SU, hvad gjorde i med lån osv??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

829 visninger
9 svar
0 synes godt om
11. august 2013

Muffinmus

Vi har hus, 3 børn og to biler....så at leve for min mands lån på 17.000 udbetalt og min kommende SU på måske 5700 før skat er ikke en mulighed.
Vi har fasteudgifter på ca 19.000 kr, uden mobil Tlf, mad, brændstof osv.
Jeg skal engang til at på U, har i Forsvaret sparet CU op, dvs i får en lorteløn, men samtidigt får vi optjent muligheden for at få noget løn hvis vi senere skal uddanne os civilt. Dvs jeg skal på SU i godt og vel 1,5 år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i andre gjorde i samme situation.
Altså, dvs jeg kan ikke bruge historier om to voksne på DU i en lille lejlighed og i klarer jer fint
Jeg skal bruge ideer der svarer til at vi som familie på 5 med hus og biler kan klarer os smartest.
Tog i SU lån og betalte de dyre 4 % i renter?
Lavede i andre slags lån i banken?

Vi overvejer nemlig at bygge om herhjemme, dvs lave hele overtagen om og få nyt tag på de kommende år. S vi har snakket om, om bi evt kunne tage det lån og samtigt låne F.eks så jeg kunne få det der svarer til 12000 udbetalt pr måned det 1,5 år som et stort lån i huset.
Vi har en friværdi på ca 500.000 kr i huset lige nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2013

Kloster

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at høre, hvad man kan gøre...

Drømmen om at læse til Spl er høj, men vær realistisk - det kommer ikke til at ske, så lang tid jeg kun kan få 5400,- om måneden før skat i SU.

Jeg er halvbitter over, man ikke kan få støtte til mere, når man først i en moden og stabil alder finder ud af, man vil læse videre.

Og SUlån... Vi har mere end rigeligt lån. Ønsker virkelig ikke at tage flere lån. Vil virkelig gerne give vores drenge en god uddannelsesstart nu hvor det også står for døren.

Kunne argumentere sååå meget for, at voksne, modne og stabile mennesker burde kunne få hvad der svarer til dagpengene, når man vil læse videre.

Anmeld

12. august 2013

Muffinmus

Kloster skriver:

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at høre, hvad man kan gøre...

Drømmen om at læse til Spl er høj, men vær realistisk - det kommer ikke til at ske, så lang tid jeg kun kan få 5400,- om måneden før skat i SU.

Jeg er halvbitter over, man ikke kan få støtte til mere, når man først i en moden og stabil alder finder ud af, man vil læse videre.

Og SUlån... Vi har mere end rigeligt lån. Ønsker virkelig ikke at tage flere lån. Vil virkelig gerne give vores drenge en god uddannelsesstart nu hvor det også står for døren.

Kunne argumentere sååå meget for, at voksne, modne og stabile mennesker burde kunne få hvad der svarer til dagpengene, når man vil læse videre.

Ja, det er faktisk helt hul i hovedet kun at give belønning til de unge der skynder sig videre... God ide, men også en god ide at tænke på etablerede voksne der drømmer om en uddannelse men ikke rigtig har mulighed for det.
Men SU lån er god mulighed, hvis man skal betale F.eks 1400 kr af hver måned i 5 år bagefter...det er til at overleve for at få drømme uddannelsen. Men hvis man i forvejen sidder hårdt i det er det næsten umuligt.
Vi har i aftes snakkes om at vi kunne lægge 1500 til side de næste 30 mdr, det er den tid der vist kok er til før jeg skal på SU.
Og i mens jeg er på SU vil manden lægge 1000 kr af hans løn til side til mig, sætte min PBS del af betalinger lidt ned måske og så låne resten....det er stadig små 100.000 jeg skal låne så, for at få et rimeligt liv under SU, men det ved jeg ikke bliver et problem at låne i banken. Heldigvis, ville være skod hvis jeg samtidigt også skulle slås med dem.

Anmeld

12. august 2013

Kloster

MariaE skriver:

Ja, det er faktisk helt hul i hovedet kun at give belønning til de unge der skynder sig videre... God ide, men også en god ide at tænke på etablerede voksne der drømmer om en uddannelse men ikke rigtig har mulighed for det.
Men SU lån er god mulighed, hvis man skal betale F.eks 1400 kr af hver måned i 5 år bagefter...det er til at overleve for at få drømme uddannelsen. Men hvis man i forvejen sidder hårdt i det er det næsten umuligt.
Vi har i aftes snakkes om at vi kunne lægge 1500 til side de næste 30 mdr, det er den tid der vist kok er til før jeg skal på SU.
Og i mens jeg er på SU vil manden lægge 1000 kr af hans løn til side til mig, sætte min PBS del af betalinger lidt ned måske og så låne resten....det er stadig små 100.000 jeg skal låne så, for at få et rimeligt liv under SU, men det ved jeg ikke bliver et problem at låne i banken. Heldigvis, ville være skod hvis jeg samtidigt også skulle slås med dem.

