Hvad laver du med dine børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

895 visninger
11 svar
12 synes godt om
2. september 2013

EnSødMor

Godaften dejlige Baby-brugere.. 

Jeg har en datter på snart 1 år, og nogle gange, så tænker jeg, "Nå, hvad skal vi nu finde på" - For jeg syntes alt bliver det samme?

Kender i det? Jeg syntes jeg er for dårlig til at finde på noget, og istedet bruger vi det meste tid bare herhjemme, med leg osv inden aftensmaden..

Hvad laver i med jeres børn i weekender, eller når de bliver hentet fra instutioner? :-) 

Her er hvad vi har gjort nogle dage: 

* Gå på legepladsen.

* Fodre ænder.

* Cykle en tur. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2013

Hjaltesmor

Laver aftensmad sammen
Bager boller/rugbrød/pølsehorn mv.
Cykler tur på løbecyklen
Fodrer ænder
Klapper får
Går på bibliotek
Går på café og drikker te eller juice
Går tur i Zoo (bare lige et enkelt dyr eller 2)
Går på forskellige legepladser
Gåri svømmehal (kun fredag)
Går tur på kirkegården

Eller leger bare hjemme (perleplader, maler, perlesmykker, modellervoks, togbane, lego efter samlehæfter, bygger jorden-er-giftig-baner, bygger papkasse-huse/skibe, collager mv.)

- men hjemmeaktiviteterne er nok ikke så 1 år-mindede (min er 4)

Anmeld

2. september 2013

Mamalou

Vi laver ikke en masse i hverdagene, da klokken ofte er 15.30 når min søn bliver hentet, og så synes jeg, at bedst med lidt og derfor leger vi oftest hjemme. Vi er begge ret trætte da vores dag starter tidligt. En gang i mellem cykler vi en lidt længere tur hjem, fodre ænder eller går på legepladsen - og ellers hygger vi her hjemme med leg og hvad vi nu finder på, frem til jeg går i gang med aftensmaden, så ser Villads ramasjang

I weekenden/fridage tager vi i parker (bor i Aalborg), til vandet, på biblioteket, legepladsen med madpakke, i zoo, svømmehallen osv. Det er som regel om eftermiddagen. Formiddagene er hellige, der hygger vi oftest hjemme

Vh. Louise 

Anmeld

2. september 2013

modesty

Jeg har en datter på snart 1 år, og nogle gange, så tænker jeg, "Nå, hvad skal vi nu finde på" - For jeg syntes alt bliver det samme?

Kender i det? Jeg syntes jeg er for dårlig til at finde på noget, og istedet bruger vi det meste tid bare herhjemme, med leg osv inden aftensmaden..

Hvad laver i med jeres børn i weekender, eller når de bliver hentet fra instutioner? :-) 

* Gå på legepladsen.

* Fodre ænder.

* Cykle en tur. 

Fra han bliver hentet (14:30) til kl. 16 er vi typisk hjemme. Vi er stort set altid ude fra cirka 16-18, hvor vi så tager hjem igen og laver aftensmad.

Hvis vi er i vores kolonihave, leger vi i haven eller tager på stranden.

Derhjemme tager vi oftest på legepladser eller i gården, hvor der også er en god legeplads. Nogle gange på biblioteket. En tur på Strøget i klapvognen, hvor vi måske stopper på en legeplads undervejs. En cykeltur. Ud at købe ind (hvis han ikke er for træt - kun hvis han har lyst). I de gamles by og kigge på geder og kaniner. 

Derhjemme leger vi med duplo, træklodser, bondegårdsdyr, sæbebobler, tegner, læser bøger, tumler.

Anmeld

2. september 2013

Holbæktrunten

Frk-S skriver:

* Gå på legepladsen.

* Fodre ænder.

* Cykle en tur. 

Min dreng er godt nok næsten 2 år nu, men synes vi har en god rutine.

