hjælp til ugelig madplan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.433 visninger
7 svar
4 synes godt om
31. august 2013

Majbrit P

Hvordan ser jeres madplan ud for en uge?

Beløb

Varer

retter

Vi har ROD i det herhjemme.. bruger 7000 kroner på mad om måneden, og nu må det STOPPE!!! men aner ikke hvor vi skla begynde. Vil gerne starte på madplan og styre pengene og maden via det.

Så please tøser hjælp!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2013

Studerendemor

Three little steps skriver:

Beløb

Varer

retter

Vi har ROD i det herhjemme.. bruger 7000 kroner på mad om måneden, og nu må det STOPPE!!! men aner ikke hvor vi skla begynde. Vil gerne starte på madplan og styre pengene og maden via det.

Så please tøser hjælp!

Vi bruger 2500 kr. på husholdning pr. måned og kører efter denne model:

En gang kød - okse/svin

En gang kylling/kalkun

En gang fisk (vi får fisk på pålæg til frokost også)

En gang veganer - fx grøntsagssuppe med hjemmelavet brød/wok

En gang vegetar med bælgfrugter

En gang vegetar med æg/ost

En gang grød, rester eller rugbrød. (oftest, den eftermiddag, vi kommer sent hjem)

Så har vi et lille lager af ris, pasta, nudler, quinoa, kikærter, røde/grønne linser, forskellige gryn til grød, osv.

I haven har vi et væld af krydderurter, som vokser og vokser, dem bruger vi meget. Jeg er vild med urtesalt, men det koster en bondegård og kan laves på 2 min. med urter fra haven.

I køkkenet har vi også altid Hoisin - og østerssovs, så vi altid kan lave en hurtig wok.

Vi har altid fem-seks grøntsager liggende, og køber først en ny, når der mangler en slags. 

Vi smider stort set aldrig mad ud, vi køber kun det, vi har brug for og det sparer vi rigtig mange penge på. 

Vi kunne sagtens bruge mange flere penge på mad, men på denne måde sikrer vi os at vi får varieret og sund mad og det fungerer rigtig godt.

Anmeld

3. september 2013

Majbrit P

skrivemaskine skriver:

Vi bruger 2500 kr. på husholdning pr. måned og kører efter denne model:

En gang kød - okse/svin

En gang kylling/kalkun

En gang fisk (vi får fisk på pålæg til frokost også)

En gang veganer - fx grøntsagssuppe med hjemmelavet brød/wok

En gang vegetar med bælgfrugter

En gang vegetar med æg/ost

En gang grød, rester eller rugbrød. (oftest, den eftermiddag, vi kommer sent hjem)

Så har vi et lille lager af ris, pasta, nudler, quinoa, kikærter, røde/grønne linser, forskellige gryn til grød, osv.

I haven har vi et væld af krydderurter, som vokser og vokser, dem bruger vi meget. Jeg er vild med urtesalt, men det koster en bondegård og kan laves på 2 min. med urter fra haven.

I køkkenet har vi også altid Hoisin - og østerssovs, så vi altid kan lave en hurtig wok.

Vi har altid fem-seks grøntsager liggende, og køber først en ny, når der mangler en slags. 

Vi smider stort set aldrig mad ud, vi køber kun det, vi har brug for og det sparer vi rigtig mange penge på. 

Vi kunne sagtens bruge mange flere penge på mad, men på denne måde sikrer vi os at vi får varieret og sund mad og det fungerer rigtig godt.

mange tusinde tak!!

Anmeld

3. september 2013

bøllen

Beløb

Varer

retter

Så please tøser hjælp!

