Hej piger 
Jeg har virkelig brug for råd omkring vores datters opførsel
hun er 1 år og 8 måneder og er meget voksen af sin alder. Hun kan en masse ord, og er for nogen tid siden begyndt at tale i sætninger, så meget af det hun siger, forstår vi.
f.eks kan hun finde på at gå over til køleskabet, hvor hun ved vi gemmer osten(hun elsker at få en skive ost). Derefter råber hun på en af os, indtil vi kommer derover, peger på køleskabet, som hun ikke kan nå, og siger "osjt, osjt, osjt". Når vi siger "nej, du må ikke få ost nu, vi skal spise aftensmad snart"(som hun udmærket godt forstår hvad betyder), står hun bare og ler ad os og råber om at få ost. Hvis vi flytter hende et andet sted og siger nej, du får ikke ost nu, bliver hun hysterisk og græder helt vildt(falsk). Hvis vi ikke reagerer på hendes gråd, stopper hun.
hvorfor opfører hun sig sådan? Er det normalt? Er det en fase? er det fordi vi er for bløde? Vores familier siger det er fordi vi har forkælet hende.
sommetider kan vi godt finde på at sige ja, efter at have sagt nej, f.eks. hvis hun skal i seng, men ikke vil, hvorefter vi siger at ok, så venter vi 5 minutter, men så skal du i seng.
vi krammer og kysser hende meget, og hun er også et meget kærligt barn og har en masse kærlighed at give hendes nærmeste og de andre børn i vuggestuen, og pædagogerne siger at hun fungerer godt og kan lege med alle, endda de store BH børn. MEN hun er et MEGET stædigt barn, og hun ved hvad hun vil og kæmper til det sidste på at få sin vilje igennem. Skal vi sige, at sådan er hun som person eller skal vi benytte en anderledes tilgang til de små episoder i hverdagen?
Jeg synes også at hun tror at hun er MEGET mere voksen end hun er. Er det normalt? Eller er det fordi hun er førstfødte/enebarn?
jeg
for, at nogen har nogle erfaringer at dele ud af