Det er ihvertfald rart at høre at der er lys forud, jeg tænkte også at vi har ikke travt men alligevel var jeg bekymret. Så nu vil jeg give alt det grød og mos han vil have og nyder 
Jeg vil selvfølgelig fortsat give ham lidt frugt som er blød så han alligevel trænes lidt.
Jeg vil høre om hvordan blev hun klar til at spise grovere? er der noget du gjorde inden?

Jeg har ikke gjort noget specielt for det. Jeg har bare øget det lidt efter lidt. Alberte spiser stadig ikke almindeligt kød, som f.eks steak, kyllingefilet osv. Hun tygger på det, men spytter det ud bagefter. Men det er vist også det eneste hun ikke er så god til endnu. Er ikke bekymret mere fordi hun spiser alt mulig andet.
Men fortsæt med grød, og køb/lav det lidt grovere engang imellem bland det evt op med grød der ikke er groft. Når du laver aftensmad og blender det, så blend det lidt mindre når der er gået noget tid. Alberte blev først rigtig god til at spise da hun startede i dp - det tog stadig lang tid, men hun blev meget bedre fordi der var andre børn. Dog ændrede det ikke vildt på at hun altid har været lidt "kvababset" = opkast lyde.
Mos grøntsager til ukendelighed og lad ham få smagen og lysten til det og når du så føler dig godt tilpas med at give ham det lidt grovere så gør det, men bare sørg for at det er muligt for at ham at tygge ordentligt.
Vi mennesker har en "knop" nede i halsen som giver os kvalme og opkast fornemmelser og den sidder længere oppe i munden på en baby fordi den rykker sig ned ad med tiden. Så nogen børn er bare lidt længere om at spise det de "burde".
Kan anbefale to bøger:
Annabel Karmel - Spændende mad til de små. Komplet kogebog og ernæringsguide. Der er over 200 opskrifter fra de første smagsoplevelser til måltider med familien.
Rachael Anne Hill - Sund mad til baby (0-3 år).
I bøgerne kan der godt stå at du kan give dit barn noget mad, som du ved han ikke kan spise, men så starter du bare med at give nogle af de "retter", som er for mindre babyer og så øger du bare henad vejen.

Anmeld