Jeg har først fundet ud af sent i livet, hvad jeg egentlig ville være og har jo så derfor både en social- og sundhedshjælper OG en social- og sundhedsassistent uddannelse. Jeg DRØMMER om at kunne blive sygeplejerske.

Jeg ved jeg ville kunne blive en brandgod sygeplejerske, men det er slet ikke sikkert, jeg nogensinde bliver det. Hold op hvor gad jeg godt have noget med hud og sår at gøre ell undervise...

Kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få mere end 5400 om måneden. Hvis jeg tog SUlån ville jeg kunne få 10.000,- om måneden. Og selv om jeg er lavtlønnet i min uddannelse, mangler der altså stadig 11.500,- for at jeg er oppe på min normale indtægt. Og omkring 5000,- for at komme op på dagpengene. Det er mange penge at mangel om måneden med de udgifter en familie med store børn og derved store udgifter også har.

Og ja man kan arbejde ved siden af, men det kan man ikke i alle de praktikker, en Spl studerende kan igennem. Og det hele er jo self + bøger. Og det er fair nok, men for 5400 om mdr i SU, så er der bare intet tilbage. Vi spiser jo mere om måneden!

Brok brok brok og undring...

Anmeld

12. august 2013

raca

starten stiller gratis uddannelser til rådighed og det syntes jeg er rigtig fint og godt.  samt mugligheden for at låne.

for mig er uddannelse en priotet, og lånet også en priotet, så man kan få andet og måske bedre lønnet arbejde min hvertfal et arbejde man drømmer og og glæder sig til at bestide frem for noget man ikke er tilfreds med.

vi bor i hus, vi har 3 biler og 2 børn min mand arbejder og jeg læser samt har et mikro bi job.

hovdeparten af dem jeg går i klasse med har det på samme måde.

og der er mange måder at skaffe pengene på,

nogle har sparret op,

nogle tager lån i huset

nogle bruger af deres friværdi

og nogle tager SU lån.

hvad der er mest fornuftigt er det nok kun banken der kan svare på.

se på hvor kan i sparre, måske skal ALLE ferie nedproteres og væksesl til 1-2 års kort, måske skal tlf skiftet til et billiger abonoment, måske er der noget at hente ved tv pakkern, måske kan mad bugettet trimmes, ligeså tøj buget, 

og se på hvad udgifter i forventer at havde de næste 1.5 år.

mange bruger 20000-30000 på ferie pr år, dette kan skærres ned til ca 5-6000kr dvs man fluks har 15000-20000 at gøre godt med, det svare til 3-5 mdr lån..  

at tage en uddannelse når man har et hus med friværdig mener jeg er et priotets sp. vil man udvære lidt luksus og frøs i hverdagen og bruge af friværdien eller vil man ikke. 

Anmeld

12. august 2013

Muffinmus

Kloster skriver:

Jeg har først fundet ud af sent i livet, hvad jeg egentlig ville være og har jo så derfor både en social- og sundhedshjælper OG en social- og sundhedsassistent uddannelse. Jeg DRØMMER om at kunne blive sygeplejerske.

Jeg ved jeg ville kunne blive en brandgod sygeplejerske, men det er slet ikke sikkert, jeg nogensinde bliver det. Hold op hvor gad jeg godt have noget med hud og sår at gøre ell undervise...

Kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få mere end 5400 om måneden. Hvis jeg tog SUlån ville jeg kunne få 10.000,- om måneden. Og selv om jeg er lavtlønnet i min uddannelse, mangler der altså stadig 11.500,- for at jeg er oppe på min normale indtægt. Og omkring 5000,- for at komme op på dagpengene. Det er mange penge at mangel om måneden med de udgifter en familie med store børn og derved store udgifter også har.

Og ja man kan arbejde ved siden af, men det kan man ikke i alle de praktikker, en Spl studerende kan igennem. Og det hele er jo self + bøger. Og det er fair nok, men for 5400 om mdr i SU, så er der bare intet tilbage. Vi spiser jo mere om måneden!

Brok brok brok og undring...

Altså, mine dp under barsle var let udvidet med 8 uger, dvs jeg fik mellem 7.000-9000 udbetalt pg det var skisme en smule for lidt plejer at få knap 14.000 udbetalt hvor BPS tager 9000 og så skal der købes mad, benzin, tøj og mobilregning ved siden af så det kunne ikke løbe rundt år måneden startede med 1.500 i underskud nogle mdr.
Men når det er så gjort tid, så kunne min mands løn dække lidt af underskuddet jo.

