Børnefødelsdag og kønssortering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2013

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Ja lige i situationen med kun 7 børn i klassen kan jeg se det, men det lød på dit spørgsmål som om du spurgte mere generelt. Det er jo ret sjældent man er så få elever i en klasse....

Ja du har også ret i at jeg spurgte generelt fordi jeg aldrig selv har tænkt tanken. Tror mest jeg har tænkt enten gør man det eller også gør man det ikke. Sådan var det da jeg selv var barn og det er jo de erfaringer man trækker med sig. Har aldrig selv holdt en børnefødelsdag så har heller aldrig tænkt mine børn skulle det og ville nok heller ikke gøre det hvis de var så mange. Så skulle der i hvert fald lejes lokaler for ville aldrig vælge et køn fra. Men synes da det er en rimelig måde at tackle mængdeproblemet på. Har bare aldrig tænkt på at man kunne gøre det og derfor kom det bag på mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2013

Anonym trådstarter

raca skriver:

det punkt 1 er voldsomt steriotypt..

det er IKKE en selvfølge,

der er tale om 9 børn, hvor af de 2 bliver fravalgt, pga af køn, dette finder jeg ganske uaceptabelt.

Synes jeg du har helt ret i

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

raca skriver:

mine børn går i små klasser og de leger stadig meget på tværs af kønnene, heldigvis da..

jeg ville aldrig sortere i børneflokken når den ikke er større, og jeg syntes det er et totalt uacpetabelt signal at sende til børne at man gerne må fravælge en gruppe alene pga af køn.

Ja sådan har jeg det altså også og vile aldrig selv gøre det. Enten var alle eller ingen inviteret. Kan godt se argumentet med mængden ikke er uvæsentligt men at fravælge nogen en fælles begivenhed pga køn virker bare forkert og synes man bør tænke sig godt om før man vælger at gøre sådan. Det er en underligt signal at sende til børn.

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

Benjamins'mor skriver:

Da jeg gik i skole blev jeg kun inviteret til pige fødselsdage, og der var kun piger med til min. Det samme var det med drengene i klassen. Dette tænker jeg er meget normalt og har været det i mange år, da man pludseligt kan blive alt for mange børn.

Tænker at det er helt fint, og tænker også vi vil gøre sådan når vores kommer i skole.
Dog synes jeg måske det virker lidt underligt, eftersom de er så få i din søns klasse. Altså der er kun 2 drenge, så tænker ikke det ville gøre den store forskel for moderen at invitere 2 gæster mere. Men, det kan jo være hendes datter har ønsket det kun var pigerne der kom, det er jo ikke til at sige.

Ja det er da også muligt det er derfor og ja kan godt se at det kan blive til en ret stor børneflok.

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Ja, det ville også være et dilemma for mig.

Jeg tænker umiddelbart at små/mindre børn ville jeg helt sikkert vælge at invitere alle når nu de er så få i klassen. Ved ældre børn må det være en vurderingsspørgsmål - for hvordan har børene det sammen socialt i al almindelighed? Hvis de to drenge fx mobber pigerne og jeg havde en datter, ville jeg nok bøje mig og lade hende kun invitere pigerne. Tror heller ikke drengene synes det er fedt at lave pigeting når de bliver lidt ældre.

Men var jeg drenge mor, ville jeg nok også ønske at invitere pigerne uanset - for der er sgu ikke meget fest ved kun at være to... Eller også havde jeg droppet det helt ig bare holdt en større familiefødselsdag ii stedet. Hvis og hvis, det er sgu svært altså

Ja synes faktisk også det er en svær nød at knække. For argumenterne holder jo godt. Man må nok bare gøre op med sig selv hvordan man har det bedst med at tackle det og ja når børnene når en hvis alder giver det måske nok sig selv i højere grad at de måske froetrækker sit eget køn. Dog ville jeg aldrig selv gøre det med at kønssortere. det strider mod min overbevisning. Men kan da godt forstå hvorfor man vælger at gøre det i nogen sammenhænge.

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Det er IKKE i orden, når klassen er så lille - og det kan da kun opleves af drengene som et signal om, at de ikke hører til. Med så få elever er det særligt vigtigt at fastholde drengenes muligheder for at lege med pigerne, så de ikke kun har hinanden. 

Jeg ville tage det op til et forældremøde og få lavet klare regler på området. Det er f.... ikke særligt gennemtænkt af pigens forældre. Jeg har selv været forælder til en dreng i en meget lille klasse, hvor der kun gik to piger, og her gjorde vi alt for, at pigerne følte sig inde i varmen. Alternativt havde de formentlig skiftet skole, for det er bestemt ikke fedt kun at have én "rigtig" ven(inde) i sin klasse. 

Ja vi tænker også at tage det op på et forældremøde. Kan sagtens forstå at 20-25 elever er mange men som du også skriver så er det her jo en meget lille klasse fordi det er en specialklasse og tror faktisk at drengene føler sig lidt utilpasse over de ikke må komme med og tænker måske det ville være meget anderledes hvis de var en større mængde drenge, så ville det måske virke langt mindre personligt. Derfor synes vi umiddelbart det er forkert også fordi de leger jo godt sammen og er meget sammentømret allesammen og derfor undrer det os så meget desto mere og kender faktisk pigen rigtigt godt og hun var til børnefødelsdag hos vores søn da han holdte og hun kommer så fint ud af det med drengene. Men synes da moren skal have mulighed for at give sin grund for det kan måske være en fin legitim grund der er dertil. Vil bare gerne kende den da man som forældre til et af de børn der ikke skal med synes det er rimeligt at vide hvorfor fordi jeg jo godt kan mærke hans uforståenhed overfor denne udelukkelse og jeg kan jo ligesom ikke give ham en grund hertil når jeg ikke kender den.

