Jer, hvis børn var "sene" til at sige deres første ord.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.253 visninger
9 svar
5 synes godt om
18. juli 2013

Anonym trådstarter

Hvornår begyndte de at snakke eller sige deres første ord? Og hvad startede de med at sige?

Jeg har lidt på fornemmelsen, at mit barn (14mdr) er sen til st begynde at sige ord. Der har, endnu ikke, været et eneste genkendeligt ord fra hendes mund. Så vil gerne høre, hvornår man skal begynde at bekymre sig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2013

IT-nørd

Anonym skriver:

Hvornår begyndte de at snakke eller sige deres første ord? Og hvad startede de med at sige?

Jeg har lidt på fornemmelsen, at mit barn (14mdr) er sen til st begynde at sige ord. Der har, endnu ikke, været et eneste genkendeligt ord fra hendes mund. Så vil gerne høre, hvornår man skal begynde at bekymre sig

Freya var omkring 1,5. Hun sagde en masse lyde og forstod absolut alting i den alder samt kommunikerede med kroppen og mimikken, men ikke rigtige ord. Hun sagde "Nej" og "mama".

Hun er lige fyldt to og der kommer nye ord hver dag, hun er også begyndt at sige små sætninger, som feks "baby sover" da hun så en pakke Libero i Brugsen og "far arbejde" da jeg hentede hende i dagplejen. I aften sagde hun "jeg bad" da hun skulle i bad.

Hun snakker stadig mindre end jævnaldrende, men hun er vildt dygtig motorisk, så det er hér hendes fokus lå indtil nu.

Ørerne er tjekket hos ørelægen to gange og fejler intet, så hun er nok bare én af dem, som taler sent.

Anmeld

18. juli 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

begge to har været 1½ år, skal siges begge mine er ørebørn, men lægen har ikke villet tage trykket pga mellemøres betændelse, så de kunen intet gøre før det var ovre, bare lidt svært med drenge der havde det min. 2 gang på en månede, når der skulle være gået 3 uger før han kunne tjekke... til sidst fik han dog luft til hovedet og satte dræn i.... så først derefter er de begyndt at snakke..

Anmeld

18. juli 2013

twinny

Min drenge er snart 22 mdr. De siger kun få ord. Men jeg er ikke bekymret for de forstår super mange ting. 

Anmeld

18. juli 2013

quindelist

Anonym skriver:

Min pige bliver 2 om et par uger og siger ikke ret mange ord endnu (ja, nej, mor og far).
Hverken ører eller hoved fejler noget -hun forstår alt hvad vi siger. Vi tror at hun bare har besluttet sig for ikke at tale før hun kan tale rent (den ide har vi fået fordi jeg selv ikke mælede et ord før flere mdr efter jeg blev 2 men så talte rent da jeg endelig åbnede munden).

Børn er forskellige og lærer ting til forskellig tid, Sigrid har haft travlt med at være utroligt dygtig motorisk og det har formentligt sat sproget lidt i baggrunden.

Anmeld

18. juli 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Min datter sagde sit første ord omkring de 12-13 måneder, men hun er ørebarn, så hun taler stadig i enkelte ord og ikke sætninger. Hun er 23 måneder. Selvom hun ikke taler i sammensatte ord forstår hun rigtig meget og mange ord. Synes ikke du skal være nervøs, det er for "tidligt"

/Fenja

Anmeld

18. juli 2013

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar
Det der bekymrer mig mest, er når andre bekendte, med børn i samme alder, spørger, hvor mange ord hun kan, og man så siger "jamen hun kan ingen endnu". At man så får det der blik, der siger "hold da op hun er bagud" det samme med at gå, gør hun heller ikke endnu.
Hun er senere til det fysiske end gennemsnittet, og det som holdte mig positiv, var at så begyndte hun bare at snakke før. Desværre ikke

Anmeld

18. juli 2013

quindelist

Anonym skriver:

Det der bekymrer mig mest, er når andre bekendte, med børn i samme alder, spørger, hvor mange ord hun kan, og man så siger "jamen hun kan ingen endnu". At man så får det der blik, der siger "hold da op hun er bagud" det samme med at gå, gør hun heller ikke endnu.
Hun er senere til det fysiske end gennemsnittet, og det som holdte mig positiv, var at så begyndte hun bare at snakke før. Desværre ikke

