Barsel efter ungdomsuddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.026 visninger
15 svar
3 synes godt om
16. august 2013

Anonym trådstarter

Godaften,

min kæreste og jeg står i den situation, at jeg påtænker at blive gravid indenfor den nærmeste fremtid. Men først vil vi gerne lige have nogle facts på bordet, så vi ved om det overhovedet kan hænge sammen.

Jeg går på VUC det næste år og læser nogle fag op, og min kæreste er ligeså studerende på en videregående uddannelse.

Planen er, at jeg bliver gravid så min termin er sat efter at jeg er færdig på VUC, altså engang i året efter. Men hvordan er reglerne for barsel, kontanthjælp osv? Jeg tænker, at hvis vi inden jeg er færdig på VUC konstaterer at jeg er blevet gravid, forsøger jeg at finde et arbejde så jeg kan tjene mine egne penge indtil 2-3 måneder før terminsdatoen. Men hvad gør jeg /vi så derfra? Har jeg ret til kontanthjælp 2-3 måneder for terminen, og hvor meget kan jeg få og hvor længe? Hvor længe kan man få "barsels-kontanthjælp" og holde orlov, og derved undgå at blive sendt i aktivering. Det er planen at 10-12 måneder efter fødsels starter jeg på uddannelse igen, og skal derfor på SU. 

Håber der er nogen der kender til reglerne, og kan afklare for os, hvordan vi kan få det til at hænge sammen det år efter baby er født og månederne op til.

På forhånd tak, glæder mig til at høre fra jer!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2013

hekran

Anonym skriver:

Godaften,

min kæreste og jeg står i den situation, at jeg påtænker at blive gravid indenfor den nærmeste fremtid. Men først vil vi gerne lige have nogle facts på bordet, så vi ved om det overhovedet kan hænge sammen.

Jeg går på VUC det næste år og læser nogle fag op, og min kæreste er ligeså studerende på en videregående uddannelse.

Planen er, at jeg bliver gravid så min termin er sat efter at jeg er færdig på VUC, altså engang i året efter. Men hvordan er reglerne for barsel, kontanthjælp osv? Jeg tænker, at hvis vi inden jeg er færdig på VUC konstaterer at jeg er blevet gravid, forsøger jeg at finde et arbejde så jeg kan tjene mine egne penge indtil 2-3 måneder før terminsdatoen. Men hvad gør jeg /vi så derfra? Har jeg ret til kontanthjælp 2-3 måneder for terminen, og hvor meget kan jeg få og hvor længe? Hvor længe kan man få "barsels-kontanthjælp" og holde orlov, og derved undgå at blive sendt i aktivering. Det er planen at 10-12 måneder efter fødsels starter jeg på uddannelse igen, og skal derfor på SU. 

Håber der er nogen der kender til reglerne, og kan afklare for os, hvordan vi kan få det til at hænge sammen det år efter baby er født og månederne op til.

Hvis du har planer om at komme i arbejde efter VUC, skal du for det første melde dig ind i en A-kasse (Min A-kasse er ret billig) og den vej igennem kunne gøre dig berettiget til barselsdagpenge, når du skal på barsel. Hold dig mest muligt væk fra kontanthjælpen og hvis du får arbejde har du mulighed for dagpenge, hvis du betaler til din a-kasse Du kan læse om dine rettigheder under barsel på alle a-kassers hjemmesider (hvor længe, hvor meget, hvem osv).

Anmeld

16. august 2013

LilleChelle

hekran skriver:

Hvis du har planer om at komme i arbejde efter VUC, skal du for det første melde dig ind i en A-kasse (Min A-kasse er ret billig) og den vej igennem kunne gøre dig berettiget til barselsdagpenge, når du skal på barsel. Hold dig mest muligt væk fra kontanthjælpen og hvis du får arbejde har du mulighed for dagpenge, hvis du betaler til din a-kasse Du kan læse om dine rettigheder under barsel på alle a-kassers hjemmesider (hvor længe, hvor meget, hvem osv).

Det passer altså ikke at man skal være medlem af en A-kasse for at kunne få barselsdagpenge. Det eneste krav der er, er at man skal have haft 120 timers arbejde over 13 uger, op til at du går på barsel - 4 uger før termin. 

Anmeld

16. august 2013

hekran

LilleChelle skriver:

Det passer altså ikke at man skal være medlem af en A-kasse for at kunne få barselsdagpenge. Det eneste krav der er, er at man skal have haft 120 timers arbejde over 13 uger, op til at du går på barsel - 4 uger før termin. 

