Erfaringer med baby (8mdr) der ikke vil/kan spise grov mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.522 visninger
8 svar
6 synes godt om
17. juli 2013

Merii

Min søn er 8 mdr og spiser som han skal men alt hans mad skal være helt blendet/cremet, når han får grovere fx, kartoffel som er moset med gaffel laver han bræk lyde og virker utilpas  og derfor vil han ikke spise videre fordi han tror han vil få det samme mad!

Jeg har talt med lægen han mener ikke der er noget galt med ham, vi har prøvet med blød frugt , brød som er blødgjort i mælk osv. men han virker til at blive kvalt i det og jeg synes det er så ubehageligt

Mit spørgsmål er

Har I oplevet det med jeres guldklumper og hvornår kunne de spise normal mad hvor gammel var de?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2013

MMOGM

Merii skriver:

Min søn er 8 mdr og spiser som han skal men alt hans mad skal være helt blendet/cremet, når han får grovere fx, kartoffel som er moset med gaffel laver han bræk lyde og virker utilpas  og derfor vil han ikke spise videre fordi han tror han vil få det samme mad!

Jeg har talt med lægen han mener ikke der er noget galt med ham, vi har prøvet med blød frugt , brød som er blødgjort i mælk osv. men han virker til at blive kvalt i det og jeg synes det er så ubehageligt

Mit spørgsmål er

Har I oplevet det med jeres guldklumper og hvornår kunne de spise normal mad hvor gammel var de?

Min søn har spist rugbrød siden han var 6mdr. Og pludselig, da han blev omkring de 9mdr. Ville han heller ikke spise noget groft mere, men jeg tror det er pga. Hans tænder.

kan jeres søn måske være ved at få tænder? Og det så evt genere ham? 

Anmeld

17. juli 2013

Fenja09

Merii skriver:

Mit spørgsmål er

Min datter var også sådan i laaaaaaang tid. Hun startede først med at spise rugbrødshapsere da hun var 1 år gammel. Vi har taget det hele i hendes tempo og hun spiser normalt idag - hun er 2 år lige om snart.

Synes ikke du skal forcere mad i ham, hvis han ikke bryder sig om det, så hellere fortsæt med grød og moset mad i noget tid endnu. Der sker intet ved at udsætte det lidt. Han skal nok lære at spise helt almindeligt med tiden. Men som med alt andet, så er der nogen der er længere/hurtigere til ting.

Det er heller ikke rart hvis du er nervøs for at give ham mad, hvis du er bange for at han får det galt i halsen. De kan også mærke nervøsitet. Vi talte også med sp, læge osv om det, men der var intet andet at gøre end at vente og tage det stille og roligt.

Han skal selvfølgelig smage lidt engang imellem, men tag dig bare god tid

/Fenja

Anmeld

18. juli 2013

Merii

Fenja09 skriver:

Min datter var også sådan i laaaaaaang tid. Hun startede først med at spise rugbrødshapsere da hun var 1 år gammel. Vi har taget det hele i hendes tempo og hun spiser normalt idag - hun er 2 år lige om snart.

Synes ikke du skal forcere mad i ham, hvis han ikke bryder sig om det, så hellere fortsæt med grød og moset mad i noget tid endnu. Der sker intet ved at udsætte det lidt. Han skal nok lære at spise helt almindeligt med tiden. Men som med alt andet, så er der nogen der er længere/hurtigere til ting.

Det er heller ikke rart hvis du er nervøs for at give ham mad, hvis du er bange for at han får det galt i halsen. De kan også mærke nervøsitet. Vi talte også med sp, læge osv om det, men der var intet andet at gøre end at vente og tage det stille og roligt.

Han skal selvfølgelig smage lidt engang imellem, men tag dig bare god tid

/Fenja

Det er ihvertfald rart at høre at der er lys forud, jeg tænkte også at vi har ikke travt men alligevel var jeg bekymret. Så nu vil jeg give alt det grød og mos han vil have og nyder

Jeg vil selvfølgelig fortsat give ham lidt frugt som er blød så han alligevel trænes lidt.

Jeg vil høre om hvordan blev hun klar til at spise grovere? er der noget du gjorde inden?

