a kasse? kontanthjælp? hjælp..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

625 visninger
7 svar
0 synes godt om
3. september 2013

Anonym trådstarter

hej. 

vi er igang med pb 2. jeg går i skole på vuc. vi skal giftes i denne måned.

med de nye KH regler, hvad får man så på kontanthjælp under barsel? 

jeg ville jo helst i en a kasse (så man er berettiget til dagpenge under barsel) men kan jeg det når jeg går på vuc? 

jeg har ikke meget forstand på det med a kasse osv  og har fået afvide af noget familie, at man skal have været i job i så og så lang tid for at kunne melde sig ind, men også for at være berettiget til dagpenge..... 

hjælp mig kloge kvinder

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2013

1990h

Anonym skriver:

hej. 

vi er igang med pb 2. jeg går i skole på vuc. vi skal giftes i denne måned.

med de nye KH regler, hvad får man så på kontanthjælp under barsel? 

jeg ville jo helst i en a kasse (så man er berettiget til dagpenge under barsel) men kan jeg det når jeg går på vuc? 

jeg har ikke meget forstand på det med a kasse osv  og har fået afvide af noget familie, at man skal have været i job i så og så lang tid for at kunne melde sig ind, men også for at være berettiget til dagpenge..... 

hjælp mig kloge kvinder

Mener der noget med man skal ha betalt til en a kasse i et år

Anmeld

3. september 2013

storeDrømme2013

Hej
Du skal være medlem af en a-kasse i et år, mener jeg det er også skal du optjene retten til dagpenge ved at have arbejdet i 1924timer, og det svare til et års arbejde på 37timer i ugen. Og når du har det har du ret til 2 års dagpenge, men det tager ikke af din dagpenge periode når du går på barsel, så er det "udbetaling danmark" der betaler dig, som er ca det sammen som dagpenge satsen. håber ikk det blev alt for forvirrende

Anmeld

3. september 2013

Celine89

Hornår er du færdig på VUC? Hvis du stadig er indmeldt, når du går på barsel, kan du modtage SU under barsel.

I forhold til A-kasse, så er der nogle regler for, hvor meget du skal have arbejdet, for at have ret til dagpenge. Har du job ved siden af VUC?

Når du bliver gift, skal din mand forsørge dig. I må max have 2*kontanthjælp tilsammen - derefter bliver du trukket. Hvis du er under 30, kan du i øvrigt kun få et meget lille beløb efter den nye reform, så vidt jeg husker er det omkring 5000 om måneden (om det er noget andet under barsel, kan jeg desværre ikke svare på - jeg synes ikke der står noget om det nogle steder).

Anmeld

3. september 2013

C-Dog

At lave barn på kh betalt barsel vil nok blive lidt stramt, kh går fra januar ned til 5000 kr. Og din mand/samlever må Max tjene det samme som dig ellers bliver det trukket fra.
A-kasse har nogle sære regler, mener du skal have arbejdet 37 timers job i et år for at få noget.
Men du kan få su under barsel hvis du forsætter. :-)

Anmeld

3. september 2013

Anonym trådstarter

jeg er lige startet på vuc og skal være på skole bænken i 2 år , hvor jeg så skal ind på socialrådgiver udd. så, jeg er vel på su de næste 6 år, eller hvad det ender i...

Anmeld

3. september 2013

Masig

Der er regler om at man kan indmelde sig en a-kasse senest 14 dage efter endt uddannelse (ved dog ikke om det gælder VUC), og så være berettiget til dagpenge, hvis ikke man får job efter endt uddannelse, men hvis du skal på barsel midt i en uddannelsen, har det ikke noget med a-kasse eller kh at gøre... Så er det et spørgsmål om hvorvidt du kan få su under barsel eller en barselsdagepengesats der svarer til su....

Prøv at ring til Udbetaling Danmark, da det er dem der udbetaler barselsdagepenge, og spørg om reglerne der...

Hvis du er færdiguddannet, når du skal på barsel, skal du være tilmeldt a-kasse som sagt ovenfor senest 14 dage efter uddannelsen, og ellers være berettiget til kh, eller i bedste fald have job, for at kunne få barselsdagepenge, da barselsdagepenge jo er kompensation for den indtægt du havde inden barslen. Har du ikke nogen indtægt, altså hverken job, dagpenge eller kh, kan du heller ikke få barselsdagepenge under barslen, så vidt jeg ved...

Anmeld

3. september 2013

Celine89

Anonym skriver:

jeg er lige startet på vuc og skal være på skole bænken i 2 år , hvor jeg så skal ind på socialrådgiver udd. så, jeg er vel på su de næste 6 år, eller hvad det ender i...

Jamen så skal du vel have SU under barsel? Det tror jeg i øvrigt også er at foretrække frem for kontanthjælp - man har faktisk udemærkede vilkår som studerende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.