Godaften,
min kæreste og jeg står i den situation, at jeg påtænker at blive gravid indenfor den nærmeste fremtid. Men først vil vi gerne lige have nogle facts på bordet, så vi ved om det overhovedet kan hænge sammen.
Jeg går på VUC det næste år og læser nogle fag op, og min kæreste er ligeså studerende på en videregående uddannelse.
Planen er, at jeg bliver gravid så min termin er sat efter at jeg er færdig på VUC, altså engang i året efter. Men hvordan er reglerne for barsel, kontanthjælp osv? Jeg tænker, at hvis vi inden jeg er færdig på VUC konstaterer at jeg er blevet gravid, forsøger jeg at finde et arbejde så jeg kan tjene mine egne penge indtil 2-3 måneder før terminsdatoen. Men hvad gør jeg /vi så derfra? Har jeg ret til kontanthjælp 2-3 måneder for terminen, og hvor meget kan jeg få og hvor længe? Hvor længe kan man få "barsels-kontanthjælp" og holde orlov, og derved undgå at blive sendt i aktivering. Det er planen at 10-12 måneder efter fødsels starter jeg på uddannelse igen, og skal derfor på SU.
Håber der er nogen der kender til reglerne, og kan afklare for os, hvordan vi kan få det til at hænge sammen det år efter baby er født og månederne op til.
På forhånd tak, glæder mig til at høre fra jer!
Anmeld