Stroma ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.194 visninger
9 svar
0 synes godt om
13. juli 2009

Smukkert

Hejsa.
Da jeg var til MD scanning kiggede en læge på mig bagefter og konstaterede at jeg har stroma. Han sagde det var et almindeligt graviditetstegn.
Det er nogle kirtler i halsen der hæver, så vidt jeg ved.

Har du haft stroma under din graviditet eller kender nogle der har?

Vil lige udspørge min læge omkring 24-ugers undersøgelsen, men vil gerne høre om nogle af jer herinde har hørt om det - og evt. om det er noget der forsvinder igen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2009

karina1980

det er din skjoldbugskirtel, der overproducere hormon, i de fleste tilfælde såsom i forbindelse med graviditet har det sædvanligvis ikke så meget at sige, struma er jo en stoftskiftesygdom, dvs enten har man for højt eller for lavt stoftskifte og i ens graviditet sker der en frygtelig masse med kroppen, så det jo ikke sikkert den liiige kan følge med hele vejen runde

jeg er blevet undersøgt for struma, da min mor og mormor har det, og jeg har det så åbenbart også, men jeg kan regulere mit via kost og ved at jeg ikke bliver alt for overvægtig, jeg kan mærke når mit er slemt, så trykker det på halsen og da det var rigtig slemt havde jeg besvær med at trække vejret når jeg lå på ryggen,

men der findes 2 typer struma og alt efter hvilken man har, ja så kan man enten leve med den eller blive medicineret så godt at man kan leve med den

men i de fleste tilfælde forsvinder det igen hvis det opstår under graviditet

Anmeld

13. juli 2009

Smukkert

karina1980 skriver:

det er din skjoldbugskirtel, der overproducere hormon, i de fleste tilfælde såsom i forbindelse med graviditet har det sædvanligvis ikke så meget at sige

jeg er blevet undersøgt for struma, da min mor og mormor har det, og jeg har det så åbenbart også, men jeg kan regulere mit via kost og ved at jeg ikke bliver alt for overvægtig, jeg kan mærke når mit er slemt, så trykker det på halsen og da det var rigtig slemt havde jeg besvær med at trække vejret når jeg lå på ryggen,

men der findes 2 typer struma og alt efter hvilken man har, ja så kan man enten leve med den eller blive medicineret så godt at man kan leve med den

men i de fleste tilfælde forsvinder det igen hvis det opstår under graviditet

Jeg tænker måske jeg altid har haft det, men først nu en læge opdager det, for har altid haft en lidt tyk hals og har nemlig også altid haft svært ved at trække vejret når jeg ligger ned (har altid troet det var min store barm der var årsagen til det.....

Men altså, det er en kronisk sygdom så? Dødelig??

Anmeld

13. juli 2009

karina1980

Mælkebøttebarn skriver:

Hejsa.
Da jeg var til MD scanning kiggede en læge på mig bagefter og konstaterede at jeg har stroma. Han sagde det var et almindeligt graviditetstegn.
Det er nogle kirtler i halsen der hæver, så vidt jeg ved.

Har du haft stroma under din graviditet eller kender nogle der har?

Vil lige udspørge min læge omkring 24-ugers undersøgelsen, men vil gerne høre om nogle af jer herinde har hørt om det - og evt. om det er noget der forsvinder igen?

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/struma.asp

der står lidt her

Anmeld

13. juli 2009

karina1980

Mælkebøttebarn skriver:

Jeg tænker måske jeg altid har haft det, men først nu en læge opdager det, for har altid haft en lidt tyk hals og har nemlig også altid haft svært ved at trække vejret når jeg ligger ned (har altid troet det var min store barm der var årsagen til det.....

Men altså, det er en kronisk sygdom så? Dødelig??

hmm ja i mange tilfælde er den kronisk, men den kan behandles, der er lidt forskellige måder at behandle på alt efter om man har højt eller lavt, eller om man har et der ligger og svinger

men dødeligt det har jeg ikke hørt om, altså jo, hun sagde da jeg var derude at de allerværeste tilfælde de så, var når folk faktisk blev kvalt af at ligge på ryggen, men så skulle den også være rigtig stor og det fulgte som oftest hånd i hånd med overvægt, de blev så opereret og så kunne de ligge på ryggen igen

Anmeld

13. juli 2009

Smukkert

karina1980 skriver:

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/struma.asp

der står lidt her

Nu har jeg lige læst lidt..
ØV, at jeg har det .
Lyder som en temmelig træls sygdom der skal kontrolleres en del.........
Har på fornemmelsen mit stofskifte er nedsat, nu hvor jeg er gravid, for de symptomer de beskriver passer godt på mig.
Øv, øv, øv..