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Jeg synes helt bestemt ikke at det er i orden. Jeg er sikker på de kunne have fundet plads til de to sidste.
Og er det noget datteren selv har ønsket, altså at det kun skal være pigerne fra klassen, så ville jeg forklare hende hvorfor jeg synes/insisterer på at drengene skal med.

ja det ville jeg også i det tilfælde, da det jo ikke er særligt mange børn.

Anmeld

5. september 2013

Masig

Anonym skriver:

Ja du har også ret i at jeg spurgte generelt fordi jeg aldrig selv har tænkt tanken. Tror mest jeg har tænkt enten gør man det eller også gør man det ikke. Sådan var det da jeg selv var barn og det er jo de erfaringer man trækker med sig. Har aldrig selv holdt en børnefødelsdag så har heller aldrig tænkt mine børn skulle det og ville nok heller ikke gøre det hvis de var så mange. Så skulle der i hvert fald lejes lokaler for ville aldrig vælge et køn fra. Men synes da det er en rimelig måde at tackle mængdeproblemet på. Har bare aldrig tænkt på at man kunne gøre det og derfor kom det bag på mig.

Som du selv siger er det jo hvad man har været vant til, og har du aldrig oplevet at man sorterer, ja så virker det jo naturligvis underligt for dig, men for os andre som har oplevet at det altid har været sådan, er det jo helt normalt... I min barndom gjorde vi det sådan i klasserne, og det har aldrig givet anledning til mobning, at nogle følte sig udenfor, eller følelsen af diskriminering overhovedet, det var jo bare helt normalt og sådan det var...

Når pigerne holdt fødselsdag og kun inviterede piger, var der ikke nogle drenge der blev stødt over det, for når de holdt fødselsdag inviterede de jo bare drengene, så det gik jo op i en højere enhed på den måde 

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Som du selv siger er det jo hvad man har været vant til, og har du aldrig oplevet at man sorterer, ja så virker det jo naturligvis underligt for dig, men for os andre som har oplevet at det altid har været sådan, er det jo helt normalt... I min barndom gjorde vi det sådan i klasserne, og det har aldrig givet anledning til mobning, at nogle følte sig udenfor, eller følelsen af diskriminering overhovedet, det var jo bare helt normalt og sådan det var...

Når pigerne holdt fødselsdag og kun inviterede piger, var der ikke nogle drenge der blev stødt over det, for når de holdt fødselsdag inviterede de jo bare drengene, så det gik jo op i en højere enhed på den måde 

Nej det har du ret i og jeg tænker også hvis der er tale om en større flok drenge eller piger at det virker mindre påfaldende. Men det er netop problemet her at de to drenge der ikke skal med føler det lidt ubehageligt netop fordi de er så få børn og jeg tænker at vi jo ikke vil følge deres eksempel for så skulle vi jo kun invitere den ene dreng næste gang vores søn holder fødelsdag. Det ville jo jævne det hele ud men slet ikke fungere i praksis og dermed opstår der en problematik som ikke ville være der hvis det var en stor klasse på 20-25 børn. Det virker bare meget forkert i det her tilfælde også fordi vi kender pigen så godt og hun havde det rigtig sjovt med alle da de var hos os til børnefødelsdag hos vores søn sidste gang. Men ja vi må jo spørge moren på næste forældremøde og høre om der er en rimelig begrundelse og få afklaret med lærere og forældre hvordan vi gør fremadrettet..

Anmeld

5. september 2013

Masig

Anonym skriver:

Nej det har du ret i og jeg tænker også hvis der er tale om en større flok drenge eller piger at det virker mindre påfaldende. Men det er netop problemet her at de to drenge der ikke skal med føler det lidt ubehageligt netop fordi de er så få børn og jeg tænker at vi jo ikke vil følge deres eksempel for så skulle vi jo kun invitere den ene dreng næste gang vores søn holder fødelsdag. Det ville jo jævne det hele ud men slet ikke fungere i praksis og dermed opstår der en problematik som ikke ville være der hvis det var en stor klasse på 20-25 børn. Det virker bare meget forkert i det her tilfælde også fordi vi kender pigen så godt og hun havde det rigtig sjovt med alle da de var hos os til børnefødelsdag hos vores søn sidste gang. Men ja vi må jo spørge moren på næste forældremøde og høre om der er en rimelig begrundelse og få afklaret med lærere og forældre hvordan vi gør fremadrettet..

Men kan man ikke abre gøre som man selv har lyst?? Jeg kan godt forstå det jo ikke giver nogen mening når drengene skal holde fødselsdag, og med så få i klassen ville jeg også klart invitere alle, så er det lige den konkrete situation, ville jeg bare tage alle med, men kan jo være forældrene til pigen har været vant til at man kun inviterede det ene køn... Hun har ikke nogen anden etnisk baggrund? For det kunne måske også forklare at der ikke var drenge med? Jeg ved det ikke, var bare en tanke...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.