg skal bede ham flytte. For jeg tænker jeg selv ville få en del ro ved at han er væk nogle dage om ugen. Og han så vil have mere overskud når han så er her. For når han har de dårligere perioder har jeg det heller ikke godt. Både fordi jeg skal gå med listesko på for ikke at tricke hans stressniveau. Og jeg synes det til tider han gøre mig utrolig irriteret.
Jeg elsker han af hele mit hjerte og han er en utrolig god far og kæreste. Enormt kærlig og betænksom når han ikke er i disse dårlige perioder.
Men er virkelig i vildrede over hvad jeg skal gøre.
Ikke nok med at det vil blive en stor udgift med en ekstra lejlighed hver mdr. Så tænker jeg om vil forvirre vores datter at far er væk nogle dage om ugen?
Harvirkelig brug for et andet syn på denne sag så hjælp mig lidt piger.
Hvis økonomien er til det, synes jeg klart at det vil være optimalt at han kan have et andet sted at bo i sine nede-perioder. Det behøver jo ikke at være en hel lejlighed, han kan evt. leje et værelse.
Det kan ikke være sundt for jeres datter at være omkring sin far når han er sur og råber. Og det kan heller ikke være sundt for jeres parforhold. Så det lyder som om at det vil være den bedste løsning for alle, og jeg synes at du er sej og ansvarsfuld at du tager den beslutning på vegne af familien. Det kan ikke være nemt.
Jeg tror ikke at det vil forvirre jeres datter hvis det i jeres verden er normalt og hvis mor og far opfører sig som om at sådan gør vi bare her hos os. Alternative familiestrukturer kan fungere fint så længe forældrene er enige og holder sammen om at det er den rigtige løsning.
M.h.t. at få et barn til, så rager det jo i virkeligheden ikke mig - men jeg synes at du skal sætte dig grundigt ind i hvad det vil sige at være "alenemor" med to børn, også rent praktisk, hvad det vil betyde for dig ikke at få noget søvn og støtte samtidig med at du har en større datter at tage dig af, ikke at kunne tage morgenluren fordi datter skal afsted til børnehave o.s.v. Alle de ting der kan få bægret til at flyde over - for jeg ved i hvert fald med mig selv at jeg aldrig ville kunne klare at være (semi)alenemor med et lille barn plus et spædbarn.
Anmeld