Han bliver hentet i Dp ml kl 15 og 15:30, vi tager hjem og spiser en bid et eller andet. Her i sommer er vi rendt direkte ud i haven og har afte fået en is på terrassen og et frugtfad. På de rigtig varme dage har han fået badekarret ud, og ellers leger vi i sandkassen eller hår en tur i haven. Ofte er morfar eller tante kommet på besøg, og det nyder han meget.
Hvis det er dårligt vejr eller han er meget træt, putter vi gerne i sofaen og ser tegnefilm med dynerne. Eller læser en bog.

Omkring kl 16:30-17:00 har han bare brug for at sidse goran computeren og se tegnefilm mens mor laver mad ( vi har åbent køkken, så vi kan snakke hvis han gider). Nogen gange tegner han imens. Badning foregår også heromkring 3-4 gang i ugen.

Aftensmad spises kl 17:45-18:00 lige når farmand kommer hjem. Herefter lidt leg og/eller putning i sofaen når man har fået nattøj på og børstet tænder.

Det er meget "kedelige" rutiner, og det bliver meget det samme - men børn kan lide rutiner og finder tryghed i dem, så min samvittighed har det fint

Anmeld

2. september 2013

MorDk

Jeg har en datter på knapt 1 år og en søn på knapt 3 år.

Men nu hvor din datter er 1 år så tænker jeg at jeg vil skrive en lille liste omkring hvad jeg laver med hende:

• Lege borte tit tit

• Triller med bolde

• Danser

• Synger

• Tumler, flyveture, salto, kaste op i luften, hovede ned af osv.

• Læse billedebøger

• Kigger ud af vinduet

• Køre en tur i klapvogn

• Kigger på fulge, biler, træer

• Går på café

• Går på legeplads og gynger

• Lege med legekøkken

• Leger med duplo

• Nusser og putter

o.m.m

Anmeld

2. september 2013

Mumto3

Mit bedste bud på rigtige gode aktiviteter er hverdagsting

Selvom de 'intet kan' når de kun er 1 år, så elsker de at være med til alt lige fra at putte vasketøj i maskinen, 'lægge det samme', gøre rent på badeværelse, vaske op, tørre bordet af.

Hvis du er intstillet på at det tager meget længere tid end det plejer, så kommer det tifoldigt igen, når børnene bliver større. For det første er de bare vant til at hjælpe til derhjemme, og de kan rent faktisk finde ud af det, fordi de har lært det imens de var så små at de ville høre efter.

Det er meget sværre at lære en 5 årig og endnu svære at lære en 10årig og nærmest umuligt at lære en 15årige at gøre rent. For det 'gider de kræft emde mig ikke'!!! mens det lille barn på 1 år, bare elsker at få lov til at være sammen med mor, og selvværdet vokser og vokser med hver eneste lille arbejdsopgave de udføre!

Samtidig tænker jeg at det er en god gave at give sine børn med i livet at de rent faktisk er i stand til at klare sig selv, fordi de har lært det hjemmefra.

Vores børn er 5år,7år og 9år. Den første startede vi desværre for sent med at inddrage i husholdningen, fordi vi lavede den fejl at tro at børn kun skal lege, og det skal de ikke! Men de to 'små' på 5 år og 7 år, de klare rigtig meget herhjemme nu. De kan finde ud af at sortere vasketøj (men jeg står ved siden af og 'godkender') de kan næsten finde ud af programmerne til vaskemaskinen. De kan fylde en opvaskemaskine rigtig op, sætte den igang, tømme den. De kan pudse vinder, og de kan nu gøre rent på badeværelset 'alene'. Det eneste de stadig har problemer med, det er støvsugning. Det er åbentbart svært at overskue et stort gulv, og få det støvsuget 'systematisk' og dermed ordentligt.

Nu er det jo ikke sådan at mine børn aldrig laver andet end hus arbejdet, for det gør de bestemt. Tænk bare på alle de timer de er i institution, hvor de netop ikke er huslige, men stort set kun leger (med undtagelse af at tage sin egen tallerken ud af bordet).

Det tager måske 10-15min at sætte en vask over, og når børnene hjælper hinanden med at lægge tøjet sammen OG lægge det på plads i vores skabe, så tager det max 20 min. Så ialt har de brugt en halv time på det, og jeg har fået vasket tøj hvor mit 'arbejde' bestod i at hjælpe med sortering.