Er sikker på hun bare bruger tiden til at tænke så ender hun med at være klogere end alle de andre

Men hvis du er bekymret så snak med daginstitution eller sundhedsplejersken? -eller evt lægen hvis der kan være øreproblemer

Anmeld

18. juli 2013

Mother-love

Isabella er snart 2,2 år. Og hun fik lagt dræn for ca 3 mdr siden. Og hun har heller aldrig kunnet sige noget. Men nu 3 mdr efter kan hun sige disse ord rigtigt så andre forstår dem.

Mormor, bad, Hej, nej, bi, ja, fugl, sove, bil , mere, Hej Hej, får, dicte ( hendes bedste veninde i vs hehe) .

Hun sige mange ord som vi kun forstår som
Muh - ko
Dada - far
Mo - mor
Biiibyv - flyvemaskine
Mihhmyy - tissemyrer
Rap rap - and
Do på - sko på
Thi - tis
Babu babu - ambulance
Bohh - bord
Der er sikkert mere, men kan ikke lige komme i tanke om flere.

Men hendes sprog har virkelig taget fart siden. Så er slet ikke bekymret.
Hun er så rigtig godt med motorisk.

Anmeld

19. juli 2013

Mumto3

Anonym skriver:

Min datter gik sent (meget sent!) og snakkede sent (meget sent!) Hun er IKKE ørebarn, hun snakkede bare sent. Det havde hendes to brødre også gjort, så de bekrymrede mig ikke! Vores datter er født stor og har været stor længe. Jeg har bekrymret mig om hvor længe man må have 'baby' mave, men lægen har sagt ok til hendes vægt. Det er et problem at få tøj til hende fordi hun er meget større omkring livet end 'normale' børn, så hun kan simplehen ikke få bukser der er store nok omkring maven, men mindre vi går op i nogle meget store størrelser, som så bliver ALT for lange til hende.

Alt alt kunne man betegne min datter som lidt af en sinke og klumpedumpe, men så skete der noget

I dag er hun 5 år gammel, hun kan læse og skrive lige så godt som et gennemsnitbarn i 0.klasse.(hun elsker at lege posthus, og skriver hun små breve til mig. Selvføleglig bare korte sætninger!&nbsp Hun taler utrolig flot, fejlfrit og meget nuanceret, har et kæmpe ordforråd og kan ord og bruger ord som ingen andre børn i børnehaven kender/bruger. Rent motorisk er hun fuldstændig i topform. Hun har kørt på stor 2 hjuletcykel med gear i siden hun var 4 år. Første gang hun fik rulleskøjter på kunne hun bare køre derudaf (UDEN at falde!) til både 3 og 4års undersøgelsen var lægen ved at gå bagover hvor god hun var motorisk!!! Hun er helt i top både finmotorisk og grovmotorisk.

Så vores omgangskreds og familie som var SÅ bekrymrede for vores datter, og  kom med bemærkninger og hentydninger, de har helt lukket munden nu. Vores datter har 'overhalet' flere i omgangskredsen, som er ældre end hende.

Jeg skriver ikke dette for at fremhæve mit eget barn, men bare for at fortælle, at det altså er umuligt at se så tidligt hvordan børn udvikler sig.

Og når det kommer til børns udvikling så er det vigtigt at huske på at hvis gennemsnittet kan noget bestemt når de 1½år gamle, så betyder det groft sagt at halvdelen af alle børn kan det FØR og halvdelen kan det EFTER. Men ofte bliver det fremstillet som om at dem der kán det før gennemsnittet, de er hurtige, og dem der kan det efter de er langsomme. Men det er de jo ikke!!! Det er jo sådan gennemsnittet er udregnet. Det giver jo ikke mening at sige at halvdelen af danmarksbefolkning kravlede sent, gik sent, talte sent, læste sent, slog kolbøtter sent osv. Hvis man er meget før gennemsnittet eller meget langt efter gennemsnittet, så giver det mening at tale om tidlig/sen udvikling, men ikke bare på grund af lidt udsving.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.