Eksperthjælp: 20 måneder vil ikke spise kød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.011 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. juli 2013

Lisbeth Jess

"20 måneder vil ikke spise kød"

Hej Lisbeth.
Jeg synes efterhånden, at jeg har prøvet alt uden held så skriver nu til dig for at få hjælp.
Min datter på 20 måneder nægter at spise kød. Vi snakker alt kød og pålæg pånær leverpostej. Førhen ville hun gerne spise både oksekød og kylling. Jeg har prøvet at tilbyde kød i pastasauce fordi hun elskede det førhen. Det vil hun ikke. Hun vil ikke have det hverken koldt eller varmt. Min kæreste og jeg tænker at det er vigtigt for hendes kost da hun er født 1 måned for tidligt og siden da er højden ikke fuldt så godt med. (Vi har læge indover det med højden)
Hvad skal vi gøre for at hun får noget kød? Hun skriger og skriger når vi vil give hende det. Og vi har også prøvet at være konsekvente og sige at hvis ikke hun smagte på kødet måtte hun ikke få pasta, kartoffel osv. Men så skriger hun bare videre. :-( håber du kan hjælpe.
Mvh. Natasha

Lisbeths svar

Hej Natasha.
Det lyder som om madsituationnen er gået lidt i hårdknude hos jer, og den skal løses op stille og roligt.For forældre er det slemt når de kære små vægrer sig mod mad.
Selvfølgelig skal jeres lille barn barn have både protein, kulhydreter og fedtstoffer i maden så hun udvikler sig fint.
Alligvel er der ingen børn der spiser under pres, de sætter hælene i og skriger.
Derfor fra nu af ingen pres kun tilbud. Og en lille pige på 20 mdr. kan slet ikke forstå ,at hvis du ikke spiser så får du ikke pasta. Slut med det.
I skal fortsætte med at lave sund nærende mad, gør det hyggeligt, lad hende være med i køkkenet. hun er stor nok til at røre frikadellefars,forme små bøffer, skære ud, hælde i små skåle med sundt og grønt.
lad hende være med og dække bord, sæt blomster på fra have eller grøftekant, ford køkkenrulle eller serviet pænt.Lav evt en ekstra plads til dukke eller bamse ved bordet.
Lad hende selv tage mad på tallerkenen. vis hende, når du putter i munden, pasta,ris kartoffel eller hvad tilbehøret nu er, det er hjernemad, gør lidt sjov med det. kødet er muskelmad, fedtstof er også til hjerne 0g muskler. Vis hende musklerne på arme og lår.
Vis hende hvor hjernen,er, og så ikke mere lærdom.
Lad hende spise det hun vil, uden pres. ros for det der ryger ned, og anerkend når hun ikke vil mer.
Hun skal have mælk til måltidet,.Husk at der kan gives bønner i alle former, samt linser, derer masser af protein i,
Om morgenen kan I give hende skyr, derer masser af protein i. deter en fast konsistens, kan røres lind med mælk, og mysli henover. Ymer kan også gøre det.
Væn jer til at læse proteinindholdet i de madvarer I køber.
Hun bliver formentlig passet i dagtiden, når og hvis I arbejder. der spiser hun vel uden problemer.?
Se om ikke jeres ændrede adfærd vil hjælpe hende til at være nysgerrig omkring mad. der skal være en god stemning ved et måltid. Hverken børn eller voksne kan spise, når stemningen er dårlig.
Mit bud er at når I SLAPPER AF . så slapper hun også af og får lyst til mad igen.,
Så længe hun er glad og aktiv, så er der intet problem. det skal nok komme. vend tilbage hvis det mod min forventning ikke vender.
Held og lykke med maden.
Fortsat god sommer.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.