Anmeld

2. september 2013

MorDk

Jeg lader også min datter hjælpe med vasketøj hihi.... hun hiver det på gulvet jeg har lagt sammen. Eller hiver tøjet op af posen (som skal lægges sammen) det tager lidt længere tid, men det er hyggeligt ♥

Anmeld

2. september 2013

EnSødMor

Mumto3 skriver:

Mit bedste bud på rigtige gode aktiviteter er hverdagsting

Selvom de 'intet kan' når de kun er 1 år, så elsker de at være med til alt lige fra at putte vasketøj i maskinen, 'lægge det samme', gøre rent på badeværelse, vaske op, tørre bordet af.

Hvis du er intstillet på at det tager meget længere tid end det plejer, så kommer det tifoldigt igen, når børnene bliver større. For det første er de bare vant til at hjælpe til derhjemme, og de kan rent faktisk finde ud af det, fordi de har lært det imens de var så små at de ville høre efter.

Det er meget sværre at lære en 5 årig og endnu svære at lære en 10årig og nærmest umuligt at lære en 15årige at gøre rent. For det 'gider de kræft emde mig ikke'!!! mens det lille barn på 1 år, bare elsker at få lov til at være sammen med mor, og selvværdet vokser og vokser med hver eneste lille arbejdsopgave de udføre!

Samtidig tænker jeg at det er en god gave at give sine børn med i livet at de rent faktisk er i stand til at klare sig selv, fordi de har lært det hjemmefra.

Vores børn er 5år,7år og 9år. Den første startede vi desværre for sent med at inddrage i husholdningen, fordi vi lavede den fejl at tro at børn kun skal lege, og det skal de ikke! Men de to 'små' på 5 år og 7 år, de klare rigtig meget herhjemme nu. De kan finde ud af at sortere vasketøj (men jeg står ved siden af og 'godkender') de kan næsten finde ud af programmerne til vaskemaskinen. De kan fylde en opvaskemaskine rigtig op, sætte den igang, tømme den. De kan pudse vinder, og de kan nu gøre rent på badeværelset 'alene'. Det eneste de stadig har problemer med, det er støvsugning. Det er åbentbart svært at overskue et stort gulv, og få det støvsuget 'systematisk' og dermed ordentligt.

Nu er det jo ikke sådan at mine børn aldrig laver andet end hus arbejdet, for det gør de bestemt. Tænk bare på alle de timer de er i institution, hvor de netop ikke er huslige, men stort set kun leger (med undtagelse af at tage sin egen tallerken ud af bordet).

Det tager måske 10-15min at sætte en vask over, og når børnene hjælper hinanden med at lægge tøjet sammen OG lægge det på plads i vores skabe, så tager det max 20 min. Så ialt har de brugt en halv time på det, og jeg har fået vasket tøj hvor mit 'arbejde' bestod i at hjælpe med sortering.

Smiler lidt af dit indlæg, men hvor har du ret... Min datter plejer nemlig at komme hen og tage tøj på af kurven når jeg ligger det sammen... - men måske jeg burde involvere hende mere i det huslige også.... Tak for rådet...  

Anmeld

2. september 2013

Holbæktrunten

MorDk skriver:

Jeg lader også min datter hjælpe med vasketøj hihi.... hun hiver det på gulvet jeg har lagt sammen. Eller hiver tøjet op af posen (som skal lægges sammen) det tager lidt længere tid, men det er hyggeligt ♥

Ja, vasketøjet er genialt! Noah elsker også at hjælpe til med det praktiske, fx kommer han tøjet i maskinen, hjælper med at tage det ud og fisker det op og rækker mig det så jeg kan hænge det op. Det tager lidt ekstra tid, ja, men han synes det er fedt og jeg har ikke dårlig samvittighed over at lave lidt praktisk mens han er vågen

At bære ud af bordet og komme i opvaskeren er også et hít, selvom han kun er knap to - og har været det længe. Han kan blive helt ulykkelig når der ikke er mere at tage af bordet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.