Erfaringer m. vitamin B12 mangel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.504 visninger
7 svar
0 synes godt om
11. august 2013

Manna

Hej

Jeg søger lidt flere personlige erfaringer med vitamin B-12 mangel, end dem jeg lige kan finde herinde og på det øvrige net.

Derfor hvis du lider el. har lidt af vit B-12 mangel vil du så dele dine oplevelser?

Hvordan opdagede du det?
Hvad var dine symptomer?
Hvordan behandles det?

Og ja, det er helt bevidst, indlægget er her under prøver at blive gravid.

mvh. Manna

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2013

livhemdrup

Manna skriver:

Hej

Jeg søger lidt flere personlige erfaringer med vitamin B-12 mangel, end dem jeg lige kan finde herinde og på det øvrige net.

Derfor hvis du lider el. har lidt af vit B-12 mangel vil du så dele dine oplevelser?

Hvordan opdagede du det?
Hvad var dine symptomer?
Hvordan behandles det?

mvh. Manna

Jeg får sprøjter hver anden måned med b12 da jeg ik får nok og konstant mangler det. Jeg kan mærke når det er ved at være tid da jeg bliver helt vildt træt. 

Når jeg har fået sprøjten går der gerne et par dage før effekten viser sig. I nogen tilfælde er det arveligt at man ik danner b12 vitamin. Det er det i mit tilfælde. Da min far, mor og onkel heller ik danner b12 selv. 

Anmeld

11. august 2013

Christina89

Jeg fik konstateret B12-mangel for godt 4 år siden - det hele startede med, at jeg tabte mig meget (fra 60 kg til 48 kg), jeg var træt hele tiden, meget bleg, det føltes som om, at mine ben forsvandt under mig, når jeg prøvede at gå og ja. Jeg havde det i det hele taget bare rigtig ubehageligt og følte hele tiden, at jeg kunne besvime når som helst. Jeg gik med det rigtig længe, da min familie var sikker på, at jeg var på kur, hvilket jeg ikke var, tabte mig bare pludselig  Da jeg så endelig kom til lægen, viste det sig, at jeg havde B12-mangel og akut behov for indsprøjtninger, hvilket jeg fik én gang om ugen (i ballen) de efterfølgende 5 uger. Herefter overgik jeg til at få en indsprøjtning én gang om måneden - nu får jeg det så i pilleform i stedet, de hedder Betolvex. Dette skal jeg formentlig have resten af mit liv, min krop kan ikke selv optage B12.

Prøv at snak med din læge om det, hvis du føler dig dårlig - de kan hurtig tjekke det ved at tage en blodprøve

Anmeld

11. august 2013

hekran

Jeg tror det i mit tilfælde handlede lige så meget om, at jeg manglede jern. 

Jeg gik til lægen, fordi jeg var så træt hele tiden og gik og gabte konstant. Min yngste søn var der omkring 8 måneder gammel, så det spillede også lidt ind. Lægen tog nogle blodprøver og ringede til mig om at komme igen næste dag. Mit jerntal var vist meget lavt (4, så vidt jeg husker) og det samme var min blodprocent (omkr 6). Han gave mig derfor en recept på B12, da det vist spiller ind i, hvordan jern optages i kroppen. 

Jeg fik vist en lynkur, fordi jeg fik et skud i ballen hveranden dag i to uger. Min mor, der er sygeplejerske fik lov til at gøre det. Ellers skulle det have været ved lægen. Derefter gik jeg i gang med jerntabletter (som jeg hader så inderligt!). 

Jeg ved derfor ikke, hvad der var skyld i trætheden, men det hjalp i hvert fald

Anmeld

11. august 2013

Manna

Tak for svar Liv, Christina og Hekran.

Så I havde ikke nogle andre symptomer som snurren i ben, svimmel el. andet?

Kun træthed og vægttab?

mvh. Manna

Anmeld

11. august 2013

hekran

Manna skriver:

Tak for svar Liv, Christina og Hekran.

Så I havde ikke nogle andre symptomer som snurren i ben, svimmel el. andet?

Kun træthed og vægttab?

mvh. Manna

I forbindelse med trætheden, gabte jeg meget og følte tit, at jeg ikke kunne trække vejret dybt nok, så jeg kan vel godt lægge åndenød og svimmelhed oveni kassen.

Anmeld

11. august 2013

mulle85

Jeg fik det konstateret for nogle år siden, efter jeg hsvde høst min første søn startede det, begyndte og få rigtig ondt i den ene side af nsven og var inde og ude af sygenhuset havde det generelt dårligt hvor de intet ku finde, skiftede til Aalborg sygehus de fandt så ud af det var b 12 mangle ny går jeg fast en pille dagligt mod det og den hjælper gudskelov!

Anmeld

11. august 2013

mulle85

mulle85 skriver:

Jeg fik det konstateret for nogle år siden, efter jeg hsvde høst min første søn startede det, begyndte og få rigtig ondt i den ene side af nsven og var inde og ude af sygenhuset havde det generelt dårligt hvor de intet ku finde, skiftede til Aalborg sygehus de fandt så ud af det var b 12 mangle ny går jeg fast en pille dagligt mod det og den hjælper gudskelov!

Ups født sku der stå

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.