"Til Camilla"
Hej Trine,
Jeg skriver til dig, fordi min mand og jeg er ufrivilligt barnløse. Vi har prøvet at få børn i 3½ år nu, og det har været nogle meget hårde år, fyldt med skuffelser og knuste hjerter. Det har taget meget hårdt på vores forhold. Efter at have prøvet i godt et år blev det så hårdt, at vi var ved at gå fra hinanden, eller nærmere jeg var ved at gå fra ham, fordi jeg bare ikke kunne klare det mere. Han kæmpede dog for mig, og jeg blev (den bedste beslutning i mit liv). Vi elsker hinanden utroligt højt, og har lært at snakke mere om det hele både sammen og med andre, og det betyder, at vi nu har et meget meget stærkt forhold. Man kan godt sige, at alle de her prøvelser har gjort os stærkere sammen. Det er jo godt. I september sidste år fandt vi ud af efter en masse undersøgelser og tests, at jeg har endometriose i så højt et stadie, at jeg aldrig vil kunne få børn naturligt. Jeg har siden været igennem meget venteitd, opereration og endnu mere ventetig. Og nu er vi så begyndt på fertilitetsbehandlingerne. Men igennem hele det her forløb er jeg blevet mere og mere ked af det. Jeg føler, at alt det her er min skyld, at jeg ikke duer, hverken som kvinde eller kone. Min mand ønsker sig brændende et barn, og det er langt fra sikkert, at jeg kan give han et. Jeg synes, at det er forfærdeligt, at han måske ikke kommer til at få nogen, bare fordi han har valgt en kone, som ikke virker. Jeg hader, at han skal igennem det her helvede af følelser og knuste drømme, fordi at jeg fejler noget. Der er jo intet galt med ham. Og jeg kan næsten ikke bære at tænke over det, jeg bliver bare så ked af det. Han siger, at det ikke er noget jeg skal tænke over, det er jo ikke min skyld, jeg har jo ikke selv bedt om at få den sygdom. Men det hjælper bare ikke, jeg har hele tiden en tung byrde af skyld på mine skuldre, som jeg ikke kan komme af med.
Måske er det bare alle hormonerne, men jeg kan bare snart ikke klare at være så ked af det hele tiden.
Jeg ved ikke engang om det her er et spørgsmål, men jeg ved bare ikke helt, hvad jeg kan gøre for at få det godt. Jeg har meget svært ved at snakke om det med andre folk, fordi jeg bliver så ked af det og græder og græder, og det er ikke alle der kan håndtere det, og det er heller ikke let at skulle åbne så meget op overfor andre. Det kan også være meget svært for folk, at forstå hvordan det er. De fleste siger bare, at man skal slappe af, og så kommer det hele af sig selv. Men det hjælper bare slet ikke, jeg ved ikke, hvad det er jeg vil have, jeg ville bare gerne, at jeg ikke er så ked af det hele tiden...
Trines svar
Kære Camilla
Barnløshed/ fertilitetsbehandling er ingen spøg! Det er hårdt! Der er den følelsemæssige side, hvor man skiftevis er optimist eller helt nede i kulkælderen. Og hormonerne gør det ikke bedre. Jeg har skrevet en artikel om barnløshed her på baby, som du måske kan have glæde af at læse. Der kan være tanker og følelser, som du kan nikke genkendende til, så du ihvert fald slipper for at føle dig som den eneste i verden, der har det som du har det - jeg tror alle der har været igennem fertilitetsbehandling ved , hvor hårdt det er - og man føler at man er uduelig, ukvindelig mm.
Du får imidlertid intet ud af at placerere skyld . Endometriose er en "sygdom" på linie med dårlig sædkvalitet - det skyldes alle de parabener, parfumer, tilsætningsstoffer - you name it, som vi gennem generationer har pumpet os med. Det er ikke nok, hvordan du lever under din fertilitetsbehandling og evt. graviditet - det er også afgørende, hvordan din mor, mormor osv. levede. Du får ingenting ud af at bebrejde dig selv eller andre, og det hjælper heller ikke at din kæreste siger, at du ikke selv har valgt det, for selvfølgelig har du ikke det. Du må stole på, at din kæreste vil dig også selvom I måske ikke får børn sammen. Det slider på jer, hvis han oven i det hele skal overbevise dig om at han bliver.
Har I mon overvejet adoption? Akupunktur kan også hjælpe.
Jeg føler med dig og ønsker dig og din kæreste det bedste og en masse kærlighed.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk