Nu har børnene og jeg holdt sommerferie i en uge alene. De er 2, 4 og 5 og i dag er jeg vist nok 35+5. Endelig har manden også fået ferie - velfortjent. Forude har vi tre ugers sommerferie sammen. Men problemet er bare, at jeg er ikke ret god til, at min mand har ferie. Det lyder helt forkert, men jeg fanger mig selv i at blive irriteret på ham, når han daser/sover på sofaen, sover længe, hænger på computeren osv. Jeg ved ikke hvorfor!
Han er i gang med diverse udendørs projekter og satsede her til morgen på at komme i gang kl 8. Dog ikke nemt, når man sover til 9. Jeg prøver at forklare ham, at for mig føles det som, at jo mere 'ferie' han holder, jo mindre 'ferie' er der til mig. Hvis han sover, er jeg i gang med børnene og morgenmaden. Hvis han hænger ved pc, er jeg gået i gang med at rydde af bordet, tørre bord og feje gulv. Når han endelig kommer i gang med at blive vasket og få tøj på, har jeg vasket op og er i gang med vasketøjet. De ting gør jeg også, når han ikke har ferie, men det irriterer mig jo ikke, når jeg ved, at der kun er mig til jobbet 
Kender I situationen? Det er nemmere i mit hoved at holde ferie alene, hvor jeg ved, hvem der gør hvad hvornår (mig, her og nu) end når der går en ekstra person rundt og holder 'ferie', som ikke er lige så opmærksom på, at en form for rutine er nødvendig. Ja, der er ferie, men der skal stadig laves mad, gøres rent, vaskes tøj, passes børn osv.
Jeg griner ad mig selv og kan egentlig godt se, at mine tanker er urimelige. Der kommer ikke skænderier eller noget ud af det. Jeg siger det egentlig ikke rigtig højt, fordi jeg synes da klart, at han skal have sin ferie. Men som normalt-hovedansvarlig-for-alt-hvad-der-hedder-hus-og-børn, synes jeg ikke, at det er så nemt.
Er der nogen, def har nogle gode råd til, hvordan jeg også kommer i feriemode og slapper mere af omkring det, uden at alt nødvendigvis sejler?