Janne T. skriver:
Det er det der er svært, for man kan jo ikke se ind i fremtiden, om end det ville være enormt praktisk. Som du siger kan de risikere at blive som hun dog kat - men igen; Er det grund til ikke at få nr. 4? Så får de jo sikkert bare et dejligt forhold til de andre søskende. Det er dog selvfølgelig lidt et problem, hvis de skal dele værelse, men igen. Jeg tror ikke det er netop dét der ville stoppe mig fra 4'eren.
Og hvis i netop har styr på bil og økonomi, er det vel i sidste ende primært det følelsesmæssige. Som udgangspunkt tror jeg ikke der er noget galt i at dele værelse, mine børn skal også dele. Dog er jeg lidt i tvivl om hvor store børn typisk er, før end de begynder at ville have privatliv og have deres eget. Det kan godt ske at 9 og 11 år er lidt sent? I princippet kan i jo heller ikke vide om en største bliver en af dem, der bor hjemme længe (med mindre i har en regel om at man skal flytte ved en bestemt alder), så den er lidt tricky.
Om det er dét der er tungen på vægtskålen i forhold til beslutningen er jo noget i må tage op. Jeg kan godt se det rent logistiske problem, men jeg er nok en romantiker der kan lide at tænke med hjertet, så i jeres tilfælde havde jeg nok valgt at få en nr. 4 
Præcis - hvis man dog bare havde en idé om, hvad fremtiden ville bringe! ;o)
Jeg kan godt forstå, hvorfor du mener, at det kun er det mentale, der mangler - men faktisk føler jeg det nok lidt omvendt.
Det er alle de praktiske ting, der er med til at få mig til at tøve, tror jeg. Har enormt svært ved at finde ud af, hvor jeg står (måske fordi jeg svinger sådan.

).
Men følelsesmæssigt tog jeg gerne en krudtugle mere, men så tænker jeg på dele værelse, mindre til de andre af tid og økonomi, ikke det bedste sæde i bilen til den sidste (i praksis bliver det jo nok en af de store, der rykker i 3. række), og hvad nu hvis...
Men som sagt vil de store gerne have en mere - især den største. Undrer mig meget, for de kan jo godt se, hvor meget vi er nødt til at tage hensyn til den lille. Og når jeg så en sjælden gang forholder mig til, hvad hun siger og kommer med "vi har jo ikke plads til en mere - vi har ikke flere værelser" (en meget praktisk ting, en 9 - årig ville kunne forholde mig til, tænkte jeg), så er svaret bare, at hun da gerne vil dele!

- Og nej, man aner jo ikke, hvornår de flytter hjemmefra, så har bare taget udgangspunkt i mig selv - flyttede efter gym som 19-årig, og hvis de selv vælger en form for gymnasiel uddannelse er det jo nok oplagt - vi bor lidt uden for Århus, så mon ikke der kommer en tid, hvor de gerne vil bo mere centralt?!

Nogen gange tænker jeg også, at det skisme da ikke er rent praktiske ting, der skal forhindre os - og jeg prøver også at sige til mig selv, at andres holdninger heller ikke skal være afgærende (jeg ved min mor vil få et mindre anfald, fordi hun mener det vil være tåbeligt).
vi har ikke mange muligheder for at få ungerne passet i dag (kun min mor, der kan tage dem alle 3), så det sker måske en gang om året... det ville jo ikke blive nemmere med een mere.
Så er der ferie - men så igen, vi har byttet hus de sidste gange - og kørt selv, og så betyder det jo ikke noget, om vi er en fra eller til (medmindre vi er tilbage ved pladsen i bilen)..
Argh - så mange tanker!!!