Vil ikke fast føde..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

947 visninger
12 svar
8 synes godt om
13. august 2013

birthee

Jeps, det er problemet herhjemme lige nu... Alexander på 6 måneder vil bare ikke fast føde - vi har flere gange startet ham op på grød eller mos, men han har decideret kastet op af det... Nu er vi så startet igen, og jeg kan allerhøjest få et par skefulde i ham, nu har vi været igang 1½ uge hvor jeg prøver til hver dag... Havde tirsdag i sidste uge besøg af sundhedsplejersken, der ville have at inden for en uge skulle han være oppe på 2 fulde grød/mos måltider  Hvad gør jeg?

Det skal lige nævnes at han lider af forstoppelse, og er på movicol - alt det her grød-halløj påvirker åbenbart hans tarmsystem, for på en uge har han kun lavet 3 gange

Gode råd modtages med kyshånd!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2013

Sijac

birthee skriver:

Jeps, det er problemet herhjemme lige nu... Alexander på 6 måneder vil bare ikke fast føde - vi har flere gange startet ham op på grød eller mos, men han har decideret kastet op af det... Nu er vi så startet igen, og jeg kan allerhøjest få et par skefulde i ham, nu har vi været igang 1½ uge hvor jeg prøver til hver dag... Havde tirsdag i sidste uge besøg af sundhedsplejersken, der ville have at inden for en uge skulle han være oppe på 2 fulde grød/mos måltider  Hvad gør jeg?

Det skal lige nævnes at han lider af forstoppelse, og er på movicol - alt det her grød-halløj påvirker åbenbart hans tarmsystem, for på en uge har han kun lavet 3 gange

Gode råd modtages med kyshånd!

Prøv gulerodsmos, det er sødt og har samtidig en afførende virkning.

Prøv eventuelt at tilsætte fx organo i vandet når du koger grøntsagerne, det er et kæmpe hit herhjemme. Jeg blender alt mader for h*n vil på ingen måde have konsistens, der fremprovokere opkast. Prøv med forskellige tykkelser på grøden - start tyndt og gør det langsomt tykkere. Giv den samme grød i 4 dage, giv en ny i 4 dage, vendt så tilbage til den første grød 1 dag osv.

Anmeld

13. august 2013

Jibbe

Jeg ville give ham lidt tid. Begge mine drenge har først spist da de var 7,5 - 8 mdr og er sprunget grød stadiet over... Ingen af dem kunne lide det og nægtede at spise det. Til gengæld er blødgjort bondebrød med pålæg de selv kan tage, været et kæmpe hit i starten. Min 3-årige spiser som alle andre børn nu og ham på 1 er godt på vej. Han er stadig glad for amning men når jeg ikke er tilgængelig er mad ok så han skal nok lære det!

Anmeld

13. august 2013

Sijac

Sijac skriver:

Prøv gulerodsmos, det er sødt og har samtidig en afførende virkning.

Prøv eventuelt at tilsætte fx organo i vandet når du koger grøntsagerne, det er et kæmpe hit herhjemme. Jeg blender alt mader for h*n vil på ingen måde have konsistens, der fremprovokere opkast. Prøv med forskellige tykkelser på grøden - start tyndt og gør det langsomt tykkere. Giv den samme grød i 4 dage, giv en ny i 4 dage, vendt så tilbage til den første grød 1 dag osv.

...

Og lad dig ikke bekymre om hvad SP siger. Tag dig god tid, for dit barns skyld, og gør det i det tempo han er klar til. Gør det til noget hyggeligt i stedet for noget der ikke er rart, og bare skal overstås.

Anmeld

13. august 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
Jibbe skriver:

Jeg ville give ham lidt tid. Begge mine drenge har først spist da de var 7,5 - 8 mdr og er sprunget grød stadiet over... Ingen af dem kunne lide det og nægtede at spise det. Til gengæld er blødgjort bondebrød med pålæg de selv kan tage, været et kæmpe hit i starten. Min 3-årige spiser som alle andre børn nu og ham på 1 er godt på vej. Han er stadig glad for amning men når jeg ikke er tilgængelig er mad ok så han skal nok lære det!

Her har alberte heller ik været for glad for grød, det gav hende brækfornemmelse. Men da vi begyndte på bondebrød ændrede det sig! 

Til ts, så bare tá det roligt, det ska nok komme og det haster jo heller bare fordi han er blevet 6 mdr! Vh stine

Anmeld

13. august 2013

Sara.

Jeg har med mit yngste barn erfaring med at springe grøden over og i stedet gå til bondebrød, kogte kartofler, frikadeller, kogte grøbtsager osv.
min su dhedsplejerske anbefalede mkg at prøve det og sagde at jeg hurtigt ville kunne se om han kunne styre det.
Det gik fint... Så det vil jeg anbwfale hvis der kommer opkast fornemmelser ved grød hver gang

Anmeld

13. august 2013

Mother-love

Isabella kunne ikke tåle grød. Hendes system stoppede fuldstændigt. Så vi valgte at lave grønsagmos og så fik hun frugtmos i noget a38.

Grønsagmos der kan du lave det på pastinak, gulerødder, ærter og evt. Lidt kartoffel.
Du skal bare huske at du helst ikke skal blende kartoffel da de ændre stivelsen i kartoflen som kan give forstoppelse også.
Og ellers bare sveskemos og ellers bærmos det kan du nemlig også blende ud så det er helt most. Isabella havde også svært ved havregrød der ikke var blendet så det gjorde jeg. Og med tiden blev det bedre og hun kunne efterhånden spise noget grovere og grovere

Anmeld

13. august 2013

Tulle28

Hvis du er forstoppet har du med garanti ikke den store appetit. Og sådan er det også med de små. Derudover kan grød og mos godt virke forstoppende, hvilket jo bare vil gøre ondt værre, hvis han er forstoppet i forvejen. Hold jer fra banan og kartoffel især, avocado er godt og mildt mod maven.

Har du prøvet at læse om baby led weaning (BLW)? Det går ud på at man springer grød og mos stadiet over og lader børnene spise selv.
http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-181 4829.htm

Han er KUN 6 mdr., og rigtig mange børn er langsomme startere ift fast føde. Mælk skal stadigvæk udgøre hans primære føde indtil han er 9 mdr og fast føde kun være smagsprøver - husk det!

Anmeld

13. august 2013

L&V

Hvis han er forstoppet er appetitten der ik og de ka ha tildens til opkast.. Hva grød/mos får han?

Anmeld

13. august 2013

RiUL

Han er nok bare ikke klar, synes mange forældre og sp'er forventer at barnet skal kunne spise fastføde alt alt for tidligt! desværre..

Gi ham tid, måske lade ham sidde med nogle kogte kartofler selv, så kan det være det bliver mere interessant.

Min oliver blev nærmest fuldammet til han var 1 år, og begyndte først at spise rigtigt da han startede i vuggestue, der var han 11 mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.