Eksperthjælp: 5 måneder, kan ikke lide mors hjemmelavede hirsegrød.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

991 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. august 2013

Lisbeth Jess

"5 måneder, kan ikke lide mors hjemmelavede hirsegrød."

Hej Lisbeth.

Hjælp

Jeg har lavet noget mad til min søn på 5 måneder. Jeg lavede hirsegrød fra bunden af. Jeg fulgte opskriften fra sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn og småbørn"
Dvs. der blev en god lille grydefuld mad. Jeg hældte både fedtstof og optøet modermælk i for at gøre grøden tynder. Ellers virkede den rigtig tyk. Så der kom lidt over 1/2 dl. modermælk i og 1 tsk fedtstof.

Min søn skulle prøve den slags grød for første gang. (De andre gange har han bare prøvet Risgrød fra Semper)

Men han fik kun 2 skefulde og så gad han ikke mere. -Om han ikke kunne li det eller han ikke lige var i humør til det, vides ikke lige

Men nu står jeg og har en hel gryde tilbage med hirsegrød. Må det gemmes nu, hvor det egentlig har været opvarmet og modermælk og fedtstoffet er kommet i?
Og hvis ja, kan man så bare opvarme det igen i gryde eller microovn?

Og lige et andet spørgsmål: Jeg har en masse poser i fryseren med modermælk, som jeg vil bruge til hjemmelavet grød til ham. Skal det mælk egentlig opvarmes til en hvis grad før det må serveres og hvor lang tid kan optøet modermælk holde i køleskabet, hvis man ikke bruge det i maden med det samme?

Håber du kan svare på alle mine spørgesmål.

Hilsen hende den meget mad-forvirret mor

Lisbeths svar

Hej !
Nu har du formentlig smidt grøden ud, og deter godt.
For du kan ikke gemme opvarmet modermælk.
Du behøver ikke varme den frosne modermælk op. hvis du putter lidt i den varme grød, tør det hurtigt op.
Uopvarmet optøet modermælk kan holde sig i køleskab i 1 døgn.
Når det har været opvarmet skal det kasseres.det samme med MME.

Deter dejligt selv at lave grød, desværre er smagen ikke altid så de små kan lide den.Smag selv på hirsegrøden, den smager af ingenting, derfor godt med den søde modermælk.Du kan gøre grøden endnu bedre, ved at mose en smule banan og komme i grøden.
Fortsat held og lykke med grød måltiderne og dit barn.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.