Når vi en gang er bedsteforældrer....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

436 visninger
4 svar
7 synes godt om
29. juli 2013

Ciss

Jeg sidder og spekulerer på, hvad som mon er blevet anderledes, når vi en gang bliver bedsteforældrer. Hvad kommer vi til at irriterere vores børn og svigerbørn med ved at sige "ja, men du fik jo altid ... og tog da aldrig skade af det. Det er da noget pjat." eller "Nå, skal det nu være sådan? Ja, vi andre gjorde jo .... og der blev da folk af jer også" eller "Nej, du må da ikke sige sådan til ham! Han bliver jo forkælet/uopdragen/forvirret".

Da jeg var lille:

- Babyer og små børn fik sukker på grøden

- ingen kørte fastspændt i bilen (heller ikke mange voksne)

- der blev røget over alt, inde, i bussen, i bilen, i toget osv

- børn skulle ligge på maven og sove for at blive stærke i ryggen

- tv-seeing havde stærke restriktioner

Hvad tror du bliver helt anderledes i fremtiden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ciss skriver:

Jeg sidder og spekulerer på, hvad som mon er blevet anderledes, når vi en gang bliver bedsteforældrer. Hvad kommer vi til at irriterere vores børn og svigerbørn med ved at sige "ja, men du fik jo altid ... og tog da aldrig skade af det. Det er da noget pjat." eller "Nå, skal det nu være sådan? Ja, vi andre gjorde jo .... og der blev da folk af jer også" eller "Nej, du må da ikke sige sådan til ham! Han bliver jo forkælet/uopdragen/forvirret".

Da jeg var lille:

- Babyer og små børn fik sukker på grøden

- ingen kørte fastspændt i bilen (heller ikke mange voksne)

- der blev røget over alt, inde, i bussen, i bilen, i toget osv

- børn skulle ligge på maven og sove for at blive stærke i ryggen

- tv-seeing havde stærke restriktioner

Hvad tror du bliver helt anderledes i fremtiden?

Det tænker jeg TIT på - at vi altid tror, de vises sten blev fundet præcist, da vi havde små børn, og at vi nok allesammen har rystet på hovedet over bedsteforældrenes håbløst forældede indstillinger til tingene. Det kommer til at ramme os som en boomerang, når vores børn og svigerbørn en dag vil mene, at vi er helt galt på den! 

Jeg tror, at principper omkring børneopdragelse kommer i bølger - først får en holdning kultstatus, så fordømmes den, og så vender den tilbage i ny indpakning. Da jeg fik min første for snart 20 år siden, var det helt utænkeligt at sige "Fordi jeg siger det, punktum!" - det var et autoritært angreb på barnet. Min datter blev et ægte forhandlingsbarn - ALT skulle drøftes og argumenteres for, og hun lærte tidligt at sige "Er det en aftale?". Hendes yngre brødre fik derimod et "Nej!" langt oftere - med den tryghed, det giver at vide, at den voksne tager styring og ansvar. 

Det var ikke så konkret et eksempel, men jeg har ikke rigtigt fantasi til at forestille mig, hvad forskning og sundhedsapostle vil ændre på fremadrettet. Jeg er ikke i tvivl om, at meget vil ændres, og at vi alle vil skulle sluge nogle kameler. Så kan vi lære det! 

Anmeld

29. juli 2013

Ciss

Mor og meget mere skriver:

Det tænker jeg TIT på - at vi altid tror, de vises sten blev fundet præcist, da vi havde små børn, og at vi nok allesammen har rystet på hovedet over bedsteforældrenes håbløst forældede indstillinger til tingene. Det kommer til at ramme os som en boomerang, når vores børn og svigerbørn en dag vil mene, at vi er helt galt på den! 

Jeg tror, at principper omkring børneopdragelse kommer i bølger - først får en holdning kultstatus, så fordømmes den, og så vender den tilbage i ny indpakning. Da jeg fik min første for snart 20 år siden, var det helt utænkeligt at sige "Fordi jeg siger det, punktum!" - det var et autoritært angreb på barnet. Min datter blev et ægte forhandlingsbarn - ALT skulle drøftes og argumenteres for, og hun lærte tidligt at sige "Er det en aftale?". Hendes yngre brødre fik derimod et "Nej!" langt oftere - med den tryghed, det giver at vide, at den voksne tager styring og ansvar. 

