Selv tage tøj på? Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.572 visninger
29 svar
17 synes godt om
31. august 2013

MorDk

Hvornår kan man "kræve" at ens barn selv tager sit tøj på?

Tager Jeres barn selv tøj på? Hvor gammel er jeres barn?

Jeg tænkte idag da jeg gav min søn på knapt 3 år tøj på at jeg faktisk "hjælper" ham ALT for meget!!! Det er jo for åndssvagt  Han går i BH og ja han kan jo godt. Men jeg gør det nærmest for ham. Tænker der må laves om på det... men igen... han er bare så "selvstændig" (læs: trodsig) at jeg nogle gange bare tænker... "ejj det gør jeg sgu bare"....

Hvad siger I? Skal jeg bare lade ham tage tøj på selv eller? Hvad når man skal ud af døren om morgenen??? Det kan jo tage evigheder så....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2013

Troldemommi

MorDk skriver:

Jeg tænkte idag da jeg gav min søn på knapt 3 år tøj på at jeg faktisk "hjælper" ham ALT for meget!!! Det er jo for åndssvagt  Han går i BH og ja han kan jo godt. Men jeg gør det nærmest for ham. Tænker der må laves om på det... men igen... han er bare så "selvstændig" (læs: trodsig) at jeg nogle gange bare tænker... "ejj det gør jeg sgu bare"....

Hvad siger I? Skal jeg bare lade ham tage tøj på selv eller? Hvad når man skal ud af døren om morgenen??? Det kan jo tage evigheder så....

Johanne bliver 2 den 21 september hun kan selv tage trusser, undertrøje og bukser på, men trøjer og strømper skal hun have hjælp til 

Jakken kan hun også selv tage på men ikke lyne 

Monica 

Anmeld

31. august 2013

De3Guldklumper

MorDk skriver:

Mine har gjort det de kunne fra 1 1/2 år af og omkring 2 - 2 1/2 år har de selv kunne. Jeg vil gerne hjælpe - trods trodsighed - og ja de er begge afleveret i bh i nattøj.

Hvis man ved det tager en krig om morgenen så er forberedelse på hvordan morgenen skal forløbe meget vigtig her ihvertfald. Ikke for mange beskeder af gangen men mere at når der er spist morgenmad at så skal der tisses af, når der så tisses af får man en besked mere om en eller to ting der skal gøres.

Det er især den mindste som kræver struktur og for at det hele ikke skal ende i kaos jamen så er det vejen frem her

Anmeld

31. august 2013

MorDk

Monica P skriver:

Johanne bliver 2 den 21 september hun kan selv tage trusser, undertrøje og bukser på, men trøjer og strømper skal hun have hjælp til 

Jakken kan hun også selv tage på men ikke lyne 

Monica 

Jeg ved min søn også kan men desværre gør jeg det bare for ham. Det er bare sådan en dårlig vane. Og jeg har besluttet at det skal stoppe. Vil gerne hjælpe men ikke overtage.

Anmeld

31. august 2013

Pikku Myy

MorDk skriver:

Vi hjælper også vores søn "alt for meget". I børnehaven klarer han sig selv, så det er ikke fordi han ikke kan, men det er på en eller anden måde blevet en selvfølge.

På et tidspunkt, hvor jeg spurgte hvorfor jeg altid skulle hjælpe ham med hans sko, sagde han at ude i børnehaven skulle han gøre alting selv - herhjemme ville han gerne have lidt hjælp, så jeg har egentlig besluttet mig for at hans selvstændighed på det punkt må komme i det tempo der passer. Og her er det bare langsomt

Anmeld

31. august 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min dreng skal stadigvæk nogen gange have hjælp og han er snart 6 år (dovenskab, men kan godt selv) og min datter har klaret det selv i flere år og hun er 4 1/2 år. Min erfaring er bare, at der er forskel på drenge og piger

Anmeld

31. august 2013

-Sigrid-

Vi datter er så småt begyndt at gøre det selv (sko, strømper, bukser, jakker), men skal selvfølgelig stadig have hjælp. Hun gør godt halvdelen selv - og vil selv!
Hun er 19 mdr

Jeg ved ikke om det hjælper, men nu har du da et indput mere, og om ikke andet oppede jeg tråden 

Anmeld

31. august 2013

Capri Sonne

Pikku Myy skriver:

Vi hjælper også vores søn "alt for meget". I børnehaven klarer han sig selv, så det er ikke fordi han ikke kan, men det er på en eller anden måde blevet en selvfølge.

På et tidspunkt, hvor jeg spurgte hvorfor jeg altid skulle hjælpe ham med hans sko, sagde han at ude i børnehaven skulle han gøre alting selv - herhjemme ville han gerne have lidt hjælp, så jeg har egentlig besluttet mig for at hans selvstændighed på det punkt må komme i det tempo der passer. Og her er det bare langsomt

Hvor gammel er din dreng?

Min datter bliver 4 lige om lidt, men vi kæmper en del med tøjet og jeg føler hun er for gammel til alt den hjælp

Hun kan ikke koncentrere sig om at gøre det selv og bliver nemt frustreret hvis det driller og så giver hun bare op. Så jeg hjælper en del og måske jeg bare skulle acceptere det? Der er jo ingen voksne der går rundt og ikke kan finde ud af at tage tøj på hehe,

Anmeld

31. august 2013

Aabye

Min dreng åp 2.5 tager alt tøj på selv.. Med undtagelse af bluse.. men undertøj, strømper, bukser, sko, jakke, evt regnbukser osv osv tager han på selv..

Anmeld

31. august 2013

Clisolka

MorDk skriver:

Isabella på 2,9 år kan stort selv det meste nu. 

Hun har dog stadig lidt problemer med at få bukserne op over numsen  Inden for den sidste måneds tid har hun selv kunnet tage trøje på 

Hun har aldrig villet have ret meget hjælp til at få tøj på, så selvfølgelig har hun selv fået lov 

Godt nok kan det sidde en smule forkert nogle gange, men det er princippet i det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.