Hjemvendt fra udlandet - hvad gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.313 visninger
5 svar
0 synes godt om
20. juli 2013

Anonym trådstarter

Hej,

Jeg sidder her med et pr spm., som måske nogle af jer kan svare mig på, nu hvor det er weekend og jeg ikke kan ringe rundt.

Sagen er, at jeg vendt hjem til DK, efter et pr. års ophold i udlandet. Jeg er gravid med termin i september og arbejder pt på freelance basis. Jeg har kun været i DK i ca en måneds tid. 

Så er det at jeg tænker på a-kasse. Bør jeg melde mig ind i en nu, og hvordan vil jeg så stå om et år, når min barsel er slut?

Er der nogle af jer der har været igennem dette, eller har gode råd, som I lige synes jeg skal have med?

På forhånd tak. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2013

Mumto3

Du skal have arbejde ( eller demitent, men det er du jo ikke når du lige er kommet hjem fra udlandet) og så skal du have fildtidsarbejde i 2 år ( tror jeg nok det et) før du er dagpengeberettiget. Dagpenge kommer fra a- kassen som er en privat organisation og derfor laver de regler om hvad der skal til at optjene ret til dagpenge.

hvis du har været i et år, så skal du huske at melde din ankomst og søge om at få et fult sygesikringsbevis. ( går ud fra du meldte dig ud da du rejste, da det er lovpligtigt, når du er væk så lang tid.)

velkommen tilbage! 

Anmeld

20. juli 2013

Anonym trådstarter

Du skal have arbejde ( eller demitent, men det er du jo ikke når du lige er kommet hjem fra udlandet) og så skal du have fildtidsarbejde i 2 år ( tror jeg nok det et) før du er dagpengeberettiget. Dagpenge kommer fra a- kassen som er en privat organisation og derfor laver de regler om hvad der skal til at optjene ret til dagpenge.

hvis du har været i et år, så skal du huske at melde din ankomst og søge om at få et fult sygesikringsbevis. ( går ud fra du meldte dig ud da du rejste, da det er lovpligtigt, når du er væk så lang tid.)

velkommen tilbage! 

Tak for velkomsten og for svar.

Men hvad så efter endt barsel ... skal jeg blot melde mig ledig og måske søge kontanthjælp? Jeg blev nemlig færdiguddannet før min flytning til udlandet. 

Min mand er jo også arbejdsløs, når han snart tilslutter os.

Hvis jeg har været hvad i et år...? jeg har sygesikringsbevis nu Og meldte i sin tid alt, det er der styr på. 

Anmeld

20. juli 2013

Mumto3

Anonym skriver:

Tak for velkomsten og for svar.

Men hvad så efter endt barsel ... skal jeg blot melde mig ledig og måske søge kontanthjælp? Jeg blev nemlig færdiguddannet før min flytning til udlandet. 

Min mand er jo også arbejdsløs, når han snart tilslutter os.

Hvis jeg har været hvad i et år...? jeg har sygesikringsbevis nu Og meldte i sin tid alt, det er der styr på. 

Du kan ikke melde dig ind i a kassen nu. Det skulle du gøre seneste 3 mdr efter du blev færdig. Jeg aner intet om kontanthjælp og om man 'bare' kan komme til dk og få kontanthjælp med det samme. ( jeg er helt med på at du er dansk statsborger og sikkert både er født og opvokset her, men bare har været ude i et år, men reglerne har været ret skrappe i forhold til at komme tilbage. Men det kan selvfølgelig have ændret sig, fra da jeg selv var ude).

Anmeld

20. juli 2013

mn

Anonym skriver:

Hej,

Jeg sidder her med et pr spm., som måske nogle af jer kan svare mig på, nu hvor det er weekend og jeg ikke kan ringe rundt.

Sagen er, at jeg vendt hjem til DK, efter et pr. års ophold i udlandet. Jeg er gravid med termin i september og arbejder pt på freelance basis. Jeg har kun været i DK i ca en måneds tid. 

Så er det at jeg tænker på a-kasse. Bør jeg melde mig ind i en nu, og hvordan vil jeg så stå om et år, når min barsel er slut?

Er der nogle af jer der har været igennem dette, eller har gode råd, som I lige synes jeg skal have med?

På forhånd tak. 

jeg er i tvivl om hvor vidt man kan få kontanthjælp når man har været væk i noget tid, men ville egentlig bare gøre jer opmærksomme på at reglerne omkring kontanthjælp bliver lavet om fra d. 1/1-14.

Som reglerne er nu så kan man hvis man ikke er gift få kontanthjælp hvis man har en formue på under 10.000 kr og det er hvis omkring 10.000 kr. man får om måneden (ved ikke om det er før eller efter skat) hvis man er gift skal han forsøge dig med de penge som det giver mere end hvis i begge var på kontanthjælp.

men efter d. 1/1 så hvis i begge er over 25 år, så uanset om i er samlevende eller gift så skal i forsøge hinanden og  oven i det så falder det beløb i får udbetalt pr. måned, så hvis han tjener mere end hvad i ville få til sammen hvis i begge var på kontanthjælp, så skal han forsøge dig med de ekstra penge.

Anmeld

21. juli 2013

Anonym trådstarter

Tak for svar, ja de nye regler læste jeg godt om. Eller ja, da det var et lovforslag, men det er måske vedtaget nu,  kan jeg forstå.

Det har ihvertfald ingen betydning for os, eftersom vi er gift og er over 25. 

Vi har begge en forholdsvis mellem og lang videregående uddannelse, så vi skal søge Jobs, men eftersom jeg snart føder, så gør jeg det ikke, før omkring slutningen af min barsel.

Hvorimod han søger job straks, så snart han er her. Men kan det virkelig passe, at vi skal leve af en indtægt? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.