Det var ikke så konkret et eksempel, men jeg har ikke rigtigt fantasi til at forestille mig, hvad forskning og sundhedsapostle vil ændre på fremadrettet. Jeg er ikke i tvivl om, at meget vil ændres, og at vi alle vil skulle sluge nogle kameler. Så kan vi lære det! 

Jeg er helt enig! - og dit eksempel er meget godt.

Mit gæt er at i hvert fald spædbørnskosthold og småbørnskosthold vil ændre sig. Hvad de absolut skal have/ikke skal have.

Og så helt sikkert principperne omkring grænsesætning.

Jeg læste i en rødekorsbog fra 50'erne. Der stod der også lidt om spædbørnskosthold.

De anbefalede, at man fra ca 14. dag gav spædbørnene en ske stærk saft hver dag, for at de skulle få ekstra vitaminer. Og vælling skulle man starte med fra 2 mndr. Den gang var det helt sikkert råd som lød moderne og fornuftige, og det brød sikkert også med anbefalingerne fra f eks 20'erne.

Anmeld

29. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ciss skriver:

Jeg er helt enig! - og dit eksempel er meget godt.

Mit gæt er at i hvert fald spædbørnskosthold og småbørnskosthold vil ændre sig. Hvad de absolut skal have/ikke skal have.

Og så helt sikkert principperne omkring grænsesætning.

Jeg læste i en rødekorsbog fra 50'erne. Der stod der også lidt om spædbørnskosthold.

De anbefalede, at man fra ca 14. dag gav spædbørnene en ske stærk saft hver dag, for at de skulle få ekstra vitaminer. Og vælling skulle man starte med fra 2 mndr. Den gang var det helt sikkert råd som lød moderne og fornuftige, og det brød sikkert også med anbefalingerne fra f eks 20'erne.

Jeg tror også, at vi nu er - og længe har været - i en overskudssituation, hvor lang barsel og generel velstand betyder, at vi gør et stort nummer ud af mindre ting. Det handler jo ikke længere om liv eller død for barnet, og mor er ikke presset af at skulle passe seks småbørn og holde hjemmet kørende uden moderne hjælpemidler. 

Når man engang mente, det var sundt for børns lunger at skrige, var det vel også ud fra nødvendighed - fordi mor ikke KUNNE ofre barnet lige så meget opmærksomhed som nu. Når man har ændret på anbefalingerne om varigheden af amning, hænger det godt sammen med, at det pga. længere barsel er fysisk muligt. Min mors generation spurgte meget til, om jeg havde mælk nok, og det tror da pokker, at de havde store problemer på det punkt, når de skulle stresse tilbage på job efter to måneders barsel. 

Og når det fysiske nu er "på plads" - meget få børn bliver underernærede eller mangler vitaminer - fokuserer vi mere på det psykiske område og drøfter, om et barn må græde et minut, før det sover, eller om det er en dødssynd. Desuden er kilden til info og gode råd let tilgængelig og deles af alle, hvor man for 50 år siden måtte lytte til, hvad nabokonen eller ens egen mor havde gjort. 

Anmeld

29. juli 2013

SjeBets

Jeg tror i har ret, når vi står som bedste forældre vil vores børn få flip over andre ting end man gør idag, fordi at som vi gjorde tingene den gang det var da helt forkasteligt. Men tror også som der bliver skrevet der er mere tid til det enklete barn, vi har mega lang barsel, i forhold til bare da jeg var barn, jeg var den heldige i vores lille flok, fordi jeg havde min mor i 1½ år hjemme. fordi hun var uden job dengang og de var lige flytte til ny landsdel pga min fars job. Min min bror og min søster fik henholdsvis 8 uger og 3 mdr. Der skulle penge til for at mine forældre kunne få det til at løbe rundt, de var unge og det var strengt. 

Nu har vi imo luksus barsel, da jeg fik den første havde vi 6 mdr og det synes jeg var længe den gang, nu har vi næsten et år, og selv forældre der ikke ret mange penge har i dag, har stadig mulighed for at give deres børn mere end hvad mine forældre havde mulighed for. Så min søster som er et super efternøler, har fået alt, fordi min mor overkompensere for da min bror og jeg var børn, alt det hun ikke kunne give os, det kompensere hun for med min søster, så hun er snotforkælet, men vi ved det og min mor ved det og min søster ved det, og hun er heldigvis ikke spoleret af det .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.