Men jeg har regnet på det. Vi ved vi sidder okay i det, har kke det store lønninger, men rimeligt med penge. Og vi har som sagt en god friværdis i huset fordi vi tog et 15 års lån i huset i stedet for 30 som de fleste andre gør. Dt gør vi allerede ha betalt en hel del af vores lån. Så det er derfor vi overvejer at bruge friværdien til at supplere min SU.
SU lige nu hedder 5700 før skat, satser på ca 5.000 udbetalt da jeg jo har hus og får et rimeligt fradrag.
Men det batter jo ikke nogen steder, så mangler jeg stadig 4.000 til faste regninger plus 3000 til mad, tøj, til alle 5 som er min del a budgettet til det og tfl og benzin.
Så vores udregning er at jeg gerne skulle have mindst 12.000 udbetalt for at det kan hænge sammen.
Så vi skal skaffe 7.000 om måneden..... Kan vi spare op fra næste måned og 2,5 år frem. Har vi så jeg kun skal låne 4300 pr mdr i 1,5. Dt ved jeg vi sagtens kan.
Og ja, férie er godt vi håber på en tur i efteråret da vi har opsparet til det. Og ellers er vi så heldige at vi de sidste år har været afsted med svigermor og svigerfar på deres regning. Så det er mere end luksus og vi er SÅ taknemmelige over de vil have os og alle tre unger med.
Men de næste år er det ikke sikkert vi kan spare sammen selv,det må vi se til..måske der kommer lidt skatte penge retur
Jeg er heldigere stillet end mange andre netop fordi jeg får en lån en del af min uddannelse.
Og jeg ville virkeligt ønske at alle der drømte om en uddannelse kunne finde en ,øde at få råd til det på, så ærgerligt at sidde med en drøm der ikke går opfyldelse.

Anmeld

12. august 2013

aarhusmor

Vi har 1 barn, villa, sommerhus, 2 biler. Manden arbejder og jeg er på SU.

Situationen har ændret sig, men i starten var det bare alm. SU + SU Lån.

Men rent praktisk så kan man flytte fradraget over til manden så han får mere udbetalt. Man beholder dog det alm. personfradrag selv. (altså den der er på SU)

Jeg er siden hen blevet godkendt til handicaptillæg og det hjælper jo betydeligt. Jeg modtager stadig lån, men efter min praktik vil jeg ikke have det mere. Manden er også steget i løn.

Men jeg tænker at hvis man er på alm. SU, så kan man jo tjene op til ca. 8000 kr. brutto om måneden ved siden af, så det er jo en mulighed.

Anmeld

12. august 2013

Muffinmus

Ja, men man som sygeplejerske skal du bare have rigtigt meget praktik rundt omkring...så man kan jo ikke tage et job 4 uger, så sige op, så komme igen 3-4 uger nogle mdr senere
Samtidigt har jeg jo tre børn der skal passes og der skal læses/ skrive opgaver 1-2 timer hver dag for at være med.
Så jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skulle have et job ved siden af der kan passe ind i skoleplanen og børneplanen
Måske hvis jeg havde været uden børn, så var der mere tid til børn og kun praktik perioderne at tage hensyn til.

Men hvor meget fradrag og hvordan kan man flytte det over til ham uden at miste sit eget?

Anmeld

12. august 2013

aarhusmor

MariaE skriver:

Ja, men man som sygeplejerske skal du bare have rigtigt meget praktik rundt omkring...så man kan jo ikke tage et job 4 uger, så sige op, så komme igen 3-4 uger nogle mdr senere
Samtidigt har jeg jo tre børn der skal passes og der skal læses/ skrive opgaver 1-2 timer hver dag for at være med.
Så jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skulle have et job ved siden af der kan passe ind i skoleplanen og børneplanen
Måske hvis jeg havde været uden børn, så var der mere tid til børn og kun praktik perioderne at tage hensyn til.

Men hvor meget fradrag og hvordan kan man flytte det over til ham uden at miste sit eget?

Du kan flytte al det fradrag over som vedr. gæld.
Personfradraget kan du ikke flytte over. Husker ikke lige beløbet, men mener det er omkring 46000 om året

Anmeld

12. august 2013

aarhusmor

aarhusmor skriver:

Du kan flytte al det fradrag over som vedr. gæld.
Personfradraget kan du ikke flytte over. Husker ikke lige beløbet, men mener det er omkring 46000 om året

42.000

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035568

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.