Fædre skriver børn ud af testamentet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

922 visninger
4 svar
0 synes godt om
11. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra politiken.dk

Hver femte sammenbragte familie sørger for, at mandens særbørn arver mindst muligt – i stedet går pengene til nye børn.

Fædre skriver børn ud af testamentet Mandens børn fra tidligere forhold bliver ofte sorteper, når par skriver testamente. Hvert femte par med sammenbragte børn benytter således muligheden i den nye arvelov for at skrive mandens første børn ud af den sidste vilje, så de kun er sikret en minimal tvangsarv – til fordel for kvindens børn og nye fællesbørn.

Det viser en gennemgang af 754 testamenter fra ægtepar og ugifte par med ’dine, mine og vores børn’, som advokat Ulrik Grønborg i Århus har foretaget for Politiken.

Manglende kontakt mellem fædre og deres børn er formentlig den mest nærliggende forklaring på, hvorfor så mange fædre vælger at gøre deres børn fra tidligere forhold eller ægteskab noget nær arveløse.

Det vurderer lektor Kenneth Reinicke, som er mandeforsker ved RUC:

»Den grove forklaring er, at fædre lægger fortiden bag sig, når de indgår i et nyt forhold. De tænker meget effektivt og rationelt på, hvordan de kan optimere deres liv fremadrettet, og når man gør det, er det også nemmere at tænke kynisk om børnene«, tilføjer han.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2009

Mor.sander

Hold da helt kæft hvor er det langt ude... Men tro nu ikke kun at man skal lægge skylden på mændene, tro den nysamlever har en del af sige i den sammenhæng..

Ville aldrig tilade, min mand at gøre det... Heldigvis kunne han heller ikke finde på det!

Anmeld

11. juli 2009

Miss.Sunshine

Karoline skriver:

Fra politiken.dk

Hver femte sammenbragte familie sørger for, at mandens særbørn arver mindst muligt – i stedet går pengene til nye børn.

Fædre skriver børn ud af testamentet Mandens børn fra tidligere forhold bliver ofte sorteper, når par skriver testamente. Hvert femte par med sammenbragte børn benytter således muligheden i den nye arvelov for at skrive mandens første børn ud af den sidste vilje, så de kun er sikret en minimal tvangsarv – til fordel for kvindens børn og nye fællesbørn.

Det viser en gennemgang af 754 testamenter fra ægtepar og ugifte par med ’dine, mine og vores børn’, som advokat Ulrik Grønborg i Århus har foretaget for Politiken.

Manglende kontakt mellem fædre og deres børn er formentlig den mest nærliggende forklaring på, hvorfor så mange fædre vælger at gøre deres børn fra tidligere forhold eller ægteskab noget nær arveløse.

Det vurderer lektor Kenneth Reinicke, som er mandeforsker ved RUC:

»Den grove forklaring er, at fædre lægger fortiden bag sig, når de indgår i et nyt forhold. De tænker meget effektivt og rationelt på, hvordan de kan optimere deres liv fremadrettet, og når man gør det, er det også nemmere at tænke kynisk om børnene«, tilføjer han.

Læs mere her

Er mennesker virkelig så kyniske at de kan glemme børn fra tidligere forhold fordi de kommer i et nyt??  Det er godt nok synd for de børn.

Anmeld

11. juli 2009

Isabels-mor

Det er da mange der gør.. Det gjorde min far, eller ved ikk med testamentet, men har har skåret mig ud a sit liv fordi hans nye kone ikke kunne li mig

Anmeld

13. juli 2009

Miamaja

50/50.Saadan er det hos os. alle er lige fordelt - det gaar vi begge meget op i. ingen faar mere eller mindre. hverken bio barnet eller adoptiv barnet. Andet er da mod al moralsk opdragelse.Hmm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.