Anmeld

13. juli 2009

karina1980

Mælkebøttebarn skriver:

Nu har jeg lige læst lidt..
ØV, at jeg har det .
Lyder som en temmelig træls sygdom der skal kontrolleres en del.........
Har på fornemmelsen mit stofskifte er nedsat, nu hvor jeg er gravid, for de symptomer de beskriver passer godt på mig.
Øv, øv, øv..

men vent til efter du har født og din krop igen er tilbage til normal(sådan rimeligt) og så be lægen om at undersøge dig for det, det er blot en flok blodprøver der sendes afsted + en graviditets test  (også selvom man er steril)

det får man gjort løbende igennem et halvt år og så kommer man ind på thyradera inde på sygehuset og får taget billeder af sin hals/skjoldbugskirtel og de resultater sammenligner de så,

men altså rigtig mange får en snert af det mens man er gravid, da man netop har så mange hormoner i kroppen og kroppen jo skal arbejde for 2,

men forsvinder det ikke når du har født, så be om at blive undersøgt

Anmeld

13. juli 2009

Smukkert

karina1980 skriver:

men vent til efter du har født og din krop igen er tilbage til normal(sådan rimeligt) og så be lægen om at undersøge dig for det, det er blot en flok blodprøver der sendes afsted + en graviditets test  (også selvom man er steril)

det får man gjort løbende igennem et halvt år og så kommer man ind på thyradera inde på sygehuset og får taget billeder af sin hals/skjoldbugskirtel og de resultater sammenligner de så,

men altså rigtig mange får en snert af det mens man er gravid, da man netop har så mange hormoner i kroppen og kroppen jo skal arbejde for 2,

men forsvinder det ikke når du har født, så be om at blive undersøgt

Ja, skal helt sikkert have det undersøgt..

Har også taget rigtigt meget på efter jeg er blevet gravid. Kiloene sætter sig bare på mig. Når jeg har været på p-piller bliver jeg også overvægtigt.. Tror hvertfald det kan have en betydning for at jeg nu har fået struma.
Kan ikke vente til jeg har født og kan få smidt kiloene af mig igen!

Anmeld

13. juli 2009

karina1980

Mælkebøttebarn skriver:

Ja, skal helt sikkert have det undersøgt..

Har også taget rigtigt meget på efter jeg er blevet gravid. Kiloene sætter sig bare på mig. Når jeg har været på p-piller bliver jeg også overvægtigt.. Tror hvertfald det kan have en betydning for at jeg nu har fået struma.
Kan ikke vente til jeg har født og kan få smidt kiloene af mig igen!

det kan jeg godt forstå, jeg endte med at tage 20 kg på sidst jeg var gravid, jeg tudbrølede ude på fødegangen over at jeg vejede så meget, da jeg skulle føde,

men heldigvis gik det stærkt og 3 mdr efter havde jeg tabt 12 kg

så bare rolig det skal nok komme af igen,

Anmeld

13. juli 2009

Smukkert

karina1980 skriver:

det kan jeg godt forstå, jeg endte med at tage 20 kg på sidst jeg var gravid, jeg tudbrølede ude på fødegangen over at jeg vejede så meget, da jeg skulle føde,

men heldigvis gik det stærkt og 3 mdr efter havde jeg tabt 12 kg

så bare rolig det skal nok komme af igen,

Ja, det skal det!!
Det er så hårdt at blive anset som være fed blandt andre mennesker og alle de kommentarer man får, når jeg slet ikke er vant til den slags opmærksomhed .
Bumser får jeg også sindssygt mange af...

Når jeg er færdig med at amme har jeg nogle piller mod uren hud - og også nogle, der hjælper med vægttab - som jeg har fået på recept inden jeg blev gravid, da jeg også tog vildt meget på af p-piller.
Havde dog tabt 10 kg inden jeg blev gravid - og ja, jeg ejer ikke en vægt, men tror jeg har taget 20 kg på allerede.. Føler mig som en stribet mammut - som nu også har rygproblemer.. Ynk ynk ynk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.