Vi laver madplan hver søndag, så bliver der handlet ind først i ugen, suppleret sidst på ugen med brød , mælk & frugt.

jeg hæver fast beløb når der handles 1000 kr, det prøver vi at holde os til. Det kan knibe, så hæver vi bare det mere.

ved at lave madplan handles der kun til det der står på sedlen til retterne samt det vi ellers mangler. Lige p.t køre vi projekt tøm fryser. Sidste weekend gennemgik vi friseren og lavede en liste. Så der hver gang krydses af når de.r tages kød op. På den måde håber jeg det bliver nemmere at styre indholdet i friseren. Så det ikke bare er at købe løs 

Retter er meget forskelligt. p.t er vi kørt fast i de samme så min udfordring er at finde på en ny ret til hver uge. Vi har 2 nemme dage som kan være rugbrød , pitabrød mm da der er sport for ungerne.

Anmeld

3. september 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jøsses det var godt nok også vildt mange penge at bruge på mad. Hvor mange er i??

Jeg har lige været oppe og handle ind i rema til hele ugen. Jeg har købt:

En hel kylling til suppe.

En pakke hakket kyllinge fars, til frikadeller. Spises med rugbrød ohjemmesyltet  rødbeder.

En pakke hakket oksekød, til kødsovs eller lassange.

En pakke ungkvæg i stykker, med champingon, og tranebær til gryderet.

Blandet grønsager i løsvægt, gullerøder, persillerod og pastinak.

3 porre. 

En pak asparges.

Et blomkål.

2 L mælk.

En lille fløde, til gryderetten.

Et glas dolmio.

1 L yougurth.

2L caco.

1 pakke boller. 

Alt det til under 300kr

Flere af tingene rækker til 2 dage.

Håber det ka gi et par ider?? vh stine

Anmeld

3. september 2013

LilleMie

Beløb

Varer

retter

Så please tøser hjælp!

Vi handler nok for ca. 600 kr. om ugen inkl. bleer og alt (2 voksne og 1 barn på 1,5 år). Vi laver madplan søndag og handler mandag (da jeg har fri om mandagen). Og så handler vi typisk en gang ekstra om ugen (mælk, rugbrød og frugt)

Onsdag er blevet fast fiskedag, men ellers varierer det hele fra uge til uge og vi bliver vi meget inspireret af opskrifter på nettet. Vi har et abonnement på "madopskrifter.nu" og vi bruger næsten altid deres opskrifter som udgangspunkt, og siden laver selv indkøbslister, hvor den kan finde ud af lægge sammen (f.eks. hvis der skal kartofler til maden 2 gange, kan den selv finde ud af hvor mange man skal bruge i alt ).

Vi laver tit mad til 2 dage af gangen (og/eller fryser rester ned) og har nu indført en fast dag med rester fra fryseren (den dag vi begge har sent fri), så vi kan få ryddet lidt op dernede.

Vi var ca. 1,5 år om at tage os sammen til at lave madplan, men nu vi har haft det i snart et år og elsker det! Vi spiser meget mere varieret nu og der går uger mellem, vi får det samme.

Det er selvfølgelig altid træls at lave madplanen, men det opvejes mange gange af, hvad vi sparer alle de andre dage, hvor vi slipper for at tænke på, hvad vi skal lave til aftensmad i aften, at vi lige skal nå at handle osv. + vi sparer penge i vores budget.

Held og lykke med det

Anmeld

3. september 2013

Majeha

Jeg har 2000,-/md til mig og 2 børn.

Denne uge stod på:

man: fuldkornspasta (5 ps. 35,- i Bilka pt.) m. torskenuggets

tir: gryderet* m. kartoffelmos

ons: rester m. ris

tor: rester m. ris

fre: Ud og spise (min brors fødselsdag)

lør: pasta m. kogt broccoli og laks

søn: hj. lavet pizza (rester til mandag eller fryses)

* Gryderet:

½ kg. hk. svin, 2 peberfrugter, 1 porre, 1 løg, 3 pastinakker, 7 gulerødder, 1/4l. cremefine (alt købt på tilbud), 1 ds. kidneybønner, 1½ l. bouillon og meljævning. 

Og så fryser jeg simpelthen ALT, der kan fryses.

Anmeld

3. september 2013

Menne

Vi bruger 5000 kr pr måned. Forsøger at lave madplaner og handle stort ind. I de 5000 kr er der også råd til at gå ud at spise et par gange. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.