Anonym skriver:
Tusind tak for jeres svar 
Det der bekymrer mig mest, er når andre bekendte, med børn i samme alder, spørger, hvor mange ord hun kan, og man så siger "jamen hun kan ingen endnu". At man så får det der blik, der siger "hold da op hun er bagud" det samme med at gå, gør hun heller ikke endnu.
Hun er senere til det fysiske end gennemsnittet, og det som holdte mig positiv, var at så begyndte hun bare at snakke før. Desværre ikke 
Min datter gik sent (meget sent!) og snakkede sent (meget sent!) Hun er IKKE ørebarn, hun snakkede bare sent. Det havde hendes to brødre også gjort, så de bekrymrede mig ikke! Vores datter er født stor og har været stor længe. Jeg har bekrymret mig om hvor længe man må have 'baby' mave, men lægen har sagt ok til hendes vægt. Det er et problem at få tøj til hende fordi hun er meget større omkring livet end 'normale' børn, så hun kan simplehen ikke få bukser der er store nok omkring maven, men mindre vi går op i nogle meget store størrelser, som så bliver ALT for lange til hende.
Alt alt kunne man betegne min datter som lidt af en sinke og klumpedumpe, men så skete der noget
I dag er hun 5 år gammel, hun kan læse og skrive lige så godt som et gennemsnitbarn i 0.klasse.(hun elsker at lege posthus, og skriver hun små breve til mig. Selvføleglig bare korte sætninger! 
Hun taler utrolig flot, fejlfrit og meget nuanceret, har et kæmpe ordforråd og kan ord og bruger ord som ingen andre børn i børnehaven kender/bruger. Rent motorisk er hun fuldstændig i topform. Hun har kørt på stor 2 hjuletcykel med gear i siden hun var 4 år. Første gang hun fik rulleskøjter på kunne hun bare køre derudaf (UDEN at falde!) til både 3 og 4års undersøgelsen var lægen ved at gå bagover hvor god hun var motorisk!!! Hun er helt i top både finmotorisk og grovmotorisk.
Så vores omgangskreds og familie som var SÅ bekrymrede for vores datter, og kom med bemærkninger og hentydninger, de har helt lukket munden nu. Vores datter har 'overhalet' flere i omgangskredsen, som er ældre end hende.
Jeg skriver ikke dette for at fremhæve mit eget barn, men bare for at fortælle, at det altså er umuligt at se så tidligt hvordan børn udvikler sig.
Og når det kommer til børns udvikling så er det vigtigt at huske på at hvis gennemsnittet kan noget bestemt når de 1½år gamle, så betyder det groft sagt at halvdelen af alle børn kan det FØR og halvdelen kan det EFTER. Men ofte bliver det fremstillet som om at dem der kán det før gennemsnittet, de er hurtige, og dem der kan det efter de er langsomme. Men det er de jo ikke!!! Det er jo sådan gennemsnittet er udregnet. Det giver jo ikke mening at sige at halvdelen af danmarksbefolkning kravlede sent, gik sent, talte sent, læste sent, slog kolbøtter sent osv. Hvis man er meget før gennemsnittet eller meget langt efter gennemsnittet, så giver det mening at tale om tidlig/sen udvikling, men ikke bare på grund af lidt udsving.