Anmeld

18. juli 2013

Merii

MMOGM skriver:

Min søn har spist rugbrød siden han var 6mdr. Og pludselig, da han blev omkring de 9mdr. Ville han heller ikke spise noget groft mere, men jeg tror det er pga. Hans tænder.

kan jeres søn måske være ved at få tænder? Og det så evt genere ham? 

Han har nu fået 4 tænder men tror ikke det er det fordi han kan ikke synke det, han har på ingen tidspunkt kunne spise grov mad.

Tak for hjælpen

Anmeld

18. juli 2013

Chili

Merii skriver:

Mit spørgsmål er

Sådan gjorde Oliver også i starten, da vi begyndte at give ham grov mad (6 måneder) men efter lidt tid gik det over

Vi blev ved at tilbyde ham ting han kunne sidde og tygge i og mad der bare var skåret ud, også fik han det helt! Most efter så han kunne få noget mad, og til sidst ville han kun have det grove

Så prøv bare at give ham en bolle at tygge i, kogte kartoffel både osv. Så han selv kan sidde med maden i hånden

Anmeld

18. juli 2013

Tøs85

Merii skriver:

Mit spørgsmål er

Min søn er 7 mdr og han laver også bræklyde og virker som om han er ved at blive kvalt.. Indtil videre er det groveste han får hakket kød og ku han heller ikke spise for 1 måned siden, men nu går det bedre.. Han laver ikke bræklyde for hver bid mere.. Jeg har også måtte stoppe med at give ham det og så prøve igen en gang imellem.. Frygter lidt de rugbrødshapser.. Det ville han slet ikke kunne.. Tror jeg vil tage det i hans eget tempo, så han ikke lige pludselig holder op med at spise..

Anmeld

18. juli 2013

Line8700

Jeg har præcis samme problem med min dreng som er 7 måneder. Hvis han får et for stort stykke kartoffel fx, ligner det at han er ved at blive kvalt. Og har prøvet at "trappe op" med grovere og grovere mad, men vi er stadig ved de helt små stykker kartoffel osv. Så kan 100% følge dig når du siger at det er rigtig ubehageligt at se på. Har flere gange været nødt til at stikke en finger i halsen på ham..  Puha. men anyways, så kigger jeg lige med hvad folk skriver. 

Anmeld

18. juli 2013

Fenja09

Det er ihvertfald rart at høre at der er lys forud, jeg tænkte også at vi har ikke travt men alligevel var jeg bekymret. Så nu vil jeg give alt det grød og mos han vil have og nyder

Jeg vil selvfølgelig fortsat give ham lidt frugt som er blød så han alligevel trænes lidt.

Jeg vil høre om hvordan blev hun klar til at spise grovere? er der noget du gjorde inden?

Jeg har ikke gjort noget specielt for det. Jeg har bare øget det lidt efter lidt. Alberte spiser stadig ikke almindeligt kød, som f.eks steak, kyllingefilet osv. Hun tygger på det, men spytter det ud bagefter. Men det er vist også det eneste hun ikke er så god til endnu. Er ikke bekymret mere fordi hun spiser alt mulig andet.

Men fortsæt med grød, og køb/lav det lidt grovere engang imellem bland det evt op med grød der ikke er groft. Når du laver aftensmad og blender det, så blend det lidt mindre når der er gået noget tid. Alberte blev først rigtig god til at spise da hun startede i dp - det tog stadig lang tid, men hun blev meget bedre fordi der var andre børn. Dog ændrede det ikke vildt på at hun altid har været lidt "kvababset" = opkast lyde.

Mos grøntsager til ukendelighed og lad ham få smagen og lysten til det og når du så føler dig godt tilpas med at give ham det lidt grovere så gør det, men bare sørg for at det er muligt for at ham at tygge ordentligt.

Vi mennesker har en "knop" nede i halsen som giver os kvalme og opkast fornemmelser og den sidder længere oppe i munden på en baby fordi den rykker sig ned ad med tiden. Så nogen børn er bare lidt længere om at spise det de "burde".

Kan anbefale to bøger:

Annabel Karmel - Spændende mad til de små. Komplet kogebog og ernæringsguide. Der er over 200 opskrifter fra de første smagsoplevelser til måltider med familien.

Rachael Anne Hill - Sund mad til baby (0-3 år).

I bøgerne kan der godt stå at du kan give dit barn noget mad, som du ved han ikke kan spise, men så starter du bare med at give nogle af de "retter", som er for mindre babyer og så øger du bare henad vejen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.