Eksperthjælp: Midterbarn 5 år, græder meget.,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.887 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. august 2013

Lisbeth Jess

"Midterbarn 5 år, græder meget., "

Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig da jeg er bekymret for min datter. Hun er 5 år gammel. Jeg har i forvejen 2 andre børn hvoraf hun er den mellemste. Jeg har ikke oplevet dette med den ældste så derfor søger jeg nu råd og vejledning hos dig.
Sagen er den, at min datter er meget følsom. Hun er generelt en glad pige som aldrig går men enten hopper/danser eller løber hen til ting.
Men hun græder rigtig, rigtig meget. Så meget, at det til tider virkelig irriterer mig. Jeg er ikke meget for at indrømme det for jeg synes det gør mig til en dårlig mor. At jeg ikke rummer mit barn når hun åbenlyst har brug for det.
Hun græder oftest over de mindste ting, bare for at nævne eksempler fra idag: At hun ikke fik sine badesko med til stranden, at hun ikke måtte svømme uden badevinger (selvom vi sagde det inden vi gik i vandet), at hun ikke fik spurgt om hun måtte svømme hen til nummer 2 bro, at hun fryser, at hendes kjole skal knappes, at vi ikke med det samme kan knappe hendes kjole, at hendes is smelter, at hun ikke kom først på badeværelset, at hun kun fik 3 nødder og at hendes underbukser strammer.
I starten tænkte jeg, at det var måske fordi hun fik en søster men jo mere jeg tænker over det jo mere indser jeg, at det rent faktisk også var der før. Alle disse ting. Min svigermor kalder hende barnet der har let til latter men også til tårer. Det er rigtigt. Hvordan rummer jeg hende? Jeg prøver virkelig at anerkende hendes følelser de fleste gange men hun græder ikke mindre. Tværtimod faktisk mere. Nogen råd til en meget træt mor der synes at hendes datter er for meget ked af det?

Lisbeths svar

Hej !
Det kan være svært som mor at rumme sine børn, når der er så meget gråd over i vore øjne små ting.
Hun er midterbarn, og deter en svær position at befinde sig i. Den store som kan såmeget og som den 5 årige så gerne vil sammenlignes med og vil det samme, og på den måde får en del nederlag.og det giver sorg og dermed gråd hos en 5 årig.
Så¨er der den lille, hvor lille ved jeg ikke, men den lille får på en eller anden måde altid tiltusket sig mest opmærksomghed.
Så deter svært at være 5 år og i midten. hun er ikke stor nok til at kunne sige. Altså mor, nu bliver jeg ked af det, for nu er der ligesom ingen der ser mig. Og jeg kan altså også mange ting, se mig nu.
Hun er ofte glad og synger og danser og deter jo fint, alligvel knækker hendes film og hun græder over småting som du siger. i hendes liv kan det vælte dte hele. og så græder hun.
Hun mærker din irritation og så græder hun endnu mer.
Mit råd er. Se om du kan overskue at fylde hende godt op med nærvær, i den næste tid.. forstået på den måde. Vis hende hvor vigtig hun er. F.eks, sig: Det her, vil jeg gerne at vi to, skal lave. . Lad far være på de to andre. Vi to min pige vi skal have, lave, gå , ordne, ligemeget hvad. Bare hun oplever hun er udvalgt som den vigtige i et bestemt øjeblik.
Anerkend og ros det hun kan gøre og støt hende i det som hun endnu ikke kan. Elsk hende for den hun er, og vis hende det.
Fortæl hende om da du var barn.. Fortæl hende ,at når der flere børn så er det nogen gange svært, og deter o.k at være ked af det.Så når hun græder så træk vejret dybt ned i maven og husk det er signalet at hun er lidt i underskud.
Så skal hun bare have lidt empati. Du blev bare så ked af det, fordi du gerne ville, og så brug det der gjorde hende ked af det.Så græder hun sikkert endnu mer, ogd eter o.k, lad hende græde, og bliv i det, hold om hende. Græd du bare mit barn, deter o.k., ligepludselig er hun fyldt op og klar til at fortsætte legen.
Du er en kærlig omsorgsfuld mor, der bekymrer sig om dine børns trivsel.Det vigtigste er at du viser at du elsker dem, og at du viser, græd bare, jeg rummer det.
Når børn oplever, at alle følelser bliver rummet, giver det tryghed, fred og ro i dem , og mindre gråd..
Håber dette kan inspirere, skriv igen hvis der er noget jeg skal uddybe.
rigtig meget held og lykke med rummeligheden og de tre børn.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess

Jeg tror at alle børn på forskellige tidspunkter lige har brug for en opprioritering af nærvær fra begge eller en af forældrene.
Deter en rigtig god ide udover at lave ting sammen som familie også spiltte op i alnentid med de enkelte børn på skift.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.