Min fejl. Det var mere det der med at man ikke skal søge kontanthjælp, hvis hun har været i arbejde. Kan dog kun til enhver tid anbefale a-kasse og fagforening - uanset arbejde

Anmeld

16. august 2013

LilleChelle

Anonym skriver:

Godaften,

Du kan aldrig planlægge en graviditet. Vi ønskede også at jeg skulle føde omkring sommerferien hvor jeg blev student. Men sådan blev det ikke  

Men, når du gerne vil være gravid, så er det på GO FOR IT ! Men prøv at finde et job allerede nu. Du skal være anset et vis antal måneder for at kunne få betalt noget af din barsel i stedet for ved kommunen via barselsdagpenge eller kontanthjælp. 

Du har først ret til barsel 4 uger før forventet termin. 

Du har ret til 46 ugers barsel + 4 uger før fødsel, dvs. 50 ugers orlov i det hele. Hvor du kan få enten barselsdagpenge eller kontanthjælp. Kontanthjælpen kommer til at ligge på 5753 kr. før skat om måneden. 

Anmeld

16. august 2013

LilleChelle

hekran skriver:

Min fejl. Det var mere det der med at man ikke skal søge kontanthjælp, hvis hun har været i arbejde. Kan dog kun til enhver tid anbefale a-kasse og fagforening - uanset arbejde

Det er jeg fuldstændig enig i  

Lige nu hvor hun er studerende er der selvfølgelig ingen grund til at være medlem af A-kassen. Men så snart hun får arbejde, så er det selvfølgelig en fornuftig idé. 

Anmeld

16. august 2013

Anonym trådstarter

Jeg har et studiejob, hvor jeg har ca 55 timer om måneden. Men kan jo ikke være sikker på at kunne finde et andet jderefter VUC med flere timer.  Det giver mig ret til barselsdagpenge, men kun omkring 5000,- om måneden før skat, og det kan jeg jo simpelthen ikke leve for ...

hvad nu hvis jeg ikke kan finde et arbejde med flere timer, eller det ikke kommer til at passe med jeg kan nå at være der i 13 uger, hvad har jeg så af muligheder?

Anmeld

16. august 2013

LilleChelle

Anonym skriver:

Jeg har et studiejob, hvor jeg har ca 55 timer om måneden. Men kan jo ikke være sikker på at kunne finde et andet jderefter VUC med flere timer.  Det giver mig ret til barselsdagpenge, men kun omkring 5000,- om måneden før skat, og det kan jeg jo simpelthen ikke leve for ...

hvad nu hvis jeg ikke kan finde et arbejde med flere timer, eller det ikke kommer til at passe med jeg kan nå at være der i 13 uger, hvad har jeg så af muligheder?

Så tror jeg du ryger på kontanthjælp, som er 5753 kr. før skat. 

- Så jeg ville personligt spørge arbejdet om de har mulighed for at sætte dig lidt op i timer når du er færdig med at studere. 

Kontanthjælp var ikke en mulighed for mig, da vi både ejer stor ny bil og har en stor ejerlejlighed. 

Anmeld

16. august 2013

Anonym trådstarter

Men jeg troede kontanthjælpsatsen når man er på barsel var nærmere 10000,- før skat? Det er bare det jeg har hørt fra andre..

citat fra borger.dk under kontanthjælp for under 21 år 

• gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.500 kr. (2013)

Det er der desværre ikke mulighed for på arbejdet, har prøvet at få flere timer det sidste år til at supplere su'en.

men hvad med de nye regler fra 2014 angående kontanthjælp? Min kæreste er studerende, har bil og fritidsjob, vil det påvirke kontanthjælp?

Anmeld

16. august 2013

Monski

Anonym skriver:

Men jeg troede kontanthjælpsatsen når man er på barsel var nærmere 10000,- før skat? Det er bare det jeg har hørt fra andre..

citat fra borger.dk under kontanthjælp for under 21 år 

• gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.500 kr. (2013)

Det er der desværre ikke mulighed for på arbejdet, har prøvet at få flere timer det sidste år til at supplere su'en.

men hvad med de nye regler fra 2014 angående kontanthjælp? Min kæreste er studerende, har bil og fritidsjob, vil det påvirke kontanthjælp?

Jeg ved ikke hvordan reglerne er efter den nye reform men da jeg var gravid med Anthon (4 år siden) fik jeg ca 4500.- udbetalt fra jef var i uge 12 til jeg havde født, efter jeg havde født fik jeg 9300,- udbetalt.
Kan ikke huske hvor meget det var før skat.

- MEN, jeg skulle presse meget på, rigtig meget!!
Altså de blev ved med at sige man ikke kunne få hjælp under graviditet osv, indtil jeg kom op med et papir hvorpå loven stod.
Mange af dem fra min mødregruppe havde også fået at vide at de ikke kunne få noget hjælp.

Held og lykke med det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.