"5 måneder, puttevaner, er de o.k?"
Hej Lisbeth!
Jeg skriver til dig, fordi vi har en bekymring omkring, vores 5 mdr gamle søn og hans puttevaner.
Siden han kom ud af min mave er han blevet svøbt når han skal puttes. Og det bliver han stadig. Han kan ikke falde i søvn af sig selv, hvis vi bare ligger ham - hverken i barnevognen eller i tremmesengen. Dog har vi den sidste halvanden månedes tid kunne ligge ham om natten, efter han har været oppe og få mælk. (Jeg ammer)
Dvs. han bliver ammet, bøvser og bliver lagt i seng igen og får sutten - ingen problemer. Det kan han bare ikke om dagen! Mit indtryk er, at han ikke kan finde ro i sin krop, med mindre han bliver svøbt. Han er altid blevet viklet ud af svøbet, inden han er lagt i barnevogn/seng men det er lige de der5-10 min til han falder i søvn han har brug for at være svøbt og blive vugget..
Vores bekymring består så i, om vi gør det rigtige for ham? Altså har vi givet ham en dårlig vane ved at svøbe ham? Han er en glad, stor og sund dreng på 7800 g og 70 cm. (Lang og slank), som generelt sover godt - 3 lure om dagen, som varer alt mellem 40 min - 3 timer (oftest sover han længe til middag), og så tager han gerne 20 min sidst på dagen, først på aftenen. Han går i seng kl 19-19.30 og sover tit til kl 01 - det er sket at klokken bliver 02 før han vil ammes. Han er oppe en gang mere og få mælk, før vi står rigtig op - som oftest er mellem 07 og 08.
Vi har skam forsøgt flere gange at ligge ham på opfordring af vores egen sundhedsplejerske, og ja nogen gange er det lykkedes efter 3-4 timers kamp! Hele hans dag har været ødelagt hver gang. Vores sundhedsplejerske har givet udtryk for at det er dårligt for vores søn og har sagt at vi ikke giver ham selvtillid til selv at kunne falde i søvn. Så naturligvis er jeg lidt frustreret og bekymret - vi vil jo nødig gøre ham usikker og skabe utrygge rammer for ham. Vi synes jo netop det er en tryg måde for ham at blive puttet på - og så sover han jo altså på den anbefalet måde, på ryggen med dynen over sig og ikke for varmt. Aldrig svøbt - kun få gange når han har været syg og har sovet i vores seng.
Hvad er din holdning til vores putte vaner - er det helt skørt?
Mvh A's Mor.
Lisbeths svar
Kære A!
Hvor er jeres søn heldig at være havnet i en familie som er opmærksom på hans behov for at være svøbt så han trygt falder i søvn . han sover gode lure om dagen, og sover også godt om natten.
Jeger af den overbevisning at små børn skal mærke, kærlighed og omsorg fra deres forældre i rigelige mængder, jo mer jo bedre. et lille barn skal ikke tvinges ind i en rytme og måde som ikke passer barnet.
At kæmpe i timer for at lære sit barn at sove er imod mine værdier og erfaringer med børn.
Babyer har godt af at være i forældres favn, også selvom klokken er 19, 20 eller 21.Når de er fyldt helt op med nærvær, omsorg og samvær så lægger de sig til at sove uden problemer. det er min erfaring
Når han mærker at der er tryghed, omsorg via hans svøb, så lægger han sig trygt til at sove. Søvn skal ikke være en kamp.
Du giver ham ikke dårlige vaner, du giver ham en kærlig regelmæssig tryghed som gør at han kan sove.
I løbet af de næste 7-8 måneder, vil der helt naturligt blive en ændret putterutine i og med han begynder at kravle og møve sig rundt, så er det ikke sikkert han vil svøbes mer.
Der findes sikkert babyer som lader sig putte uden det store brok.Så er der babyer der skal svøbes, babyer der skal være i favn, og alt er o.k.
Det vigtige er at I er opfyldt af, at det I gør er det bedste for lige netop jeres barn. Og når jeg læser, hvad du skriver, så siger jeg.. Bare fortsæt som den kærlige omsorgsfulde mor du er, det nyder dit barn godt af.Jeger sikker på hans selvfølelse bliver stor,han bliver mødt.
Fortsat held og lykke med ham og hav en skøn tid fremover.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk